* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Honda Transalp 1992, euhm, 1989  (gelezen 15777 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #40 Gepost op: 29 januari 2014, 23:23:22 »
Ik had een desktop in de schuur staan, maar die heb ik weggegeven. En ik vond dat hij toch wel veel plaats innam op de werkbank. Dus nu de iPad. En als er een papieren versie ligt, dan is dat regelmatig wel sneller zoeken als je aan het sleutelen bent.

Offline Anthony

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
  • Bob de Verbouwer
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #41 Gepost op: 30 januari 2014, 08:19:58 »
Beter een paar vette vingerafdrukken in je boek als bewijs dat je hem echt gebruikt heb, dan vette vingers op je tablet. Dat wordt dan weer poetsen. Daarnaast heb ik verschillende Post-itjes op de diverse bladzijdes geplakt met torque-specs. Ik vraag me af hoe dat werkt bij een tablet  :007:

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #42 Gepost op: 30 januari 2014, 09:09:34 »
Ik ben ook voorstander van papieren wphb's... Niet alleen omdat ik geen plek heb voor een computer in mn werkplek (ik heb niet eens een eigen werkplek), maar ook omdat papier nou eenmaal beter tegen olie, benzine, ect. kan dan de meeste tablets/laptops/pc's..

Wat crisis betreft hoeft printen niet zo duur te zijn, zeker niet aangezien er zelfs in mijn contract omschreven staat dat "enig gebruik van de printers voor eigen doeleinden" toegestaan is.
Als je het naar een bedrijf als Print&Press in Terneuzen, of Repro Walcheren in Middelburg moet brengen, ben je inderdaad meer kwijt dan wanneer je het boek online zou bestellen.

Maarreh... Hier bij de DOW doen ze niet zo moeilijk over een pakje papier meer of minder..  :054:

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #43 Gepost op: 30 januari 2014, 09:16:23 »
Een vriend van mij heeft net een waterdichte casing voor zijn iPad getest. Het werkte wel. En meestal herinner ik mezelf dat ik handschoenen aan doe bij de echt smerige onderdelen van het sleutelen. Dan is een handschoen uitdoen genoeg om de iPad schoon te houden.

Post-it's ertussen werkt inderdaad niet echt lekker. Daarom is een extra papieren versie toch wel prettig. ;)

En wel aardig van DOW.   :054:

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #44 Gepost op: 30 januari 2014, 09:28:04 »
Handschoenen, ben ik sinds kort ook gaan doen. Bevalt me wel, zolang het maar dunne, nauwsluitende handschoenen zijn van een goede maat. Enkel voor heel fijn werk zoals carb's terug opbouwen is het niks..

Trouwens, GHulst, al iets van Willem gehoord?


Offline Anthony

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
  • Bob de Verbouwer
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #45 Gepost op: 30 januari 2014, 09:41:41 »
Er is hier zeker 1 iemand, die dan denkt dat je bang bent om vieze vingers te krijgen  :X   :+

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #46 Gepost op: 30 januari 2014, 09:54:13 »
Hmmm, tsjah.. Muis... Die hoeft overdag niet fatsoenlijk voor de dag te komen  :069:

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #47 Gepost op: 30 januari 2014, 09:58:47 »
Trouwens, GHulst, al iets van Willem gehoord?
Oh ja, die heeft inderdaad een setje voor me liggen. Ik ga ze deze week ophalen. Moet even kijken wanneer.

Er is hier zeker 1 iemand, die dan denkt dat je bang bent om vieze vingers te krijgen  :X   :+
Bang om vieze vingers te krijgen? Nee, dat niet. Maar ik ben niet altijd zo gecharmeerd van het schrobben en de hele avond de geur van garagezeep aan je handen. Daarnaast is mijn huid nogal gevoelig dus als ik dat een paar dagen achter elkaar zou doen, dan heb ik grote plekken op mijn handen.

Al was ik ze dinsdagavond tijdens het uit elkaar halen wel weer vergeten aan te doen. Dus het komt wel voor. ;)

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #48 Gepost op: 30 januari 2014, 12:31:35 »
Gegevens op zoeken en notities van maken die je op dat moment nodig heb.
dan hou je er vanzelf een werkplaats gegevens lijst op na :103:
deze kun je aan de muur boven je werbank ophangen.
scheelt ook weer in plaats wat je toch niet gebruikt.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #49 Gepost op: 08 februari 2014, 11:14:42 »
Yes, motorsteunen binnen. Gestraald, in de ets primer en daarna gepoedercoat. Die corrosie gaan we niet meer hebben.


Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #50 Gepost op: 08 februari 2014, 23:51:58 »
 :039: Goed bezig.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #51 Gepost op: 11 februari 2014, 08:32:09 »
Beter dan nieuw  :039:
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2014, 09:53:06 door TripleEdged »

Offline Anthony

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
  • Bob de Verbouwer
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #52 Gepost op: 11 februari 2014, 09:48:33 »
De tand des tijds doorstaan en nu nog beter uitgevoerd dan origineel  :039:

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #53 Gepost op: 18 februari 2014, 09:32:57 »
De steunen zitten er op, er zitten nieuwe koelslangen op en er zit een nieuwe neutraal schakelaar in. Vooral dat laatste is toch wel erg fijn. Die was al stuk toen ik de Transalp kreeg en op een gegeven moment wordt het toch wel irritant dat je de motor niet kunt laten lopen zonder de koppeling in te houden en de standaard omhoog te hebben. Dat is nu voorbij. :)

Nou nog wat extra boutjes halen die bij een vorige eigenaar verloren zijn gegaan en een paar lampjes voor het dashboard wisselen. Dan de olie wisselen, de uitgaande as reinigen en smeren, de ketting reinigen en de kappen terugzetten.

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #54 Gepost op: 18 februari 2014, 09:48:06 »
Lekker bezig!

Beetje mosterd na de maaltijd dit, maar wast geen idee geweest om voor zolang de neutraal schakelaar nog niet vervangen was, de draadjes van de zijstandaardschakelaar door te verbinden (of juist niet)?? Kon je em in elk geval gewoon "onbeheerd stationair" laten draaien als dat nodig was..  :026:

Maar binnenkort kan ie weer de weg op begrijp ik?  :039:

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #55 Gepost op: 18 februari 2014, 09:53:23 »
Geen mosterd na de maaltijd hoor. Ik heb daar ook over gedacht, of over het kijken om de neutraal schakelaar door te verbinden, maar ik heb dat toch altijd een echte noodmaatregel gevonden. En ik had het over het algemeen toch niet nodig. Ik start eigenlijk altijd pas als ik er op zit. Maar voor het warmlopen voor een olie wissel etc. is het wel handig. En een neutraal schakelaar is niet duur, dus ik had het sowieso eigenlijk al veel eerder moeten doen. Maar ik heb er een tijdje tegenop gezien om alles zelf uit elkaar te halen. Totdat je begint dan, want dan valt het allemaal toch wel mee. ;)

Ik hoop dat ik de boel deze week dicht kan maken. Dan zit ik alleen nog maar te denken over wat ik met de ketting wil doen. Of dat ik een smeersysteempje wil kopen/bouwen of dat ik het met spuitbussen wil blijven doen. Maar als ik heen en weer blijf rijden naar Den Haag, dan moet ik na elke rit eigenlijk weer smeren en dat is onhandig zonder middenbok. ;)

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #56 Gepost op: 18 februari 2014, 10:31:33 »
Idd, voor die doodenkele keer dat het niet handig is over langere tijd zelf de koppeling te moeten inknijpen, werkt een tie-wrap rond et koppelingshendel even goed  :012:

Nu scheelt het ook wel dat je toch al in de buurt van het blok bezig was. Dan is het inderdaad makkelijker het schakelaartje "even mee te pakken".


Over een smeersysteem kan ik heel kort zijn: Gezien jouw aantal kilometers: Doen! Als je er eenmaal een hebt, wil je nooit meer zonder..  :048:

Of je dan een Scott-oiler neemt, of een OSCO, of weet ik veel wat voor systeem, is wsl voornamelijk een kwestie van persoonlijke smaak. Heb zelfs mensen gezien die een spuitbus kettingvet in hun buddy-seat bewaarden en vanaf daar via het scharnierpunt van de achterbrug gewoon een dun slangetje tot boven hun ketting lieten lopen. Of zelfs een simpele knijpfles met ketting-olie dat met een beugeltje aan het frame bevestigd. Die laatste was voor pak em beet 5 euro spekkoper.

