* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Honda Transalp 1992, euhm, 1989  (gelezen 14682 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Gepost op: 12 april 2013, 09:39:48 »
Aangezien ik toch wel wat wil gaan sleutelen aan de Transalp, dacht ik dat het misschien leuk zou zijn om even een topic aan te maken. Het wordt wel een beetje een lange introductie, maar goed, dan hebben jullie op deze -nog- koude avonden wat te lezen. ;)

Na het halen van mijn rijbewijs reed ik een Yamaha XJ600 uit '89. Leuk ding, maar toch niet helemaal wat ik wilde. Aangeschaft omdat het een echte leuke deal was en omdat hij er leuk uitzag, maar na het zien van dingen als Long Way Down en Long Way Round hadden de allroads toch wel mijn voorkeur. Dus na het verkopen van wat zaken die toch vooral plaats in beslag namen in de garage ben ik rond gaan kijken naar andere opties. Maar wat kies je dan? Ik ben de verschillende tweedehands sites af gaan struinen op zoek naar een motor die ik leuk zou vinden. Eerlijk is eerlijk, Honda stond niet op mijn lijstje. Gewoon, omdat ik de auto's vaak ook niet echt inspirerend vind. (Sorry die-hard Honda liefhebbers.) Ik trof een Yamaha TDM maar het bod ketste af en nadat ik hier een topic opende over motor opties, kwam de TransAlp in beeld, omdat die alles zou hebben dat ik zocht en tegen een fatsoenlijke prijs. Nou trof ik de meesten aan voor prijzen rond de €1500 of hoger en dat trok mijn budget dan weer niet. Maar uiteindelijk trof ik in Kollumerzwaag een TransAlp die verkocht werd om een borstkanker operatie in Afghanistan te bekostigen. Een nobel doel en we werden het snel eens over de prijs. We spraken af om elkaar in Utrecht te ontmoeten en de overdracht te doen en daarna ben ik direct op de TA naar huis gereden. Wat had ik een smile. Oor tot oor. Ik gok dat alleen mijn smile door mijn vizier te zien was. Wat is een TA een leuke motor.

Maar goed, eerst maar eens foto's:




En natuurlijk een poser foto:


En een nog ergere poser foto:


Er is wel wat te doen aan de TA. De uitlaatpijpjes hebben niet meer die mooie chromen hulsjes, maar zijn door iemand met zilveren hittebestendige verf gespoten. Een enkele demper vind ik overigens toch mooier, dus maar eens kijken of ik daar wat voor kan vinden.

De achterband is beter op zijn plek op een auto dan op een motor, maar er ligt inmiddels een nette Pirelli klaar om zijn taak over te nemen. En met de positie van de uitlaat kan ik mijn tassen niet meer gebruiken. Daar moet ik dus een frame voor gaan vinden of maken. Het liefst zet ik er natuurlijk zo'n fancy setje aluminium koffers op, maar daar wordt je prijstechnisch ook nog niet vrolijk van. Ook zou ik graag de kuip meer in de stijl van de rallyraid motoren willen hebben, maar ik wil geen €700+ uitgeven voor een Boano rally kap. Maar dat heeft geen haast. En later ook eens gaan kijken of ik de TA wat hoger kan krijgen met wat steviger voorveren en achterveer.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2013, 09:48:48 »
 :039: Nette motor is wel wat leuks mee te doen.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2013, 09:52:06 »
Als je een motor koopt, dan wil je natuurlijk ook meer weten over de historie. Het bleek al snel dat de Alp een import fiets is. De RDW vermeldt 25-02-1992 als eerste registratie datum van de Transalp, maar het Nederlandse kenteken is van 27 februari 2001. Volgens de RDW ben ik de 8e privé eigenaar en zijn er 0 zakelijke eigenaren geweest. Maar dat vertelt natuurlijk nog steeds weinig van de motor. De trommelrem achter geeft aan dat de motor van voor modeljaar '91 is, want toen werd de schijfrem ingevoerd. Het Haynes boek geeft aan dat het motornummer PD06E-22 overeen komt met de unrestricted serie uit 1989. Het framenummer staat niet in het boek, omdat het een VIN nummer is. Dat vroeg dus om verder onderzoek.

Van de Nederlandse historie weet ik alleen dat de vorige eigenaar de fiets heeft overgenomen van iemand die hem gebruikte voor woon-werk verkeer. Die had hem op iets anders ingeruild bij een dealer in Assen. Hij heeft de Alp daar weer van gekocht, omdat hij een projectje wilde hebben waar hij wat aan kon poetsen en zo. Zo gezegd, zo gedaan. Hij heeft blijkbaar alle kuipdelen er af gehad en alles flink onderhanden genomen. De valbeugels, de onderkanten van de veerpoten en de achterbrug heeft hij weer zilver gespoten, zodat ze er weer netter uitzagen.

