* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977  (gelezen 115248 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #60 Gepost op: 05 oktober 2009, 18:14:14 »
Je hebt zo'n ding toch niet om hard te rijden? Of ligt dat aan mij..
Eruit halen wat er in zit is en blijft mijn motto....................velen snappen dan ook niet dat je gek kan doen met een CX500  :+
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #61 Gepost op: 05 oktober 2009, 19:19:40 »
Goed bezig Paulusssttt  :054: Eerst denken...................dan pas doen  :069:

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #62 Gepost op: 05 oktober 2009, 19:21:33 »
]Eruit halen wat er in zit is en blijft mijn motto....................velen snappen dan ook niet dat je gek kan doen met een CX500  :+

Maar je CX is een woon werk hok, das wat anders dan een café racer waar een hoop tijd en moeite in is gaan zitten..?

Sunny

  • Gast
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #63 Gepost op: 05 oktober 2009, 19:31:14 »
De enigste CX die hier nog staat is Benny en da's nou niet bepaald een woon-werk hok. Z'n baas wordt helemal gek als hij met dat ding op het werk komt, kan 'ie telkens het alarm van zijn Mercedes uitzetten... :070: Op dit moment is de CBR aan de beurt om dagelijks naar Goes en terug te kachelen.

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #64 Gepost op: 05 oktober 2009, 20:38:22 »
Die koni's hebben 2 vorkjes, jij moet volgens mij 1 vorkje en 1 oogje hebben  :026:
klopt helemaal. ;)

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #65 Gepost op: 05 oktober 2009, 22:35:38 »
Ik zal eens wat foto's opsturen  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Mireille

  • Gast
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #66 Gepost op: 06 oktober 2009, 08:13:12 »
Je hebt zo'n 400F idd niet om hard te gaan maar ik kan het toch proberen?! Ik ben een Duc gewend hè dus ja...dan is zo'n oud beesie toch ff wennen zeg maar  ;( Had helemaal geen ervaring met zoiets als m'n 400tje. Maar ff doortrekken naar 6000 toeren en dan gaat'ie wel  :D
Ik hou 't zo orgineel mogelijk. Is maar voor erbij en ik vind het een leuk fietsje om te zien. Er zit inmiddels een ander stuur op en een andere spiegel (2 vind ik niet nodig ;)) Is nu net its stoerder zeg maar  ;( Ik mis de beugel achterop bij m'n buddy en wil nog wat laten versleutelen bij de knipperlichten; steken nogal naar de zijkant uit hè?! En een nieuw buddyseat zien te vinden want deze is gebroken aan de onderkant(nee, niet door mijn gewicht!)  Verder nog wat technische dingetjes verbeteren maar dat is mooi voor de winter.

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #67 Gepost op: 06 oktober 2009, 09:59:35 »

Maar ff doortrekken naar 6000 toeren en dan gaat'ie wel  :D


Probeer eens door te trekken tot 9000 rpm. Ik weet dat doet de eerste keren pijn maar daar zijn ze wel voor gemaakt..  Het is 4 cilinder SOHC.. (jaja ik leer snel bij) en die kan wel wat hebben hoor. Boven de 6000 rpm begint pas het feestje  :092:



Gisteren was het de avond voor een ritje Motorfreak (geassisteerd door BA Searcher). Een beurt en wat dingen nalopen was de missie. En het viel wederom niet tegen... Freak werken, Paulus kijken om er wat van op te steken en in de toekomst kleine dingen zelf te kunnen doen.

Zadel eraf, zijklepjes eraf, tank eraf om een blik te kunnen werpen op de dingen die normaal verborgen blijven.



Lekbak eronder en de olie eruit. Ondanks dat ie zeer donker bruin was zag die er goed uit. Amper metaaldeeltjes en niet verzuurd (Freak heeft de likproef gedaan). En ik er ondertussen boven op met mijn neus om de kennis bij te schaven. Prima word ik onderwezen over wat wat is en waar het voor dient. Hier zit ik met mijn vingers aan de één van de twee bobines en krijg van BA te horen dat die kabel niet te vervangen is en zit ingegoten. Jammer want ik had bedacht dat ik er nieuwe bougiekabels op wilde hebben maar hoe dat dan precies zit zou later blijken..



Terwijl het hart leegliep werden andere zaken gecontroleerd zoals de bougies. Nou die hebben er minstens twee jaar in gezeten waarvan één zelfs niet helemaal aangedraaid. Bijzonder want hij loopt als een zonnetje. Hoewel op de heenweg (regen  :016:) hield ie wat in in toeren en dus wordt besloten om de B-pluggen in iedergeval te vervangen. De B van bougie en niet Butt.. Van twee zijn de rubbers ook al behoorlijk heen en niet starten of het onderweg niet meer doen wegens vocht vind ik een ramp dus dat wordt investering 1. Met een set nieuwe bougies investering 2.



