Zo het stof is er af geblazen en dus het originele Honda CB500T blok op de operatietafel geparkeerd!
Voorzichtig het daglicht eens naar binnen laten schijnen en jawel daar zijn de klepjes welke zo rot af te stellen zijn bij dit blok,
Operatietafel gedraaid, lampje boven de tafel voor de donker ingaat en werken met de deur open want het was blommig weertje, helaas zitten de tl-lampen boven de garagedeur als die open staat
Heerlijk een lichte zeewind door de garage en kijk op onze blikken,
Nokkenasketting moet je doorhalen gezien deze door een tunnel loopt, heb altijd liever een eindloze maar je kan niet alles hebben,
Spanner er af en zo kan de nokkenasketting weer een verdieping lager,
Slepertjes en nokkenstok zien er nog best goed uit, de kruiskoppen aan de buitenzijde van de kop moesten allemaal gelost worden met de slagschroevendraaier maar opdracht volbracht al was het af en toe zweten..............oja blommig was het weertje
Tsja ze verzinnen wat die Japanners,
Andere zijde, de uitlaatkant ook maar gelijk leeglepelen,
Alles ruw afgewerkt midden '70er jaren, als je hier een beetje aan gaat zitten flowen dan ga je behoorlijk wat winnen, de inlaatkanalen haal je de vinger open als je het blok even bevingert
En de dikke pet is er af, gelijk een zeer blij gevoel bij het zien van de linkercilinder, vies zwart van de verbrande olie en koolaanslag maar we doen het dus niet voor niets...............de linkercilinder had dan ook 4 bar minder compressie dan de rechter en bij gas los laten tijdens het rijden braakte het blok blauwe rookpluimen uit de strot,
Yupzzzz dat is vies, duidelijk hebben de linkerkleppen niet goed afgesloten en dat verklaart ook het genies tijdens het stationair draaien.............steeds ontsnapte er wat compressie richting de carburateur.
Dit ziet er dan weer netter uit en hulde voor diegene die dit blok voor ons open en dicht heeft gemaakt want alle bouten stonden met de juiste momenten vast en de pakkingen kwamen goed los.
De eigenaresse [Sunny] kon niet wachten om na te meten of we te maken hadden met de fabrieks originele boring.............zoiezo weer heerlijk samen aan het sleutelen geweest en goed nieuws want hier hebben we te maken met de originele boring dus ruimte genoeg in de cilinderbussen
Nieuwe kleppen hadden we al gevonden en deze gaan we morgen eens naast de huidige houden.............hopelijk hebben we de juiste uit Amerika laten komen, de verbranding van de rechtercilinder ziet er trouwens niet echt slecht uit, wel een groot verschil tussen de 2,
Meten is weten
Nou vooruit...............ik ook maar eens op de foto erbij.................de cilindersbalk eraf en ook deze ging er keurig met 2 tikjes tegen de zijvlakken makkelijk vanaf, niks nada zitten kloten zoals jaren terug met een CB750 balk.................geen koelrib aangeraakt
Wat veegjes en streepjes maar niks schokkends..............
De zuigertjes zien er ook nog niet eens slecht uit, hier gezien tegen de voorzijde van het blok en ik verwachte eigenlijk een linker zuiger met een donker hemd.
Andere zijde gaat ook nog goed maar morgenavond de zuigertjes maar eens van de drijfstangen halen en dan hebben we ze echt in handen, de bigend lagers hadden we met draaiend blok wel het idee van dat deze goed waren zonder vreemde geluiden en voor nu voelen ze zeker goed en dat is mooi want ook de versnellingen voelden goed aan dus het onderblok kan dicht blijven,
Het is donker..............morgenochtend vroeg staat de baas te roepen dus het boek mag weer dicht, evengoed een voorzichtig begin gemaakt vanavond met het blok voor de caferacer!
Het is nog lang niet klaar maar volgend jaar hoop ik dit blok weer dicht en klaar te hebben met het dubbele aantal peekaas dan het 450T blok wat er nu voor voorlopig onder zit............ze moet toch af en toe even een stukje blazen met de caferacer geheel in Joe Bar stijl