* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Motorfreak] Het beest v/d weg *MZ etz251*  (gelezen 29975 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #40 Gepost op: 21 september 2008, 17:27:17 »
Kost allemaal geen drol!! 19 euro voor een uitlaatbocht :037:
Straight to your face with the truth!

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #41 Gepost op: 21 september 2008, 18:00:42 »
weer goed bezig geweest louis!! :054:

Offline Hoogesteger

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 416
  • Geslacht: Man
  • wat blauw is moet blauw blijven!!!!!
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #42 Gepost op: 21 september 2008, 18:32:59 »
blijft gaaf een 2t  :054:
maar ik zou toch de keeringen en de zuiger vervangen, zeker voor die paar centen  :X

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #43 Gepost op: 21 september 2008, 18:54:28 »
Tsja voor de rest is alles prima ruim binnen de waarden dus waarom niet, ook is er op het moment geen juiste zuiger en veren beschikbaar dus doen we het zo, eventueel een zuiger wisselen kan zelfs onderweg gebeuren  :037:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #44 Gepost op: 22 september 2008, 23:12:45 »
Het verhaal gaat verder.............de voorkant is aan de beurt en dan het rijwielgedeelte en voorpoten want de linkervoorpoot lijkt iets lek te zijn en het zekere voor het onzekere en moet er hopelijk regelmatig mee naar de baas kunnen  :034: Hij remt redelijk goed al ziet de remolie er niet uit  :|



De voorpoten wilden maar niet uit de bovenste kroonplaat komen en achteraf begrijpelijk waarom niet............er zit een stootrand voor de afsluitdop en laat deze afsluitdop nog eens vastgelijmd zijn ook zowel op de schroefdraad als in de kroonplaat  :044: :043: :046: Het rook werkelijk naar Bison-zooi waarmee je een vloerbedekking op een trap lijmt, tering das rotzooi maar gelukkig hadden we hulp en een anderhalve meter buis op de dop  :054:

Daan en Trip bedankt voor de hulp  :036:



De keerringen zijn eruit, de olie is afgetapt en het spoelen kan beginnen, morgen even op zoek naar de juiste keerringen en ze zijn heel simpel te monteren zonder circlips enz vreemde ringen, gewoon de binnenpoot eruit trekken en de keerringen blijven netjes zitten, aantal cc's [230] per poot is gevonden en de dikte zoeken we zelf wel ff uit, luchtkamer weten we ook en dat gaat gewoon weer goedkomen  :026:

Trip nogmaals bedankt voor het oppoetsen van de voorspattert, die ziet er weer als nieuw uit na verwijderen blanke tektiel en roest................kan weer jaren mee  :072:



The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #45 Gepost op: 22 september 2008, 23:36:48 »
geen probleem, heb het beiden met plezier gedaan   :054:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #46 Gepost op: 23 september 2008, 23:04:28 »
De voorkant is een eind af, de voorpoten zijn voorzien van nieuwe keerringen welke wel 3mm hoger zijn maar nergens kun je een circlip plaatsen die de keerring moet tegenhouden na wat harder neerkomen na een wheelie  :+, alles netjes oppoetsen en morgen is het wiel aan de voorkant aan de beurt, wel weer steeds veel loshalen maar het is het waard  :039:



Al met al lijkt het steeds meer een nette motor te worden en het schiet aardig op, moet ook wel want ik wil er op gaan rijden  :034:

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Verstuuver

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • "stuuf"
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #47 Gepost op: 24 september 2008, 20:43:38 »
ook weer lekker bezig freak  :054:

Offline V-Strom Pierrio

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2192
  • Geslacht: Man
  • I'll see you on the dark side of the moon
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #48 Gepost op: 24 september 2008, 22:19:35 »
je hebt er stiekum toch wel wat werk aan zo te zien, en die olie leek wel een foute milkshake :o :o


Is there anybody out there

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #49 Gepost op: 24 september 2008, 22:46:00 »
Nou ik maar er eigenlijk weer wat werk van, kan het toch niet laten en zat net naast de MZ er ook over te denken, nog geen meter op gereden en toch al meer dan een week bezig maar hopelijk hebben we dan ook weer wat en wil het ook gelijk achter elkaar af maken zodat ik er dan wel op kan gaan rijden met een goed gevoel want er zaten behoorlijk wat bouten los bv, de voorklampasmoer, je zal je voorwiel maar omhoog krijgen dan pleurt je voorwiel er dus mooi uit  :X

Afijn de voorkant is wat mij betreft klaar en net zoals altijd zijn het weer de kleine dingen die het hem doen en de grotere dingen zijn technisch weer in topstaat zoals de rem, spaken, verstelbaar balhoofd  :103: , tellers, lampen, stuur en schakelaars enzenz.................het voorwiel!





