* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Eliminator] Kawasaki ZL  (gelezen 51877 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #200 Gepost op: 11 april 2011, 22:54:08 »
Zo ondertussen was er weer wat werk aan de Eli en deze keer was het een waterpomp-lager wat letterlijk liep te gillen zodra het blok draaide, niet constant maar met regelmaat en na controle moest het wel dat lager achter de waterpomp wezen, Eliminator had ondertussen al de donor gestript en dus onderdelen op voorraad. Ook de oliesensor bleek niet te werken want al eerder was de bedrading gecontroleerd en ja die was wel op orde net als het lampje in de unit. Met een ander stuurtje zou er eventueel weer een wens in vervulling gaan en dus handen uit de mouwen hier..............gelukkig is B.A. er dan altijd in de drukke tijden, het lijkt wel hoogseizoen  :018:

De oude oliesensor had een behoorlijke weerstand en inderdaad deze is kapot!



Die van de donor meet prima waarden en dus bruikbaar, uiteraard moest eerst de olie uit het blok anders kun je de sensor die onderin het blok zit niet vervangen..............deze sensor meet dus duidelijk betere waarden!



Enjawel nadat de olie weer in het blok zat en alles weer aangesloten zat op de donor sensor en het contact werd omgedraaid brande het verklikkerlampje, bij even kort draaien van het blok ging het lampje ook netjes uit en dus is dit probleem de wereld uit  :026: je olie zag er trouwens netjes uit, is ook nog niet zo heel oud en ook niet heel veel kilometers mee gereden dus die mocht zeker terug in je blok.



Links de donor waterpomp en deze zat inderdaad goed vast, deze heeft droog gestaan en de kalk heeft de waaier en asje behoorlijk vast gebakken, was best even werk om deze weer los te krijgen en te smeren maar ook dit lijkt prima gelukt. Het was wel even schikken toen je oude waterpomp uit het blok tevoorschijn kwam, je waaier heeft veel cavitatie, is met andere woorden compleet ingepit en hier en daar bijna opgevreten  :|



ook dit kan een geluid veroorzaken, denk maar aan een scheepsschroef die dit verschijnsel heeft.............is dus zeker niet goed. ook zit er behoorlijke speling op het lager en het asje is ook een stukje ingesleten, ik durf te beweren dat je ook minder koeling had en dit had geen duizenden kilometers meer goed gegaan............gelukkig lijken we er op tijd bij te zijn en we gaan er van uit dat de donor waterpomp een goed lager heeft [geen speling gevoeld] en dat de keerring goed afdicht, beide zijn geperst in het waterpomp huis en dient eigenlijk als set vervangen te worden maar de nieuwprijzen weten we inmiddels en wordt je niet blij van.............er van uitgegaan dat dit gaat werken zal het blok ook vast meer water rondpompen  :034:

Deze kan ik je trofeeënkast............deze is dus niks meer waard  :020:



Morgen moet je waterpomp nog wel terug open want de o-ring die alles moet afdichten blijkt net niet helemaal goed af te dichten, gaan we morgen weer lekvrij maken  ;) Het stuur...........de bedoeling was een iets lagere houding van de armen, het stuurtje was al achter de hand gehouden en het smoelt zeker niet verkeerd, we moeten nog nieuwe gaatjes boren voor je stuurschakelaars, nog een stukje van de breedte af want je gazzzzhendel loopt vast om je stuur en de bedrading en kabels nog wat aanpassen maar met een beetje goede wil is je motor morgenavond [laat] weer klaar  :039:





The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #201 Gepost op: 11 april 2011, 23:22:19 »
Jeetje mina!! Wat ziet die oude pomp er uit!! Hoe komt dat? Gewoon slijtage, of is er eerder iets misgegaan? Er zat bij de vorige grote beurt roestwater in het koelsysteem..floot toen ook bij vrieskou...

Stuurtje ziet er wel erg gaaf uit zo!! :054: Doet het lampje op de teller het nu ook? (voor de koeltemperatuur?) De eli heeft dan misschien al vaker veel te warm gelopen, maar doordat ook dat lampje het niet deed kon ik dat ook niet zien!
Ben blij dat de gebruikte onderdelen het goed lijken te doen. Sterkt me wel in mijn idee dat er voor de donor toch beter gezorgd is!

