* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Motorfreak] Honda CX500 1978.  (gelezen 29972 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #20 Gepost op: 17 september 2007, 18:18:14 »
Aardigheid Freak  :039:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #21 Gepost op: 18 september 2007, 20:10:55 »
Heel veel aardigheid  ;)

@Art, om ff terug te komen op je vraag in hoeverre een CX500 nu verschilt met andere brikken en dan doel je waarschijnlijk op de CBtjes 500/550, er is natuurlijk een heel groot verschil wat dan ook veel anders maakt en dat is het V 80 graden blok ten opzichte van de 4 cilinders in lijn. De CX500 is een dikke motor en alles is wat steviger uitgevoerd met voorpoten 3mm dikker maar dit is niet merkbaar in stuurgedrag want ze zijn dan niet instelbaar, bij een cb kun je soms de luchtkamer wat op druk zetten, het remmen bevalt redelijk goed maar de CX heeft dan ook 2 schijven om die ruime 200 kilo tot stoppen te brengen, de cardan maakt het rijden in de regen en waarschijnlijk in de winter veel gemakkelijker. Het totale concept vindt ik prima over nagedacht want deze toerbuffel blinkt niet uit in stuurgedrag maar de wegligging en betrouwbaarheid zijn dik in orde, wat mij vooral opvalt is dat zodra je lekker aan het rijden bent je snel vergeet dat het ,,maar''' een 500tje is, een Cb750 f1 of f2 voelt net zo aan en dus komt het vermogen er prima uit en de teller gaat de 170km/h voorbij terwijl het ruggegraatframe niet te lijden heeft, bij sportief rijden voel je het frame wel wat wringen maar dan moeten we daarbij zeggen dat een Cb meer gemaakt is voor het sportief rijden en een Cx heel de wereld over kan rijden met alleen wat olie en benzine toevoegen. Ik vindt het een prima motor en zeker voor in die tijd een stuk degelijkheid waarmee je wat kan, zoals afgelopen weekeind was wel de max terwijl een cb iets meer zou presteren al is de bestuurder de grootste factor natuurlijk.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #22 Gepost op: 19 september 2007, 00:21:06 »
Mooie samenvatting, ik ben het ook roerend met je eens. Het is wel zo`n motor waarvan je vroeger maar 2 kanten opkon, love it or hate it. Ik hield van het ding, oerdegelijk. Eigenlijk is het de opa van de PanEuropean. Als je daar ooit nog eens op gaat rijden ben ik heel erg benieuwd naar je reaktie  ;)
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #23 Gepost op: 19 september 2007, 21:13:51 »
Ik heb wat ervaring op een ST1100 [dacht dat dat de benaming was] maar die is me net even te toer zeg maar, maar ook superdegelijk en je kunt er nog behoorlijk mee sturen ook  :034:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #24 Gepost op: 19 september 2007, 22:16:44 »
jamaar, de 1300 bedoel ik  :070:
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #25 Gepost op: 19 september 2007, 22:36:44 »
Dat komt dan misschien ooit nog wel een keertje, wie weet waar we weer eens tegenaan lopen  :007:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #26 Gepost op: 20 september 2007, 18:59:11 »
Altijd handig zulke info van een mede CX-rijder  :036:

Cardan controleren, Heel makelijk. Regelmatig olie vervangen. Ik zelf doe het om de 5000 kilometer omdat ik mijn silverwing af beul. Er moet gewerkt worden. Met een top van regelmatig boven 160 kilometer per uur voor deze oude 500 cc,er is het dus hard werken.

Goed even terug naar de cardan. at kun je zelf doen. Olie aftappen. Donkerbruin is gewoon oude olie. Hij moet wel helder zijn.
Zilver grijs is dat er slijtage aan de lagers zijn.
Metalik, iets wat je als spuit verf kan gebruiken dan moet je echt op passen. Ik heb ze rijdend binnen gekregen warbij ze zijden dat ze nog niks bemerkt hadden. Echt metaal kleurige olie. In een geval waren er brok stukken mee gekomen. Zelf deze motor kwam met hangende pootjes binnen rijden. Er zat ongeveer 220 kilo aan belading op deze silverwing. Het was die van mijn vader met vrouw lief achter op. Zij kwamen van de ketelbrug af rijden en daar gebeurde het. Ze moesten nog grof weg 25 kilometer rijden om bij mij tuis te komen. Het is ze gelukt.
Echt de brok stukken kwamen er uit. Een lager was kapot gebroken. Maar het reed met horten en stoten gewoon door.
Hier was de olie niet herkenbaar meer.

