* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977  (gelezen 113627 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #200 Gepost op: 12 januari 2010, 23:08:10 »
Oja trouwens............ik las poedercoaten van de cilinderbalk...............no way dan beter spuiten  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

ba searcher!!

  • Gast
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #201 Gepost op: 12 januari 2010, 23:19:16 »
En zelfs een compleet blok kan je niet poedercoaten, het poeder op het blok spuiten gaat wel, maar dan het omzetten van poeder naar verf .......dat gebeurd ergens tussen 140 tot 170 graden.
Alle pakkingen, O-ringen ed gaan er allemaal aan......laten we het dan nog niet hebben over het vervormen van alle verschillende metalen die in je blok zitten.

Beter is een blok spuiten

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #202 Gepost op: 12 januari 2010, 23:29:03 »
Zou het met losse carters ook niet gaan? Mits het opwarmen en afkoelen niet te snel gaan, zou het carter problemen krijgen met de temperaturen..?

ba searcher!!

  • Gast
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #203 Gepost op: 12 januari 2010, 23:46:59 »
Losse carters zal wel gaan denk ik, dan moet je iig carters hebben waar geen cilinders zijn ingegoten zoals bij vele V-Twins.
Als je nou een blok hebt zoals een 4-cil in lijn dan komen je cilinders los van de carters.....die zou je theoretisch moeten kunnen coaten...wel de pasvlakken afschermen natuurlijk.

Maar zoals bij mijn laatste werkgever koelt het door de buitenlucht weer af, tis niet dat ze het in de koelkast zetten oid, dus het krom trekken zou wel meevallen.

Maar ik zie Paulusssttt zijn blok nog niet open maken om zijn blok te gaan laten coaten op die manier... :032:

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #204 Gepost op: 13 januari 2010, 00:19:57 »
Maakt niet uit, ik vind het wel handig om te weten :103:

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #205 Gepost op: 13 januari 2010, 09:57:22 »
als je de carters zou gaan laten poedercoaten moet je wel zeer zorgvuldig te werk gaan.

ten eerste worden de carters dan gestraald ,en een achtergebleven korreltje grit kan grote schade in het blok aanrichten.

ten tweede moeten werkelijk alle pasvlakken en openingen zeer goed beschermd worden ,zowel voor het stralen als voor het coaten.
poedercoating is een dikke laag ,veel dingen zullen niet meer passen en/of goed afdichten als die coating erop komt.

dan heb je heel veel werk om alles weer netjes schoon te maken ,en echt makkelijk gaat die coating er niet af.

een cilinder coaten zou ik al helemaal niet aan beginnen.


dus zoals Freak en BA ook al opmerkten : spuiten (ook het onderblok)

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #206 Gepost op: 13 januari 2010, 10:50:31 »
Ik zeg polijsten!!!

Scootercartertje  :036:

Straight to your face with the truth!

ba searcher!!

  • Gast
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #207 Gepost op: 13 januari 2010, 11:24:38 »
Ik zeg polijsten!!!

Scootercartertje  :036:



Ik zeg onbegonnen werk... :032: 

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #208 Gepost op: 13 januari 2010, 16:43:07 »
als je de carters zou gaan laten poedercoaten moet je wel zeer zorgvuldig te werk gaan.

ten eerste worden de carters dan gestraald ,en een achtergebleven korreltje grit kan grote schade in het blok aanrichten.

ten tweede moeten werkelijk alle pasvlakken en openingen zeer goed beschermd worden ,zowel voor het stralen als voor het coaten.
poedercoating is een dikke laag ,veel dingen zullen niet meer passen en/of goed afdichten als die coating erop komt.

dan heb je heel veel werk om alles weer netjes schoon te maken ,en echt makkelijk gaat die coating er niet af.

een cilinder coaten zou ik al helemaal niet aan beginnen.


dus zoals Freak en BA ook al opmerkten : spuiten (ook het onderblok)

Maar het kan, daar ging het me om.

Ik zeg polijsten!!!

Scootercartertje  :036:



Zolang je niet in Florida woont lijkt me dat niet echt heel praktisch. Maargoed.. ik heb nog wel wat polijst werk voor je, als je daar behoefte aan hebt? :103:

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #209 Gepost op: 13 januari 2010, 17:30:18 »
Wees gerust loki. Als ik ergens een hekel aan heb is het aan polijsten...

ooit is een carterkap gedaan maar halverwege pakte ik toch weer de motip  :018:
Straight to your face with the truth!

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #210 Gepost op: 13 januari 2010, 22:34:57 »
Als iemand mij eens goed voordoet hoe je goed polijst kan ik het in overweging nemen..  :103:

Ik heb nog even terug gekeken maar ik heb het idd getikt. Maar het poedercoaten van het blok is niet de bedoeling hoor. Hoogstens zandstralen of glasparelen..