Ondertussen is ook het oliefilter verwijderd en ook dat ziet er prima uit. Prima in de zin van goed vuil maar geen nare deeltjes erin. Dan komt de remmerij aan de orde. Eerder heb ik al te horen gekregen dat een blokkerend wiel wel degelijk kan als je maar hard genoeg knijpt. Vandaag bleek hoe dat bij dit exemplaar bijna onmogelijk was... Ten eerste waren de blokjes op hun eind. Letterlijk want afgesleten tot op de rand en nog scheef ook. En verder, Freak viel al op dat het oppervlak zo vreemd aanvoelde. Evenzo de schijf, die leek wel vet... De remolie zag er in het potje wel goed uit maar bleek bij het aftappen gruwelijk te stinken en verdacht men ervan Hydrauliek olie erin gemieterd te hebben.. Bij demontage blijkt dat of men heeft kopervet op de remzuiger gesmeerd of men heeft zoveel vet op het remblok gebruikt dat er vet tussen de zuiger is gekomen..



Bij nader onderzoek blijkt ook de remzuiger heftig onder de "pitting" te zitten.. Besloten wordt een totale remrevisie te plegen incl. het vervangen van de zuiger waarbij de oude mijn eerste troffee is. En om er zeker van te zijn dat ie straks echt gaat remmen en blijft remmen wordt ook de oude remleiding (33 jaar oud) en het ijzeren leidinkje naar de remklauw vervangen. Investering 3 maar wel één die met veiligheid te maken heeft.



Bij het verwijderen van de oude spulletjes blijkt er behoorlijk rommel te zitten in leiding en pijpje dus wordt nog eens extra bevestigd dat het een goed plan is (ondanks het prijzige verhaal).

Hierna mag ik zelf een plug van het blok draaien om de kleppen te kunnen aanschouwen en krijg ik nog wat onderwijs over wat nu de klep is, wat men nou bedoelt met kleppen stellen en hoe dat dan zou moeten gebeuren. In dit geval niet nodig want alles staat er goed bij.

Dan wil Freak nog even de contactpuntjes inspecteren en daarvoor moet er een deksel verwijderd worden. normaal zit hier een pakking tussen. Die kan eventueel vervangen zijn door een vloeibare pakking maar in dit geval...



Het lijkt wel of ze een soort van kauwgum of kunstgebitkleefpasta hebben gebruikt. Die door de warmte ook nog eens naar onderen is gezakt. De rommel wordt van het blok en deksel verwijderd. De contactpuntjes zien er prima uit. De afstelling is wat merkwaardig met twee verschillende waarden maar wat loopt moet je laten lopen en niet aan zitten.



Als laatste (voor vandaag) wordt de olie uit de veerpoten getapt.. Nou ja olie.. Eén of ander groen bruin goedje dat verschrikkelijk stinkt, per poot verschillend van kleur is en per poot niet eens de zelfde hoeveelheid. Dit verklaart wel waarom Muur mij als een dronkenman door de bocht vindt gaan. Wel vering maar geen demping. Zonder olie voelt het niet anders aan dan dat ik gewend was.. Tsja een brik dacht ik maar dit is toch wel té gebrikkig.. Die mogen ook een nachtje uitdruppen..

Het klokje heeft ondertussen behoorlijk doorgetikt dus voor die avond zat het er weer op. Worden door Sunny de benodigde onderdelen besteld en is het afwachten tot ze binnen zijn. Morgen, vandaag, dinsdag weer verder met wat zaakjes als bedrading inspectie, vullen van de veerpoten, dichten van de contactpuntenklep en meer van dat soort dingen.

Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline RedRunner

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2372
  • Geslacht: Vrouw
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #68 Gepost op: 06 oktober 2009, 10:14:26 »
Leuk verslag, Paulusssttt. Er komt toch iets meer bij kijken dan je gedacht had! :103:

En als ik Freak was zou ik het dubbele uurtarief rekenen: tarief 1 voor werkplaats uren, tarief 2 voor het onderwijs!! :X
Honda CB 500 '98, Suzuki DR 350 SE '96, Honda NC 750X DCT

Mireille

  • Gast
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #69 Gepost op: 06 oktober 2009, 13:58:41 »
Doortrekken tot 9000rpm???? Dat zou idd moeten kunnen maar ik vond 6000 rpm al zoveel  :/ Als ik een toertje ga doen zal ik het eens proberen  :D Wordt vervolgd dus .
Leuk verslag trouwens van de verbouwing van Paulusssttt z'n 400tje. Ik ben erg benieuwd hoe het eindresultaat wordt maar daar moeten we nog even op wachten ;)

Sunny

  • Gast
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #70 Gepost op: 06 oktober 2009, 14:08:13 »
Is geen verbouwing, maar gewoon broodnodig onderhoud. Zijn tot nu toe allemaal standaard dingen die nagekeken worden. Wel fijn om te weten hoe alles er onder de deksels uitziet en weer wat studievoer.

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #71 Gepost op: 06 oktober 2009, 14:47:36 »
Is geen verbouwing, maar gewoon broodnodig onderhoud. Zijn tot nu toe allemaal standaard dingen die nagekeken worden. Wel fijn om te weten hoe alles er onder de deksels uitziet en weer wat studievoer.

Klopt als een bus... Want een beetje scheuren is leuk maar het moet wel veilig en dan zijn goedwerkende remmen essentieel. Maar zo ook goed werkende schokdempers die wel heel bepalend zijn voor wegligging en remweg.

Voor wat betreft het studievoer.. Inderdaad, thuis weer in de boeken voor "oh ja, dat heb ik gezien dus dat bedoelen ze..".. En het opzoeken van het antwoord op de vraag: "welk onderdeel mis ik hier"... (zou een mooi nieuw topic kunnen zijn..)




Met dank trouwens voor het gebruik van de camera Freak/Sunny, ik durfde de mijne in het regenweer niet in mijn jas te stoppen...
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2225
  • Geslacht: Man
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #72 Gepost op: 06 oktober 2009, 16:12:16 »
Plastic (boterham)zakje?
Of nog beter voor een kleine 10€ een lederen camerajasje? :+
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #73 Gepost op: 06 oktober 2009, 19:01:32 »
Leuk verslag Paulusssttt  :054: Slim om een en ander resoluut aan te pakken  :034:

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #74 Gepost op: 06 oktober 2009, 21:05:57 »

Voor wat betreft het studievoer.. Inderdaad, thuis weer in de boeken voor "oh ja, dat heb ik gezien dus dat bedoelen ze..".. En het opzoeken van het antwoord op de vraag: "welk onderdeel mis ik hier"... (zou een mooi nieuw topic kunnen zijn..)






je mist het rubbertje eroverheen.
maar die stelbout is niet meer de originele als ik het goed zie.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #75 Gepost op: 06 oktober 2009, 23:17:56 »
Hier mist veel meer dan alleen het afdekrubbertje, is een compleet andere kabel en wat er echt mist is het doorvoergeleidebusje, het probleem hierbij is dat de kabel steeds wat teveel speling krijgt, je kan hem ook niet goed afstellen, een andere die wel goed is kan dat voorkomen maar voorlopig worden er al zat kosten gemaakt denk ik  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #76 Gepost op: 07 oktober 2009, 08:20:16 »
wat bedoel je met het doorvoergeleidebusje?
op deze foto kan ik dat niet zien ,of wel?

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #77 Gepost op: 07 oktober 2009, 16:32:31 »
Zo, dat gaat al snel de goeie kant op! En ik begrijp hieruit dat het beestje voornamelijk met originele onderdelen opgeknapt gaat worden?

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2225
  • Geslacht: Man
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #78 Gepost op: 07 oktober 2009, 19:39:16 »
Tuurlijk beter naakt als namaak :054:
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #79 Gepost op: 07 oktober 2009, 19:48:36 »
Uiteraard Sabre, maar het was meer in de trend van: geen andere, passende onderdelen erin. Een conventionele voorvork uit een R6 of CBR RR ziet er geborsteld heel onschuldig uit :103:

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
157 Reacties
32610 Gelezen
Laatste bericht 02 november 2008, 19:20:15
door The Mechanic
[Screwbeast] HONDA CBR 600RR

Gestart door SCREWBEAST « 1 2 ... 9 10 » De Garage - Onze Motoren

194 Reacties
41130 Gelezen
Laatste bericht 04 augustus 2008, 23:50:18
door Loki
17 Reacties
5023 Gelezen
Laatste bericht 14 november 2009, 15:57:16
door eliminator
9 Reacties
3640 Gelezen
Laatste bericht 10 augustus 2011, 21:24:10
door Dick
4 Reacties
3387 Gelezen
Laatste bericht 11 mei 2013, 09:25:29
door Pepe