Het VIN nummer was natuurlijk een weggever. Het is dus een Amerikaanse Transalp. Er zijn een aantal verschillen tussen de Europese en de Amerikaanse Transalp:
  • Mijlenteller in plaats van een kilometerteller (klopt, heb ik ook)
  • Andere nummerplaatverlichting (klopt, ik heb een extra lampje, Europese motoren hebben het in het achterlicht)
  • De lichten kunnen niet uit, alleen dim- of grootlicht (klopt, heb ik ook)
  • Op het glas van de koplamp staat 'DOT' in plaats van een E met een cirkel er omheen (klopt, heb ik ook)
  • Het VIN-nummer is anders dan dat van de Europese motoren (klopt, heb ik ook)
  • Blauwe Honda belettering op de kuip (Heb ik niet, het lijkt erop dat de rode stickers later zijn geplaatst.)

Goed, terug naar de VIN en meer informatie over de Alp. De VIN is JH2PD0608KM202324 en als ik de Amerikaanse VIN decodering moet geloven, dan is het dus:
JH2 - Honda Motorfiets gemaakt in Japan
PD060 - Omschrijvingscode van het voertuig
8 - controle getal
K - Bouwjaar 1989
M - Hamamatsu fabriek in Japan
202324 - opeenvolgend serienummer

En voor de rest van de uitleg:


Dan weet je natuurlijk al wel wat, maar meer is leuker. Dus heb ik even gebeld met de afdeling Customer Relations van Honda Power Sports USA. (+1 866-784-1870 voor als je ook wilt bellen.) Mijn Alp is nieuw verkocht aan een Amerikaan in Midlothean, Illinois. Juist ja, zo'n naam verzin je echt niet. ;) Het klinkt als de naam van een duistere stad in een fantasy boek. Maar goed. Hij is verkocht op 26 april 1991, dus het was toen al een redelijk overjarig model. De Alp heeft blijkbaar toch ergens 2 jaar overbrugd tussen assemblage en verkoop. De firma , 14723 Pulaski Rd, Midlothian, IL 60445 USA heeft de eerste eigenaar mijn Alp verkocht. Het telefoonnummer was destijds 708-371-2200 (nutteloze extra informatie). Een beetje zoeken heeft opgeleverd dat het bedrijf in 2004 is verkocht aan een nieuwe eigenaar die de omgang met klanten niet helemaal goed begreep. Hij heeft ook de naam veranderd in Chicago Sport and Cycle. In december 2009 heeft het dan ook de deuren moeten sluiten.


Het zielige aanzicht van de ooit zo trotse dealer die mijn Transalp in 1991 aan een Amerikaanse eigenaar verkocht.

De meeste Amerikaanse import Alp's hebben nooit in de USA rondgereden. Nu ben ik wel benieuwd of ik er nog meer over kan uitvinden en of ik kan ontdekken hoe de motor naar Nederland is gekomen. Ik ben in ieder geval op een Amerikaans forum gaan zoeken naar iemand die bij de DMV in Illinois meer informatie kan vinden. Zo heb je nog eens wat te doen. ;)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2013, 09:53:12 »
:039: Nette motor is wel wat leuks mee te doen.

Bedankt Dick. Dat denk ik ook. Op 28 april ga ik in ieder geval naar een sleuteldag van de Transalp club om te leren hoe ik de kleppen kan stellen en de carburateurs kan synchroniseren. Nodig? Weet ik niet, maar wel leuk om te leren. ;)

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2013, 10:56:21 »
Jij ... Eh... Bent goe bezig!
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2013, 11:10:09 »
Jij ... Eh... Bent goe bezig!
LOL, dankje. Eigenlijk was het gewoon de bedoeling om met de Alp te gaan rijden, maar toen kwam ik dat verhaaltje tegen waardoor hij van 89 bleek te zijn in plaats van van 92. En als je dan gaat graven, dan wordt dat ook steeds leuker. ;)

ba searcher!!

  • Gast
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2013, 11:21:32 »
Leuke introductie van je Alp Ghulst!  :039: Leest lekker weg zo!  :034:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2013, 12:53:00 »
Helemaal mijn stijl qwa handelen en werken. .......hulde!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2013, 22:28:00 »
Leuk leuk leuk

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2013, 23:59:05 »
Ok, vorige week ben ik begonnen om mijn tassen reis klaar te krijgen, omdat ik er volgende week mee naar Londen ga. Het plan was om een stuk vilt te plakken op het contactvlak tussen de tas en de Alp. Aan de kant van de uitlaat wilde ik ook een soort hitteschild bouwen, zodat de zijkant van de tas niet zou kunnen smelten. Dat heb ik gedaan met twee stalen plaatjes. Een aan de buitenkant en een aan de binnenkant met vier boutjes er doorheen voor stevigheid.


De stalen plaat aan de buitenkant met de boutjes met een laagje siliconen er over.


De tas met het toegevoegde vilt. De andere kant heeft alleen het vilt.