Wel vraag ik mij af, je ziet wel eens blokken waarbij (en dat heet dan blijkbaar cilinderbalk) het tussen gedeelte mooi zwart is. Zo uit de reacties hier op te maken is dat dus gespoten..  :026:

Inmiddels is er een zeer essentieel onderdeel aangekocht deze middag. Ik heb er nog geen foto van dus ik laat het even in het midden.

Verder de laatste nazending van De Kerstvrouw: Een full colour op A3 èn geplastificeerde kleurenschema van de elektriciteit...  :022:

Nog een punt van aandacht. Noch v/d Peijl noch AOC hebben Neverseez in het assortiment.. Iemand nog een andere suggestie..??  :042:

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2010, 22:42:53 door Paulusssttt »
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #211 Gepost op: 13 januari 2010, 23:05:41 »
Vreemd, eventueel Hollestelle of AOC, beiden goed aan de prijs  :012:

Oja zandstralen kun je ook schrapen van je lijst, glasparelen klinkt al een stuk beter  ;) en inderdaad een zwarte cilinderbalk heeft een heel hoog retrogehalte, ben er zelf zeker ook weg van  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #212 Gepost op: 14 januari 2010, 09:41:20 »
copaslip doet toch precies hetzelfde?
die hebben ze wel bij vd peijl.


Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #213 Gepost op: 14 januari 2010, 17:03:45 »
Als iemand mij eens goed voordoet hoe je goed polijst kan ik het in overweging nemen..  :103:

Indien nodig ontlakken of de-anodiseren, schuren met grof papier, schuren, schuren, met minder grof schuren, schuren, schuren.. daarna met fijn schuren, schuren, schuren.. Daarna polijst pasta erop en poetsen, poetsen, uitwrijving, even genieten, dof stuk pakken, weer poetsen, poetsen..

Net als met spuiten.. hoe strakker het geschuurde object op grote en kleine schaal, hoe mooier het uiteindelijke resultaat.

Je ziet spiegeling, maar nog redelijk dof:



Echt ontzettend mooi gepolijst:





Ook erg strak, maar bijv de cameraman toch niet zo als hierboven. Pas eens een beetje gezocht naar verdichten, ik denk dat deze laatste verdicht is.

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #214 Gepost op: 30 januari 2010, 17:57:36 »
Het is hier even een tijdje stil geweest maar ik heb niet stil gezeten. Ik wil jullie eerst even voorstellen aan mijn nieuwe sleutelmaatje. Paulus wordt wat ouder en ziet wat slechter maar ik had nog niet half uitgesproken wat ik graag zou willen hebben of Muur stond er mee voor mijn neus. Voortaan weer twee handen beschikbaar..



Niet letten op de kop die eronder zit. Een in drie standen verstelbaar LED kooplamp(je)  :D

Eindelijk ook een foto van de eerder genoemde A3 geplastificeerde elektriek plattegrond



Dan heb ik ook nog even een bescherm kap eraf gehaald. Die wordt nu of t.z.t. gehalveerd. Achter de beschermkap zie je mooi de oliedruk schakelaar. De kabel naar de startmotor moet ook verlengd worden. Het contact was nogal gecorrodeerd. Schoonmaken, invetten en een nieuwe kabel erop (is het draadeindje met moertje erboven)



En de neutraal schakelaar



Hierachter moet goed schoongemaakt worden. Restanten ketting vet verwijderen.



Ondertussen is er ook behoorlijk gedremeld of beter gezegd met de Ferm tekeer gegaan. De meeste overbodige beugeltjes zijn eraf, hier nog een hoopje..



Ondertussen is ook de uitlaat er vanonder. In de collector zit een gaatje en een gaatje dat al eens gedicht was is weer open. Ik heb iemand gevonden die dat eens prima voor mij gaat fixen door er twee plaatjes op te lassen. En dan sparen voor een nieuw uitlaat systeem.



En een bakje r(o)est materiaal



Bij/in het motorblok is het best roetig. Ik weet niet of dit gebruikelijk is, slecht of goed teken of gewoon normaal. Er hoort trouwens een koperen afsluitring in maar helaas..



Bij het verwijderen van de uitlaat was er één draadeind een beetje dwars maar die komt strak in de huiskamervraag terug.

