* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976  (gelezen 147158 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #780 Gepost op: 05 juni 2011, 09:29:31 »
best mooi om te doen maak je er ook een verslag van met mooie foto"s in ieder geval veel succes :054:
Nee de eigenaar heeft daar heel weinig mee dus die beslist en heeft zelfs niks met foto's maar ik zal kijken of er iets te ritselen valt  ;)
Er zijn wel meer HD eigenaren, die niets met persoonlijke publiciteit hebben, maar als ie hier niet meeleest, zijn er misschien wel spie pics te regelen toch  :103:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #781 Gepost op: 02 augustus 2011, 23:22:15 »
Zo het stof is er af geblazen en dus het originele Honda CB500T blok op de operatietafel geparkeerd!



Voorzichtig het daglicht eens naar binnen laten schijnen en jawel daar zijn de klepjes welke zo rot af te stellen zijn bij dit blok,



Operatietafel gedraaid, lampje boven de tafel voor de donker ingaat en werken met de deur open want het was blommig weertje, helaas zitten de tl-lampen boven de garagedeur als die open staat  :+ Heerlijk een lichte zeewind door de garage en kijk op onze blikken,



Nokkenasketting moet je doorhalen gezien deze door een tunnel loopt, heb altijd liever een eindloze maar je kan niet alles hebben,



Spanner er af en zo kan de nokkenasketting weer een verdieping lager,



Slepertjes en nokkenstok zien er nog best goed uit, de kruiskoppen aan de buitenzijde van de kop moesten allemaal gelost worden met de slagschroevendraaier maar opdracht volbracht al was het af en toe zweten..............oja blommig was het weertje  :)



Tsja ze verzinnen wat die Japanners,



Andere zijde, de uitlaatkant ook maar gelijk leeglepelen,



Alles ruw afgewerkt midden '70er jaren, als je hier een beetje aan gaat zitten flowen dan ga je behoorlijk wat winnen, de inlaatkanalen haal je de vinger open als je het blok even bevingert  ;)



En de dikke pet is er af, gelijk een zeer blij gevoel bij het zien van de linkercilinder, vies zwart van de verbrande olie en koolaanslag maar we doen het dus niet voor niets...............de linkercilinder had dan ook 4 bar minder compressie dan de rechter en bij gas los laten tijdens het rijden braakte het blok blauwe rookpluimen uit de strot,



Yupzzzz dat is vies, duidelijk hebben de linkerkleppen niet goed afgesloten en dat verklaart ook het genies tijdens het stationair draaien.............steeds ontsnapte er wat compressie richting de carburateur.



Dit ziet er dan weer netter uit en hulde voor diegene die dit blok voor ons open en dicht heeft gemaakt want alle bouten stonden met de juiste momenten vast en de pakkingen kwamen goed los.



De eigenaresse [Sunny] kon niet wachten om na te meten of we te maken hadden met de fabrieks originele boring.............zoiezo weer heerlijk samen aan het sleutelen geweest en goed nieuws want hier hebben we te maken met de originele boring dus ruimte genoeg in de cilinderbussen  :022:



Nieuwe kleppen hadden we al gevonden en deze gaan we morgen eens naast de huidige houden.............hopelijk hebben we de juiste uit Amerika laten komen, de verbranding van de rechtercilinder ziet er trouwens niet echt slecht uit, wel een groot verschil tussen de 2,



Meten is weten  :p



Nou vooruit...............ik ook maar eens op de foto erbij.................de cilindersbalk eraf en ook deze ging er keurig met 2 tikjes tegen de zijvlakken makkelijk vanaf, niks nada zitten kloten zoals jaren terug met een CB750 balk.................geen koelrib aangeraakt  :039:



Wat veegjes en streepjes maar niks schokkends..............



De zuigertjes zien er ook nog niet eens slecht uit, hier gezien tegen de voorzijde van het blok en ik verwachte eigenlijk een linker zuiger met een donker hemd.



Andere zijde gaat ook nog goed maar morgenavond de zuigertjes maar eens van de drijfstangen halen en dan hebben we ze echt in handen, de bigend lagers hadden we met draaiend blok wel het idee van dat deze goed waren zonder vreemde geluiden en voor nu voelen ze zeker goed en dat is mooi want ook de versnellingen voelden goed aan dus het onderblok kan dicht blijven,



Het is donker..............morgenochtend vroeg staat de baas te roepen dus het boek mag weer dicht, evengoed een voorzichtig begin gemaakt vanavond met het blok voor de caferacer!



Het is nog lang niet klaar maar volgend jaar hoop ik dit blok weer dicht en klaar te hebben met het dubbele aantal peekaas dan het 450T blok wat er nu voor voorlopig onder zit............ze moet toch af en toe even een stukje blazen met de caferacer geheel in Joe Bar stijl  :103:

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #782 Gepost op: 03 augustus 2011, 00:26:19 »
 :039:

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #783 Gepost op: 03 augustus 2011, 00:27:46 »
Zo.. Lekker bezig geweest!!!