Ik heb zelf dan een OSCO, en ben daar zéér over te spreken. Eenvoudig te bedienen, solide ontwerp. Technisch gezien niet moeilijker gemaakt dan strikt noodzakelijk. Wel wat aan de dure kant. (5 jaar geleden waren ze nog 30-40 euro goedkoper)

http://www.osco-chainoiler.com/

Voordeel is, doordat je echt zelf aan dat plunjertje moet trekken, dat je zelf makkelijk kunt bepalen wanneer je ketting meer of minder smering nodig heeft, al naargelang de rijomstandigheden. Gewoon vaker of minder vaak trekken (no pun intended). Heeft ook geen vacuum of boord-prik nodig zoals bijvoorbeeld een scott-oiler. Systeem is ook mooi genoeg om in het zicht te hangen. Je zult trouwens wel moeten, anders kun je er niet bij... :P
Nadeel is, dat je toch echt zelf aan dat plunjertje moet trekken, en je dat dus weleens kan vergeten. En dat ie dus relatief duur is, ten opzichte van bijvoorbeeld de knijpfles-oplossing...


Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #57 Gepost op: 18 februari 2014, 10:36:20 »
Ik heb ook inderdaad wat knijpfles oplossingen gezien en eigenlijk zat ik een beetje die kant op te denken. Als het voor een paar euro voldoet om je ketting te smeren, waarom dan bergen geld uitgeven die je ook in benzine kunt steken. Toch? ;)

Ik had zitten kijken naar dit verhaal over een goedkope smeerder op Motor-Forum.

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #58 Gepost op: 18 februari 2014, 11:02:00 »
Ziet er inderdaad netjes uit, en voor het geld hoef je het ook niet te laten!!

Trouwens, ik zeg niet dat het niet kan, maar kettingzaagolie heeft misschien niet de beste voordelen/nadelen-verhouding voor onze 90% on-road motoren. Aangezien mn pa bij zn bedrijf letterlijk een vat kettingzaagolie heeft staan, heb ik dit weleens in mn OSCO gemikt (bij gebrek aan beter, zo ook trouwens met gewone motorolie), maar de olie van scottoiler blijft toch langer zitten. Een (navulverpakking) halve liter kostte tien euro, en na pak em beet 70.000 km is het nog steeds niet op. Ik heb er geen onderbouwde argumenten voor, maar mijn gevoel zegt me dat dat met een liter kettingzaagolie niet zou lukken.

Maar wederom, kwestie van persoonlijke smaak. Sommige mensen gebruiken juist uitsluitend zo dun mogelijke olie in grotere hoeveelheden, om zodoende de ketting haast "schoon te spoelen". Praktijk leert dat het voor de levensduur van de ketting allemaal niet zo denderend veel uit maakt, zolang er maar gesmeerd wordt...  :012:
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2014, 11:50:56 door TripleEdged »

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #59 Gepost op: 18 februari 2014, 11:42:44 »
Ik weet ook niet of kettingzaagolie de beste oplossing is. Het is in ieder geval wel wat stroperiger dan gewoon 10W40 wat ze bijvoorbeeld bij de Loobman oiler gebruiken. Maar, wat je zegt, volgens mij is uiteindelijk het smeren belangrijker dan precies welke olie je er over laat lopen. Al moet je wel zorgen dat de boel gesmeerd blijft. ;)

Ik weet het nog niet. Zaterdag ook nog naar de motorbeurs, dus misschien daar ook maar eens kijken. In ieder geval ga ik wel mijn ketting eens even flink boenen, want dat is al een tijdje niet gebeurd. Voor mij zou het de eerste keer zijn om hem echt even via de kerosine te laten lopen en met een borstel te boenen. En van de vorige eigenaar kreeg ik hem ook niet blinkend binnen, al was hij wel goed vet. Eens kijken wat reinigen oplevert.

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
105 Reacties
24656 Gelezen
Laatste bericht 05 maart 2009, 20:50:51
door Racegirl
137 Reacties
28219 Gelezen
Laatste bericht 08 mei 2009, 22:54:06
door MotorFreak
45 Reacties
9002 Gelezen
Laatste bericht 06 oktober 2011, 22:15:45
door Twin-Power
12 Reacties
5080 Gelezen
Laatste bericht 10 januari 2014, 13:28:02
door Ghulst
116 Reacties
14741 Gelezen
Laatste bericht 24 februari 2016, 23:12:18
door Ghulst