Geweldig werk weer Freak, en zo snel !! Thanx!

eliminator

  • Gast
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #202 Gepost op: 11 april 2011, 23:33:37 »
Ha, zie ik gelijk nog een ander item voor de wenslijst (als de zithouding bevalt met het verlaagde stuur) Die spiegels zien er zo ook niet uit.. :032:

Houding wordt nog even afwachten...zit een zenuwtje beklemd in mijn nek, maar die zal er ook nog wel eens van tussen springen mogen we hopen.. :048:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #203 Gepost op: 11 april 2011, 23:39:00 »
Hoe komt je waterpomp in deze toestand, staat hierboven genoemd als calvitatie, even een andere uitleg  ;)

Cavitatie is het verschijnsel dat in een turbulent bewegende vloeistof de plaatselijke druk lager wordt dan de dampdruk van de vloeistof. Waar water bij atmosferische druk pas bij 100°C gasvormig wordt, treedt dit bij lagere druk, bij een lagere temperatuur op. In leidingsystemen kan ook bij hogere druk dan in de hiervoor genoemde open systemen cavitatie ontstaan, bijvoorbeeld in pompen, kleppen en achter obstakels, bramen, etcetera. Hierbij speelt de lokale vloeistofsnelheid en de vorm van het obstakel een rol. Bij hogere temperatuur neemt de kans op cavitatie toe, bij hogere druk neemt die kans af omdat dampbellen dan worden dichtgedrukt.

Kun je het voorkomen  :|

Door een zo goed mogelijk hydrodynamisch ontwerp wordt er naar gestreefd de cavitatie en de hierdoor veroorzaakte schade zo veel mogelijk te beperken. Het beste is natuurlijk om cavitatie geheel te voorkomen door een optimale vorm en afstemming van alle betrokken componenten en de te verwachten werkomstandigheden. Door bijvoorbeeld plaatsing van een klep naar een deel van de leiding waar de druk hoger is. Of door de drukval per klep te reduceren door meerdere kleppen in serie te plaatsen. Of door de druk in het betreffende deel van het systeem te verhogen (bijvoorbeeld bij pompen). Indien cavitatie niet voorkomen kan worden, wordt geprobeerd deze zo ver mogelijk uit de buurt van kwetsbare plekken te laten plaatsvinden, zodat de schade beperkt blijft. Ook kan gezocht worden naar materiaal dat het geweld van imploderende gasbellen kan weerstaan. Soms worden daarvoor kleppen met keramische  delen toegepast. Hier bijvoorbeeld schade aan de waaier van een turbine door cavitatie.



Om terug te komen op een eventuele oplossing verwijs ik dan weer naar de Honda CX500, in dit geval de Blauwe Engel, de keerring van de waterpomp bestaat uit een keramische ring en een koolstof ring , Honda was zoveel slimmer dan Kawasaki  :+



The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #204 Gepost op: 11 april 2011, 23:44:22 »
Temperatuur sensor/lampje moet ik me even verder in verdiepen, geeft deze een signaal als het koelwater te warm wordt of gaat deze branden door een te lage druk in je koelsysteem? Ik gok op het 1e en dus moesten we dan de sensor doormeten, eventueel even warm stoken en kijken of deze het lampje aanstuurt...........we gaan onze best weer doen!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #205 Gepost op: 11 april 2011, 23:52:05 »
Het was even drie keer lezen, maar bedankt voor je uitleg!
Toen ik de eli bracht hoorde ik een ploffend fluitgeluid toen ik hem uitzette..was maar even kort, maar zal dan te maken hebben met het feit dat de temperatuur toenam en druk ook..en dat hij pas ging gillen bij een bepaalde temperatuur..

Ik dacht dat dat lampje bij starten even aan moest slaan en dan na schakelen weer uit..en dat het inderdaad moet aangeven wanneer de temperatuur te hoog oploopt. (heb ik zo begrepen op het eliminatorforum)
Vandaar dat ik vroeg naar die sensor die vlak bij die waterpomp zit in het blok (neutraalschakelaarlampje legde je uit). Ik dacht dat die er misschien ook mee te maken had omdat die draden met de oliesensor meeliepen..en beide lampjes het niet deden.