De slagschroevendraaier is ook mijn beste vriend..  :070:

Tsja, een rondje caferacen moeten we ook maar eens snel doen..  :054:
Dan maar wat minder PK's aan boord...
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Arnemuiden-RS

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1079
  • Geslacht: Man
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #784 Gepost op: 03 augustus 2011, 00:56:40 »
ik race elk weekend naar cafe :007:

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #785 Gepost op: 03 augustus 2011, 08:15:48 »
Moooi zo als dat meezit, lekker werken is dat.. samen ook nog :071:

kleintje

  • Gast
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #786 Gepost op: 03 augustus 2011, 08:43:21 »
 :054:

Offline Peugeot103

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1418
  • Geslacht: Man
  • klussen leer je door te ... "AUW, me fikke"
    • Peugeot103
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #787 Gepost op: 03 augustus 2011, 09:41:52 »

Alles ruw afgewerkt midden '70er jaren, als je hier een beetje aan gaat zitten flowen dan ga je behoorlijk wat winnen, de inlaatkanalen haal je de vinger open als je het blok even bevingert  ;)


Keep up the good work !!

Las een tijdje terug een stuk dat oa vermeldde dat de jaren`70 Honda`s her en der flinke concessies hebben moeten doen ten gunste van de productie. Een van de beste voorbeelden daarvan was inderdaad de afwerking van het (spuit)gietwerk. Her en der gietranden en nare naden. Ik zal eens kijken of ik het artikel terug kan vinden, want er staat ook veel interessante materiaal tegen de Benelli`s 500-4.

Ik heb me zelf werkelijk eens naar gesneden aan een gietrand aan een koelrib van het bovenblok.  :043:  Maar goed, als dit de nadelen van de `70ties Hondas zijn...  :D


.... Joe Bar stijl  :103:


Joe Bar  :036:
!!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!

Offline Peugeot103

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1418
  • Geslacht: Man
  • klussen leer je door te ... "AUW, me fikke"
    • Peugeot103
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #788 Gepost op: 03 augustus 2011, 09:45:49 »
en het artikel gevonden: http://data.sohc4.net/AR500/500bw.pdf
!!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #789 Gepost op: 03 augustus 2011, 17:31:46 »
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #790 Gepost op: 04 augustus 2011, 23:19:48 »
En de nieuwe kleppen zijn de juiste gelukkig en dus was dat weer een gouden koop via Ebay,



De onderste geleiderol is redelijk aangevreten en mag best een scherpere rol in dus deze staat op de lijst van onderdelen welke we nog niet hadden aangeschaft,



Dat de versnellingsbak goed werkte wisten we al en echt vreemde geluiden kwamen er niet uit het blok maar toch blijft het spannend of de big-ends goed zijn en zonder bijgeluiden en schraapsel in de afgetapte olie gaf het veel moed maar na controle met de hand van de big-ends lijken deze gewoon in keurige conditie. De koppeling hebben we compleet nieuw liggen, de oliepomp is goed, de dynamo moet wel worden vervangen want niet mee zal vallen om deze te vinden al dan niet een vervangende aftermarkt, de huidige is ingesleten en heeft net wat te hoge weerstandswaarden, evengoed blij met dit onderblok  :)



De zuigers zien er goed uit en dit zijn inderdaad de originele en zo als het er nu naar uitziet worden deze straks voorzien van nieuwe zuigerveren en gaan terug in het blok, scheelt heel wat centen en zoeken naar 1e overmaat zuigers.



De nokkenassen zien er ook goed uit, duidelijk geen olietekort gehad of te heet geweest, geen ernstige pitten maar slechts een paar veegjes op de nokken...............mogen ook weer terug het blok in, blijft tot nu toe aardig origineel terwijl de motor dat totaal niet meer is  :+





Onderdeeltjes verwijderen, zorgen dat er niks in het blok valt en met goede muziek op de achtergrond heerlijk gesleuteld,



Cilinderkop met 3...!!! geleiderollen voor de nokkenasketting, en de oude kleppen.............de klepgeleiders zijn ook door de strenge keuring gekomen dus ook dit is weer goed nieuws,



Passen en meten maar deze zitten goed op hun plaats...........



Laagje olie op de zuigers en een nacht laten staan..............de linkercilinder welke het slechts er uit zag heeft weer wel; de beste zuigerveren want juist de rechter cilinder was nat van de olie onder de zuiger,



Cilinderkop verder leeggelepeld en voor de nacht ingespoten met ovenreiniger!