Nog even terug naar het gewoone gebeuren. Kardan kan men controleren door aan het achter wiel te draaien en te voelen naar speling. Vrij draaien mag eigenlijk niets echt iets hoorbaars opleveren. Iets tandwiel geluid is normaal. Olie en nog eens de olie controleren. Dat blijft het verhaal.
Als men dan iets zilvergrijze olie aantreft,, het is een gok ik weet het, maar dan kun je nog tussen de 2000 tot 7000 kilometer rijden met dat ding. Ik heb nog nooit een uit elkaar geklapte cardan gezien of een vast loper, maar het kan kapot.
Met vriendelijke groet Marco Becker.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #27 Gepost op: 21 september 2007, 18:53:10 »
Op de werkplaats heb ik nog een silverwing cardan liggen van familie van me. Kooi van het grote lager bleek in gort te zijn, met als gevolg kapotte grote kering en olie en stukken metaal naar buiten. Hij was er mee naar Motorini gegaan, maar die kon het niet repareren(ze hadden hem nog niet eens open geschroefd). Hij heeft toen een gebruikte cardan op de kop getikt in Limburg via onderdelenzoeker. Kroon en pignonwiel zien er nog als nieuw uit. Zat ook verder nog geen slijpsel in de olie. Met een stel lagers en keringen is ie weer als nieuw.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #28 Gepost op: 21 september 2007, 20:24:04 »
Ik moet me eigen nog eens wat verdiepen in cardan want ik rij nu elke dag met cardan maar weet niet precies wat er nu onder me gebeurt, ook heb ik de olie ververst met Gearolie 80W90 want in het WPH stonden alleen oude specificaties die ik niet kende van olie.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #29 Gepost op: 22 september 2007, 02:04:01 »
Freak, Cardan is echt retesimpel, kettingen vind ik moeilijk (en vies, ik laat Ria ze altijd smeren en stellen  :070: )
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #30 Gepost op: 22 september 2007, 10:50:51 »
cardan rulezzzzzzz, al 2000km niks gesmeerd en moet er bij mij Ria zelfs aan denken dat het zaakje gesmeerd blijft  :007:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #31 Gepost op: 22 september 2007, 10:52:00 »
en moet er bij mij Ria zelfs aan denken dat het zaakje gesmeerd blijft  :007:

Ik zou nu een flauwe opmerking kunnen maken, maar ik doe het niet  :103:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #32 Gepost op: 22 september 2007, 10:57:12 »
Je reageert zelfs binnen de verwachte tijd  :021:  :D  :037:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #33 Gepost op: 29 september 2007, 16:58:23 »
Zo de CX500 is ronduit smerig door alle regen maar voor de rest weinig problemen met veel water, wel schiet de 1e versnelling er af en toe uit en is de toerenteller al een week buiten gebruik............hoog tijd om weer eens wat te sleutelen  :026:

Vreemd iets wat ik nog wel ff wil delen...........alle honda's van voor 1978 kunnen zoiezo zonder loodtoevoeging maar had 2 bussen er bij gekregen en van de week voor het tanken eens wat gebruikt al zie ik het nut er niet gelijk van in maar oke. Nu na een halve tank al 2 keer het stationair terug moeten schroeven, zeker 1500 toeren meer maar dit kan toch niks te maken hebben met die loodvervanger of geeft dat extra explosie want dan mik ik de volgende keer de tank daar halfvol mee  :018:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #34 Gepost op: 29 september 2007, 19:28:57 »
Kleppen zouden met die toevoeging wel eens een beetje beter kunnen sluiten Freak, en dat zou dan best wel merkbaar kunnen zijn bij stat. toerental.

Offline Sander

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 868
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #35 Gepost op: 29 september 2007, 19:55:40 »
Je zou em inderdaad eens moeten poetsen :031:

Maareh ziet er verder netjes uit hoor voor zo'n oud beessie :054:
GSX-R 750 '10
VW Golf GTI MK IV '09

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #36 Gepost op: 29 september 2007, 21:38:34 »
Kleppen zouden met die toevoeging wel eens een beetje beter kunnen sluiten Freak, en dat zou dan best wel merkbaar kunnen zijn bij stat. toerental.
Mmhhh ik heb zoiets ooit eens gehoord maar dacht dat een verhaaltje uit het land der fabelen was eigenlijk dus ik moet er eens wat meer over te weten zien te komen...................morgenavond was ik hem ff Sander  :034:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #37 Gepost op: 23 oktober 2007, 22:56:43 »
Zo ondertussen staat de teller ruim voorbij de 90.000km en elke dag rij ik er op maar de laatste weken proest het blok behoorlijk maar de oorzaak is gevonden, het rechterinlaatrubber is bijna volledig af gescheurd en een wonder dat de CX dan nog zo goed rijdt............binnenkort weer sleutelen dus  :026:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #38 Gepost op: 23 oktober 2007, 23:15:14 »
Onverwoestbaar, die dingen. Jammer dat je hem snel weer opruimt wsl. Blok moet zo 4 ton kunnen halen  :034:
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #39 Gepost op: 23 oktober 2007, 23:22:15 »
Opruimen.............alleen als er een andere CX komt met volledige kuip, maar ik denk dat als het proest probleem is opgelost dat die wel blijft voor de winter, het enige wat een beetje tegenvalt is het lompe gewicht van de CX  :|
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
51 Reacties
12175 Gelezen
Laatste bericht 11 januari 2008, 20:07:23
door MotorFreak
36 Reacties
11413 Gelezen
Laatste bericht 21 januari 2009, 23:22:18
door MotorFreak
829 Reacties
143822 Gelezen
Laatste bericht 16 januari 2014, 00:51:05
door Jack
462 Reacties
81899 Gelezen
Laatste bericht 19 maart 2015, 16:07:43
door Nantastic
54 Reacties
8846 Gelezen
Laatste bericht 27 februari 2012, 19:17:15
door MotorFreak