Maar ff doortrekken naar 6000 toeren en dan gaat'ie wel
Probeer eens door te trekken tot 9000 rpm. Ik weet dat doet de eerste keren pijn maar daar zijn ze wel voor gemaakt.. Het is 4 cilinder SOHC.. (jaja ik leer snel bij) en die kan wel wat hebben hoor. Boven de 6000 rpm begint pas het feestje
Gisteren was het de avond voor een ritje Motorfreak (geassisteerd door BA Searcher). Een beurt en wat dingen nalopen was de missie. En het viel wederom niet tegen... Freak werken, Paulus kijken om er wat van op te steken en in de toekomst kleine dingen zelf te kunnen doen.
Zadel eraf, zijklepjes eraf, tank eraf om een blik te kunnen werpen op de dingen die normaal verborgen blijven.
Lekbak eronder en de olie eruit. Ondanks dat ie zeer donker bruin was zag die er goed uit. Amper metaaldeeltjes en niet verzuurd (Freak heeft de likproef gedaan). En ik er ondertussen boven op met mijn neus om de kennis bij te schaven. Prima word ik onderwezen over wat wat is en waar het voor dient. Hier zit ik met mijn vingers aan de één van de twee bobines en krijg van BA te horen dat die kabel niet te vervangen is en zit ingegoten. Jammer want ik had bedacht dat ik er nieuwe bougiekabels op wilde hebben maar hoe dat dan precies zit zou later blijken..
Terwijl het hart leegliep werden andere zaken gecontroleerd zoals de bougies. Nou die hebben er minstens twee jaar in gezeten waarvan één zelfs niet helemaal aangedraaid. Bijzonder want hij loopt als een zonnetje. Hoewel op de heenweg (regen
) hield ie wat in in toeren en dus wordt besloten om de B-pluggen in iedergeval te vervangen. De B van bougie en niet Butt.. Van twee zijn de rubbers ook al behoorlijk heen en niet starten of het onderweg niet meer doen wegens vocht vind ik een ramp dus dat wordt investering 1. Met een set nieuwe bougies investering 2.
Ondertussen is ook het oliefilter verwijderd en ook dat ziet er prima uit. Prima in de zin van goed vuil maar geen nare deeltjes erin. Dan komt de remmerij aan de orde. Eerder heb ik al te horen gekregen dat een blokkerend wiel wel degelijk kan als je maar hard genoeg knijpt. Vandaag bleek hoe dat bij dit exemplaar bijna onmogelijk was... Ten eerste waren de blokjes op hun eind. Letterlijk want afgesleten tot op de rand en nog scheef ook. En verder, Freak viel al op dat het oppervlak zo vreemd aanvoelde. Evenzo de schijf, die leek wel vet... De remolie zag er in het potje wel goed uit maar bleek bij het aftappen gruwelijk te stinken en verdacht men ervan Hydrauliek olie erin gemieterd te hebben.. Bij demontage blijkt dat of men heeft kopervet op de remzuiger gesmeerd of men heeft zoveel vet op het remblok gebruikt dat er vet tussen de zuiger is gekomen..
Bij nader onderzoek blijkt ook de remzuiger heftig onder de "pitting" te zitten.. Besloten wordt een totale remrevisie te plegen incl. het vervangen van de zuiger waarbij de oude mijn eerste troffee is. En om er zeker van te zijn dat ie straks echt gaat remmen en blijft remmen wordt ook de oude remleiding (33 jaar oud) en het ijzeren leidinkje naar de remklauw vervangen. Investering 3 maar wel één die met veiligheid te maken heeft.
Bij het verwijderen van de oude spulletjes blijkt er behoorlijk rommel te zitten in leiding en pijpje dus wordt nog eens extra bevestigd dat het een goed plan is (ondanks het prijzige verhaal).
Hierna mag ik zelf een plug van het blok draaien om de kleppen te kunnen aanschouwen en krijg ik nog wat onderwijs over wat nu de klep is, wat men nou bedoelt met kleppen stellen en hoe dat dan zou moeten gebeuren. In dit geval niet nodig want alles staat er goed bij.
Dan wil Freak nog even de contactpuntjes inspecteren en daarvoor moet er een deksel verwijderd worden. normaal zit hier een pakking tussen. Die kan eventueel vervangen zijn door een vloeibare pakking maar in dit geval...
Het lijkt wel of ze een soort van kauwgum of kunstgebitkleefpasta hebben gebruikt. Die door de warmte ook nog eens naar onderen is gezakt. De rommel wordt van het blok en deksel verwijderd. De contactpuntjes zien er prima uit. De afstelling is wat merkwaardig met twee verschillende waarden maar wat loopt moet je laten lopen en niet aan zitten.
Als laatste (voor vandaag) wordt de olie uit de veerpoten getapt.. Nou ja olie.. Eén of ander groen bruin goedje dat verschrikkelijk stinkt, per poot verschillend van kleur is en per poot niet eens de zelfde hoeveelheid. Dit verklaart wel waarom Muur mij als een dronkenman door de bocht vindt gaan. Wel vering maar geen demping. Zonder olie voelt het niet anders aan dan dat ik gewend was.. Tsja een brik dacht ik maar dit is toch wel té gebrikkig.. Die mogen ook een nachtje uitdruppen..
Het klokje heeft ondertussen behoorlijk doorgetikt dus voor die avond zat het er weer op. Worden door Sunny de benodigde onderdelen besteld en is het afwachten tot ze binnen zijn. Morgen, vandaag, dinsdag weer verder met wat zaakjes als bedrading inspectie, vullen van de veerpoten, dichten van de contactpuntenklep en meer van dat soort dingen.