24 uur later ziet het er niet uit en stinkt maar geen nood dit spul werkt goed,



Tandenborstel erbij en wegpoetsen dit zooi, smerig klusje maar schoon werken blijft het beste,



Das wel een hele lange zuigerveer die daar uit de kop komt  :p



Haha binnen een 2 uur hebben we dan toch weer een schonere kop..............goed spul man,



Vreemde beschadiging hier, kom niet gelijk ontdekken hoe en wat maar deze heeft ondertussen kennis gemaakt met de dremel dus die zien we niet meer terug,



Vanavond toch nog even de nieuwe kleppen erbij gepakt en eens gemeten of ze netjes klepzittingen vallen, uiteraard mag ik hier nog een uurtje of wat aan gaan slijpsel maar een goed begin is het halve werk,



Ik kon het niet laten om even een beetje grove klepslijp pasta er bij te pakken en een aantal maal een klep rond laten draaien en jawel deze gaan straks weer keurig afsluiten, ook de klepzittingen zijn oke en ik ik heb bijna het idee dat deze toch aangepast zijn naar loodvrije benzine,



Weer een avond verder en weer gesleuteld, tot nu toe valt het alles mee                    :039:

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Peugeot103

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1418
  • Geslacht: Man
  • klussen leer je door te ... "AUW, me fikke"
    • Peugeot103
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #791 Gepost op: 04 augustus 2011, 23:31:41 »
als je t mij vraagt zijn alle Hondas van na 1969 al bestand voor loodvrij....  :042:
!!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #792 Gepost op: 06 augustus 2011, 16:52:48 »
snellere nokkenassen er in en de cilinderkoppen flowen komt er nog een beetje meer uit.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #793 Gepost op: 06 augustus 2011, 19:49:56 »
snellere nokkenassen er in en de cilinderkoppen flowen komt er nog een beetje meer uit.
Als jij de nokkenstokken en andere zuigers kan regelen zet ik ze er wel in  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #794 Gepost op: 06 augustus 2011, 21:22:53 »
nokkenassen kun je ook laten vermaken dus ook snellere van maken en opnieuw weer harden kun je gelijk je kleplift verhogen.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #795 Gepost op: 06 augustus 2011, 21:33:29 »
nokkenassen kun je ook laten vermaken dus ook snellere van maken en opnieuw weer harden kun je gelijk je kleplift verhogen.
Ik ben al blij als ik deze weer er in terug krijg  :007:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #796 Gepost op: 06 augustus 2011, 22:29:16 »
kun je bij dat adres waar de onderdelen van kik zijn 600 vandaan komen geen zuigers te pakken krijgen kun je ook bij hun vragen om de nokkenassen te laten vermaken komt dat ding nog een beetje vooruit :018:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #797 Gepost op: 07 augustus 2011, 00:12:07 »
kun je bij dat adres waar de onderdelen van kik zijn 600 vandaan komen geen zuigers te pakken krijgen kun je ook bij hun vragen om de nokkenassen te laten vermaken komt dat ding nog een beetje vooruit :018:
Jaja heb al diverse prijzen opgevraagt ook met aanpassing vanaf de oliepomp op de achterste nokkenas en extra koeling voor de uitlaat nokkenas maar je praat al snel over een 800,= euro voor wat onderdelen en gezien het gebruik [niet circuit rijden] is origineel ook prima en werkt het ook.

En daarbij probeer Sunny maar eens te vangen als ze lekker aan het gummen is  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #798 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:53:43 »
Complete set CB500T Steuerkettenrollen + cam chain rollers gewonnen op Ebay...............yesyes weer wat onderdelen erbij voor het nieuwe blok  :039:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #799 Gepost op: 06 september 2011, 22:50:36 »
Gisteravond nog wat kunnen doen aan het blok, ik heb een setje hoonstenen liggen en de cilinders zijn van deze gelukkig nog keurig zonder vage strepen of krassen en zonder stootrand maar even wat opruwen kan geen kwaad en dus besloten om dit uit te voeren,



De hoonstenen zijn redelijk grof dus niet al teveel spanning op de veer gezet en rustig de cilinderwand behandeld, ziet er grof uit maar steeds gemeten of er niet teveel materiaal werd afgenomen,



Vervolgens met een p1200 schuurpapiertje de laatste handelingen verricht en ik vindt het er keurig uit zien,



Hier van wat dichterbij een kijkje waar het allemaal gebeurd,





Vervolgens de cilinderwand schoongemaakt en in de olie en de nieuwe zuigerveren passen en de slotspeling lijkt mij prima van beide bovenste zuigerveren,





Als laatste de zuigers zonder veren nog eens gepast en alles ziet er netjes uit.................weer een klusje gedaan  :)

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
142 Reacties
30704 Gelezen
Laatste bericht 08 december 2008, 10:59:35
door kleintje
210 Reacties
36050 Gelezen
Laatste bericht 11 april 2011, 07:29:42
door V-Strom Pierrio
28 Reacties
6886 Gelezen
Laatste bericht 29 oktober 2011, 09:42:59
door Peugeot103
29 Reacties
7117 Gelezen
Laatste bericht 04 februari 2016, 12:31:59
door MotorFreak
54 Reacties
9139 Gelezen
Laatste bericht 27 februari 2012, 19:17:15
door MotorFreak