Bij een proefritje bleek dat een geladen tas het niet goed deed tegen de zijkant aan de kant van de uitlaat. Toen ik over een verkeersdrempel ging met 80, duwde hij er zo hard op, dat de voorkant los schoot. Aan de andere kant bleef het prima zitten. Maar goed, ik moest dus een versteviging aan gaan brengen. Een M8 draadeind, wat zelfborgende moeren en een stuk rail leverden een goed resultaat.


Afgewerkt met een paar stukjes buis ziet het er best netjes uit.


Met nette afstand tussen tas en zijkap.


En mijn pakezel staat klaar. :) De tassen hangen nog wat raar, maar ze zijn nu ook leeg. Met alle spullen er in wordt het weer anders. ;)

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #10 Gepost op: 01 juni 2013, 10:02:20 »
Woohoo! Ik hoop dat het weer beter is aan de overkant. Maar breng een regenjas mee! ;)
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #11 Gepost op: 01 juni 2013, 10:12:00 »
Woohoo! Ik hoop dat het weer beter is aan de overkant. Maar breng een regenjas mee! ;)

Eigenlijk hoop ik dat Gore-Tex een heel goed toverwoord is. ;)

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #12 Gepost op: 01 juni 2013, 10:49:04 »
Netjes gedaan :D
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #13 Gepost op: 01 juni 2013, 12:45:09 »
Keurig hoor. Tnx voor het delen

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #14 Gepost op: 01 juni 2013, 13:28:56 »
Netjes gedaan :D

Dankje.

Keurig hoor. Tnx voor het delen

Graag gedaan. Als ik terug ben, doe ik de andere kant misschien ook. En eventueel spuit ik het dan ook zilver zoals de valbeugels.

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #15 Gepost op: 01 juni 2013, 15:08:19 »
Voor een buitje, ja hoor. Voor non-stop regen; Yer foocked! Maar ik raad je aan te schuilen als het heel heftig wordt. Elke dag in natte kleren lopen/rijden is geen pretje :)
Veel plezier man! Oh ja... En goed gedaan natuurlijk. O:-)
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #16 Gepost op: 01 juni 2013, 23:13:51 »
Voor een buitje, ja hoor. Voor non-stop regen; Yer foocked! Maar ik raad je aan te schuilen als het heel heftig wordt. Elke dag in natte kleren lopen/rijden is geen pretje :)
Veel plezier man! Oh ja... En goed gedaan natuurlijk. O:-)


Bedankt voor de bemoedigende woorden. ;)  Maar als het al te gek wordt,  dan duik ik onder. Ik rij op dinsdag,  vrijdag en zaterdag, de andere dagen ben ik in Londen aan het werk. En er is geen tijdsdruk. Alleen om de ferry te halen op dinsdag en zaterdag. En vrijdag even langs de Ace en dan naarden zuidkust, naar vrienden.

Oh,  en bedankt. ;)

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #17 Gepost op: 01 juni 2013, 23:29:09 »
Oh man, dan zit je lekker in een hotel! Droog wordt je dan vanzelf wel weer! ;)
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #18 Gepost op: 02 juni 2013, 08:10:58 »
Oh man, dan zit je lekker in een hotel! Droog wordt je dan vanzelf wel weer! ;)
Daarom.  ;)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Honda Transalp 1992, euhm, 1989
« Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2014, 22:26:28 »
Het begint met de wil om een oliewissel te doen. De TransAlp maakt aardig wat kilometers met mij op zijn rug, dus een beetje verse olie en een filter mocht wel eens.
En dan begint het...
Allereerst bedacht ik me dat het een goed moment zou zijn om de neutraal schakelaar te vervangen, want die doet het niet goed. En dan kan ik meteen het voortandwiel even loshalen om de as te smeren en gelijk even de ketting goed schoonmaken.

Tot je in je schuur staat te kijken naar:

Juist ja. Om het filter los te halen, moet de beschermkap los. Toen ik de beschermkap los haalde, bleek er een stukje van de ondersteuning van de valbeugels afgebroken. Fijn. Dat zit op een mooie stang, die voor het blok langsloopt. En toen die er af kwam, bleek dat de motorsteunen voor behoorlijk gecorrodeerd zijn. Dus op zoek naar een nieuw setje. Een van de koelslangen blijkt bijna door te zijn en zo kom je nog eens wat leuke dingen tegen.

Zucht. Nog wat werk te doen dus.

Als iemand nog twee van die voorsteuntjes heeft liggen...

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
105 Reacties
23417 Gelezen
Laatste bericht 05 maart 2009, 20:50:51
door Racegirl
137 Reacties
27045 Gelezen
Laatste bericht 08 mei 2009, 22:54:06
door MotorFreak
45 Reacties
8434 Gelezen
Laatste bericht 06 oktober 2011, 22:15:45
door Twin-Power
12 Reacties
4775 Gelezen
Laatste bericht 10 januari 2014, 13:28:02
door Ghulst
116 Reacties
13695 Gelezen
Laatste bericht 24 februari 2016, 23:12:18
door Ghulst