Tsja, voor de aanschaf van een motor was ik al gewaarschuwt voor de kwalijksaakie.. :+
Had ik toch moeten luisteren!


Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #206 Gepost op: 11 april 2011, 23:58:24 »
Neutraalsensor heeft niks te maken met je koelsysteem, dat is alleen een palletje in je blok dat alleen ingedrukt een signaal geeft dat er een bepaalde stand van een as is bereikt en dat is dan de neutraalstand  :026: Je koelwatersensor is een klein dingetje en moet even kijken waar ze die verstopt hebben, op je thermostaathuis of radiateur schat ik zo in  :D
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #207 Gepost op: 12 april 2011, 00:02:21 »
Het koelsysteem is nog niet zo eenvoudig..bij de radiateur zit een sensor die de fan moet aansturen volgens mij..die heb ik ook gevonden toen ik die uit elkaar haalde, dus je zou haast denken dat er dan nog eentje ergens verstopt moet zitten.. ;)

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #208 Gepost op: 12 april 2011, 09:47:56 »
Temperatuur sensor/lampje moet ik me even verder in verdiepen, geeft deze een signaal als het koelwater te warm wordt of gaat deze branden door een te lage druk in je koelsysteem? Ik gok op het 1e en dus moesten we dan de sensor doormeten, eventueel even warm stoken en kijken of deze het lampje aanstuurt...........we gaan onze best weer doen!
in de waterkoker gaat beter dan warmstoken ,steek er een temperatuurmeter bij en je kunt ook de schakeltemperatuur controleren.


zou die cavitatie ook niet te maken kunnen hebben met de gebruikte koelvloeistof?
ik bedoel dan bv het gebruik van leidingwater (wat nogal eens gebeurt) ipv kant en klare koelvloeistof

Offline V-Strom Pierrio

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2192
  • Geslacht: Man
  • I'll see you on the dark side of the moon
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #209 Gepost op: 12 april 2011, 10:37:19 »
cavitatie heb je meestal als de zuigdruk van je pomp ineens te laag wordt, en dan krijg je implosies met schade als gevolg (mooi te zien bij het plaatje van freak)


Is there anybody out there

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #210 Gepost op: 12 april 2011, 22:55:15 »
Hey het lampje doet het weer dus je dashboard is weer compleet en werkend  :039:

 


Je koelsysteem is weer volledig dicht, we horen geen gillende geluiden en je koelvloeistof pompt zeker weten harder rond, is uiteraard volledig op niveau net als je olieniveau  :007:

Je stuur zit nog wat tegen, de chokekabel zit te dicht tegen je tank bij links sturen maar morgen moet ook dit verholpen zijn  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #211 Gepost op: 12 april 2011, 23:12:57 »
 :039: :039:
Geeft weer een veiliger idee dat alle lampjes het weer doen! (al rijd ik al drie jaar zonder die lampjes, maar goed..ik begreep dat ze er toch echt niet voor niets zitten en dat blijkt weer wel!)

Ik dacht dat een stuurtje veranderen zo simpel was. :o
Zeker als het een lager stuur is dacht ik dat je dan eerder kabel teveel zou hebben..
Valt dus toch nog tegen...haha, durf nu niet na een week te zeggen dat ie niet bevalt.. :+

Maar nu eerst aan de verjaardagsborrel daar in Geersdijk! :054:

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #212 Gepost op: 13 april 2011, 07:37:46 »
Dat wordt nog een waardevol bezit, straks zgan!  :054:
Zoekende naar..

eliminator

  • Gast
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #213 Gepost op: 13 april 2011, 10:10:07 »
Dat is ie voor mij al hoor; waardevol!  :+
Maar idd, het gaat er wel steeds beter uitzien en wat nog belangrijker is, steeds meer onderdelen worden vervangen, nog even en hij is zo goed als gereviseerd.. :054:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #214 Gepost op: 13 april 2011, 17:25:21 »
Nou gereviseerd op het blok na dan, dat bonkt toch wel behoorlijk als het rustig in toeren draait............echt Kawasaki is dat  :018:

Een lager stuur geeft inderdaad wat gedoe met de kabels en aansluitingen dus er moet nog verder geborduurd worden, ik heb ondertussen nog een ander stuurtje opgescharreld mocht deze de tank blijven raken..............en bevalt het niet dan gelijk melden want je originele stuur blijft origineel natuurlijk  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #215 Gepost op: 13 april 2011, 17:36:51 »
Tsja, dat bonken is zo langzamerhand een vertrouwd geluidje...kan toch geen kwaad?
Misschien tzt het donorblok eens helemaal bekijken; bonkt misschien ook iets minder, maar dat duurt nog wel even voor ik daar aan toe ben.  :007:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #216 Gepost op: 13 april 2011, 17:49:23 »
Daar is al zoveel af ondertussen dat je die niet meer draaiend krijgt, ik neem aan dat je dat blok wel hebt horen draaien voor die als donor verder mocht leven?
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #217 Gepost op: 13 april 2011, 20:07:46 »
Ja, maar die liep toen op 2 a 3 poten en heeft hele andere dempers, dus klonk sowieso heel anders...
Is dat blok dan niet meer heel te krijgen? Zet ik de goede onderdelen weer over..of heb ik het helemaal verpest met het aftappen van de koelvloeistof?

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #218 Gepost op: 13 april 2011, 22:37:15 »
Nee niks verpest maar als je niet weet hoe het blok draaide dan is het nu alleen maar te controleren met alles nameten en dus alles openhalen, schakelde alle versnellingen goed? Was de koppeling goed? Klep/geleiders stil enz. Als je de kans hebt een blok eerst te beoordelen op de staat ervan dan weet je altijd hoe het blok was voor je delen eraf haalt, ga je het nu onder een motor hangen blijft het de vraag of alles goed werkt zeg maar  ;)

Zo je motor is klaar, toch nog een ander stuurtje gekregen wat bijna hetzxelfde is maar net een cm hoger aan de uiteinden, hier maar eens mee proberen en dan beslissen of het je bevalt of je terug wilt, of nog een andere wil proberen enz  :D

Foto's volgen  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: [Eliminator] Kawasaki ZL
« Reactie #219 Gepost op: 13 april 2011, 22:47:56 »
 :021: :021: Ben benieuwd hoe ie geworden is! En of hij niet langer als gillende keukenmeid door het leven gaat.. :069:

Toen ik het blok hoorde was ik nog meer een leek op motorgebied dan nu, dus kan ook niet zeggen hoe hij echt liep. Hij kwam van Jeroen (Appel), dus die zou het nog wel kunnen weten. Tegenwoordig hoor ik het al wel als hij op te weinig cylinders loopt ; toen was dat nog abacadabra.
Ik vond hem mooi klinken, maar dat kwam ook door de dempers die ik tzt ook nog eens over wil zetten.
Als is altijd weer als..als ik toen had geweten hoe de huidige ervoor stond dan had ik toen beter nagedacht misschien. Maar aan de buitenkant zag hij er niet uit, zonder tellers, voorrem en met foeilelijke spiegels, dus voor mij was het aannemelijk dat het sloop was.

Moeten maar eens afspreken voor de overdracht van de motor! Kan ik zondag rijden!!! :054:

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
36 Reacties
8672 Gelezen
Laatste bericht 25 augustus 2007, 20:49:26
door V-Strom Pierrio
118 Reacties
21509 Gelezen
Laatste bericht 30 juli 2010, 18:16:53
door MotorFreak
[Eliminator] DR 350

Gestart door eliminator « 1 2 ... 28 29 » De Garage - Onze Motoren

577 Reacties
82732 Gelezen
Laatste bericht 28 januari 2013, 18:52:44
door Dick
109 Reacties
18150 Gelezen
Laatste bericht 04 mei 2012, 20:43:55
door The Hawk
2 Reacties
2249 Gelezen
Laatste bericht 01 mei 2011, 21:35:03
door The Hawk