Na de voorkant vanavond begonnen met de achterzijde en wat gelijk al opviel is dat de achterband een flink verschil in hoogte had, alsof die jaren met te zachte bandenspanning stil had gestaan [weetje nog in de winterstalling iets hardere bandenspanning aanhouden  :069: ], de oorzaak zit hem echter in het verschil in profiel, duidelijk met blokkerend achterwiel meters lange strepen zwarte strepen getrokken op de weg, jammer want het leek me een leuk bandje [ook geschikt voor de zijspan  :034: ], morgen op zoek naar zo'n maatje band  :026:





De MZ zit tot nu toe vol verassingen en snufjes die je zelfs op de nieuwe Supersport zou kunnen verwachten, stiekum waren die MZ bouwers niet zo gek op het uiterlijk na, als ze dat als een Italiaan voor elkaar hadden dan bouwden ze werkelijk knappe motoren die vast veel vaker te zien zouden zijn op ons helige asfalt, daarin tegen is de MZ vreselijk polulair in bv Polen, mijn Poolse collega heeft er al heel wat ervaringen over uit kunnen wisselen met mij tijdens onze werkuren  :007: De verassing van de achterkant, normaal haal je de as los maar die wilde eerst niet naar binnen getikt worden, nadat de andere kant was losgedraaid met een sleutel bleek de achternaaf zich te delen  :044: , na wat gepuzzel, roken en bier was de puzzel compleet, zodra je de achteras links verwijderd blijft er een korte as recht zitten! Die houdt het achtertandwiel op zijn plaats net als de transmissierubbers, ketting, kmtelleraandrijving en meer, maw het lijkt een beetje op een 1-zijdige wielophanging, je kan het wiel op deze manier zeer snel verwisselen en je handen blijven redelijk schoon  :039: . Wat dat betreft kun je an deze motor zien dat je onderweg makkelijk iets kan vervangen, het gereedschap setje wat ik helaas mis zal zeker ook vol zitten met de juiste sleutels, of het nu een zuigerwissel of een tandwielwissel is het is te doen onderweg................Hij geeft niet zomaar op............... :037: Weer wat nieuws ontdekt en nog een verassend makkelijk iets ook, aan de andere kant is het misschien een teken dat deze motoren zo slecht zijn dat je onderweg vaak moet sleutelen, vandaar dat ze het je dan net iets makkelijker hebben gemaakt  :+






De ketting ligt redelijk los maar kan nog wel even mee, de kettingkast en kettingtunnels houden je ketting echt heel schoon en er zit dan ook niks geen vuil bij de ketting maar mooi vet en daardoor verleng je dan wel weer de levensduur van je ketting en tandwielen  :054: Cardan is geweldig maar in de winter met deze bescherming rond je ketting ben je ook verzekert van een werkend systeem! Nog even een foto van het bandje, is echt 4-kant, heeft hoogteverschil en zal vast niet geweldig sturen, vervangen dus en voor 37 euro heb je al een nieuwe, ik neem aan dat ze geen MPP in de maat 3.50-16 hebben  :070:

[Zoja dan komt die erop  :103: ]




The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #50 Gepost op: 24 september 2008, 23:27:21 »
weer leuk om te lezen freak, en dat wordt inderdaad wel de lijfspreuk van deze motor: "Hij geeft niet zomaar op!!"  :071: :018:

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #51 Gepost op: 25 september 2008, 09:47:58 »
Jij weet toch echt overal wat van te maken hè Freak  :071: En ik vind het zo mooi, dat je zo'n simpele Ozzie fiets, zo positief benadert  :021: Wordt gewoon weer een prima net woon/werkfietsje  :034:

mrx506

  • Gast
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #52 Gepost op: 25 september 2008, 12:54:58 »
helemaal met themechanic eens!!

Ben heel benieuwd hoe je hem vind sturen!

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #53 Gepost op: 25 september 2008, 23:42:21 »
weer leuk om te lezen freak, en dat wordt inderdaad wel de lijfspreuk van deze motor: "Hij geeft niet zomaar op!!"  :071: :018:
Het blijft hangen die tekst, hoe dan gekomen is staat ergens aan het begin te lezen maar hij was wel goed  :018:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #54 Gepost op: 25 september 2008, 23:48:17 »
Jij weet toch echt overal wat van te maken hè Freak  :071: En ik vind het zo mooi, dat je zo'n simpele Ozzie fiets, zo positief benadert  :021: Wordt gewoon weer een prima net woon/werkfietsje  :034:
Ja kijk dat zit gewoon in me, het maakt me geen bal uit wat je rijdt of waar je mee bezig bent om te sleutelen, uiteraard zijn sjopper het mist aantrekkelijk om mee bezig te zijn maar dat is een stukje persoonlijke voorkeur en die mag je best hebben maar als het 2 wielen heeft en door een motor aangedreven dan vindt ik het al geweldig...............en zelf hou ik zeker van primitieve fietsen, liefst goedkoop en minder aantrekkelijk voor het doorsnee plubliek, uiteraard zijn supersports ook geweldig om aan te sleutelen en dit is vaak schoner, minder kloten en makkelijker onderdelen van te vinden enz, meer het idee van een bouwpakket wat je tussendoor ff in elkaar zet, met deze goedkope motoren ben ik lekker bezig en hier kun je veel zelf aan doen in tegenstelling tot de moderne motoren......................laat Freak [en Sunny niet te vergeten] maar lekker rommelen is die garage  :026:

Tis trouwens wel de bijna nieuwste motor die we hier in handen , zeker de beste in algehele staat op het blok na en dan nog de meest luxe versie en ondertussen al opgeleukt met wat meer powerspul  :037:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #55 Gepost op: 25 september 2008, 23:52:05 »
helemaal met themechanic eens!!

Ben heel benieuwd hoe je hem vind sturen!
Ja ik ben ook razend benieuwd, ik heb dan ook snel een bandje gezocht vandaag zodat het sturen ook een stuk beterder zal zijn dan met een band die plat is, oud is en hobbelt.............de nieuwe band zoeken was toch nog wel een redelijke opgaaf want 3.50-16 vindt je niet zomaar in de rekken, uiteindelijk een Michelin gevonden maar weet niet meer welk type, een band met wat grover profiel met het oog op regen, sneeuw en plezier................de band en velg zitten al achterop de CX welke morgen hopelijk zal worden voorzien van een nieuwe laag rubber, alles ligt in handen van de postbezorger.................we gaan het beleven  :103:

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #56 Gepost op: 26 september 2008, 00:25:32 »
En gelukkig waren mijn drukke bezigheden van vandaag welke ons door de hele stad Goes wat ingekort en binnen 5 minuten slaag ik altijd voor kleding maar dat hadden jullie vast al lang opgemerkt  :018: Tijd over om nog wat te kloten aan de ondertussen al redelijk bekend wordende MZ etz251, opgeboord naar 300cc, en bijna in nieuwstaat  :007:

We kregen vandaag post en alles leek wel te kloppen bij het uitpakken, als een klein jochie werd er gegrabbeld in de grote doos vol krantepapier, even waande ik mij weer in de tijd dat buiten de sneeuwvlokken vielen en ik pakjes mocht uitpakken op een of ander klotefamiliefeest terwijl de grote jongens in de buurt rondreden over het dorp op hun waarschijnlijk..................MZtjes...............de spullen waren snel gevonden en dus de handen weer vuil maken  8)



Ik moest en zou weten hoe de nieuwe exspansiepijp eruit zou zien hangend aan het frame en cilinder, weer terug in die goede oude tijd met het monteren van een exspansiepijp aan een 2-takt al viel het me deze keer op dat ik iets meer geduld heb als vroeger met de brommers, dat kwam goed uit want het aftermarkt spul blijkt natuurlijk toch niet helemaal goed te passen, de plaat van ophangpunten is verkeerd en dus een nieuw gat boren in het frame, dat was nog even zoeken want het moest in 1 keer goed, vroeger had ik langer bezig geweest en meer gaten in het frame gehad  :048: Uiteraard het gat na het boren netjes ontvet en even aangetipt met verf zodat het gat niet gelijk uitroest  :026:



Trekbandjes, wat gevogel met elektradraadjes, hier en daar een blokje eronder en ophangpunten maken voor de nieuwe pupe..............ineens wist ik weer wat The Mechanik bedoelde met ,,het afhangen'' van de dempers aan de Mike-de-bike-lookalike  :069:



Na anderhalf uur kloten en woorden gebruiken die ik hier maar niet zal herhalen hadden we dan toch resultaat, de nieuwe uitlaatbocht is net iets anders van kromming, is net wat langer, de nieuwe demper is een stuk korter maar wel weer dikker en je hoordt dan wel zeggen,,size don't matter'' maar iets passend maken is dan toch weer een apart karwei, geen wonder dat motorbouwers er dan ook echt de tijd voor nemen want het is en het zicht en de compleetheid van de motor in 1 keer af zien te ronden, we hebben nu nog wel iets spanning op de krans van de uitlaatbocht tegen de uitlaatpoort maar ik geloof erin, de MZ heeft nu een sportdemper en het mistaat in mijn ogen zeer zeker niet, makkelijk opnieuw te vullen deze demper en zal wel iets ten koste gaan van het lage en middentoerengebied maar loopt wat langer uit op hogere snelheid, zolang dat geen minuten extra duurt is Freak tevreden  :072: Even een vergelijk van toen en nu  :+




Uiteraard een foto van de achterkant als toetje, in het begin van de avond stond de demper een stuk meer naar rechts en lager, dat orginele ophangpunt was dus waardeloos, een ander gevonden punt zorgde ervoor dat de asklampmoer een stevige afdruk achter zou laten in de demper en dus veels te veel naar links zou zitten, nu kan het ermee door qwa hoogte en positie naast de motor, echt kwaliteit is het overgens niet naar mijn idee, snel vet stoken tegen de roest van binnenuit en regelmatig ff schuren en spuiten zal de oplossing worden want volgens mij is het pisbakkenblik maar oke voor nu is die nieuw  :054:



Tijd over en dat kwam goed uit want het was nog net geen 10uur en ik wilde de benzinekraan eens testen want in de advertentie stond immers te lezen dat de MZ last had van een iets te fanatieke benzinekraan waardoor ik de brandweer misschien nog ooit eens wat extra werk kon bezorgen maar aangezien dat mij ook weer extra werk bezorgt en we zat werk hebben geen goed idee  :044: De benzinekraan had nog niet gelekt maar vanavond droop het eruit, naar mijn idee een klein iets omdat achteraf het rubber scheef zat en de afdekplaat niet goed aangedraaid was maar ik het met de advertentie in gedachten ook maar gelijk een benzinekraan meebesteld en die maar gemonteerd, gelijk de kans om de tank even goed te spoelen  :039: ik moest uiteindelijk nog wel met een dremel een vers randje frezen omdat de afwerking en gietnaden van ,,ozzie'' spul toch wel wat te wensen overlaat, de moer van benzinetank op de benzinekraan wilde maar niet op het schroefdraad, de 1e gang was gewoon niet goed gegoten maar na wat rommelen de benzinekraan kunnen monteren en o wat heerlijk weer eens een kraantje te hebben wat soepel gaat, prima werkt en lekvrij is....................een genot weer en we hebben er 1 gekozen met een doorzichtig onderbakje met filter, kunnen we straks de rode mengsmering erdoor heen zien gaan....................de MZ maakt het kind in je los al heb ik dat gevoel vaker bij 2-takten  :p

Wordt weer vervolgt  :022:


The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #57 Gepost op: 26 september 2008, 00:38:53 »
 :039: :039: :039: Geweldig weer!
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #58 Gepost op: 26 september 2008, 00:43:24 »
Dat wordt toch snel een keer komen kijken..  :039:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

mrx506

  • Gast
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #59 Gepost op: 26 september 2008, 06:37:27 »
 :105:

Uitlaatje doet ook wonderen! het is gewoon bijna een leuke fiets om te zien zo!!  :007:

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
252 Reacties
46988 Gelezen
Laatste bericht 27 april 2009, 23:10:29
door MotorFreak
105 Reacties
24081 Gelezen
Laatste bericht 05 maart 2009, 20:50:51
door Racegirl
5 Reacties
2420 Gelezen
Laatste bericht 25 maart 2011, 11:12:49
door Dick
35 Reacties
6894 Gelezen
Laatste bericht 12 december 2011, 21:05:21
door Rider-64
2 Reacties
428 Gelezen
Laatste bericht 26 augustus 2023, 09:53:53
door Ghulst