En ja hoor, aan de andere kant heb ik ook maar de gasfabriek eraf gehaald. Ik heb nog steeds twijfel hoe ver ik hm nu uit elkaar haal maar de carbs zijn zo vuil en smerig. Eraf en ik denk naar Ruud in Goes voor een grondige (ultrasone) schoonmaakbeurt. En ja dan de vraag, gelijk andere naalden erin?? En las dan ook maar gelijk helemaal reviseren...??? Ik slaap er nog een nachtje over. Kan iemand mij uitleggen waarom één of andere stoethaspel de één klem dol/door heeft gedraaid?? VAST IS VAST LUL..!!! Kruiskop naar de klote en dus moet ik één beugeltje ergens vandaan toveren.. Of bestellen, en als bestellen dan maar gelijk vier..?? Sodemieters wat een dilemma's alleen maar omdat een leeghoofd de boel veel te hard aan heeft gedraaid.



Ik heb maar zoals ik altijd iedereen zie doen een paar papier proppen erin geduwd, hopelijk niet te ver..
Had een passend doosje liggen dus daar liggen ze, vuil en eenzaam, moe van het zuigen...

(Sttttt, ik zeg het maar één keer, Keihin CR26, snel weer vergeten... En voorlopig niet meer over praten.. Straks horen ze het en dan doen ze het niet meer uit vrees dat ze omgeruild worden)





En dan nu de huiskamervraag.. Dit draadeind is afgebroken en wil er niet uit. Hangt al in te weken in de WD40 die overigens op is doordat ik alles wat los moet en moest eerst uitgebreid heb ingeweekt.. Maar hoe krijg ik dit stuk onwillige ellende eruit zonder iets stuk te maken. De draadeinden zijn opnieuw te maken of te bestellen dus die hoeft niet gespaard te blijven. Logisch want het stuk serpent is afgebroken.. Iemand een goede tip??

Oh en mijn waterpomptang ben ik al een aantal weken kwijt anders had ik daar wel mijn toevlucht toe gezocht..
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2010, 18:10:02 door Paulusssttt »
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3502
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #215 Gepost op: 30 januari 2010, 18:15:13 »
zit er nog draad?? 2 moertjes erop draaien. dan straks tegen elkaar vast zetten en dan kan je door een steeksleutel op het onderste moertje te zetten het spul  losdraaien. en geen wd40 maar kruip olie gebruiken. schijnt beter te zijn dan wd40 vraag me niet waarom.
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

ba searcher!!

  • Gast
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #216 Gepost op: 30 januari 2010, 18:35:47 »
Hey Paulussttt, je foto's zien er toppie uit, weer wat vooruitgang in je cb :054:
Die lampjes zijn idd perfect, ik heb afgelopen week een goeie 6 uur gebruik van zo'n zelfde lampje gemaakt bij het kleppen stellen van Eliminator der ZL......in 1 woord TOP.....die gaat zeker ook mee naar de treffen.

Ik heb denk ik wel een antwoord op je huiskamer vraag:
Spuit idd het schroefdraad goed in met een goede kruip olie(wd40 oid).
Zet 2 moeren M8 op je restant van je schroefdraad waar je je bochten mee vast zet (als dat nog mogelijk is), zet deze 2 moeren contra vast tegen elkaar zodat je grip krijgt op je draadeindje.
Zo is het mogelijk om met een dop of sleutel 13 je draaideindje te kunnen bewegen.

Okee, als je zover bent...kan je gaan beginnen met het verwarmen van het alu rond je schroefdraad van je draadeind die in je cilinderkop zit.
Verwarm dit goed, het liefste met een open vlam( verffohn werkt niet zo geweldig bij dit soort klusjes), zo'n brandertje waar je van die blauwe of oranje campinggas busjes inschroeft zeg maar..

Na een paar minuten goed verwarmen kan je voorzichtig gaan proberen om het los te draaien, doe dit in stapjes en niet gelijk proberen om de draaideind er in 1x uit te draaien.
Het beste is om steeds een stukje los te doen en dan weer vast, los.. vast, zo geef je namelijk de schroefdraad de kans om van oude roest resten te komen en je draad vrij te maken.
Wees wel voorzichtig hiermee, het betreft een oude brik....de kans dat er een stuk alu uit je cilinderkop weg breekt is aardig aanwezig.
Blijf dit steeds zo herhalen totdat je voelt dat je em vrij makkelijk uit kan draaien, tussentijds inspuiten met kruipolie mag....dat geeft smering en zorgt ook dat oude roest restanten weg spoelen uit de draad van je cilinderkop en van je draaideindje die nog in je blok zit.

Meerdere keren verwarmen mag ook, merk je dat ie weer steeds moeilijker gaat draaien(afkoeling van alu) verwarm dan je alu rond je draadeind nog een keer......

Ik hoop dat het hiermee wel lukt om hem er uit te krijgen. :026:

Succes Paul! :054:

 

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #217 Gepost op: 30 januari 2010, 19:01:00 »
Ik heb denk ik wel een antwoord op je huiskamer vraag:
Spuit idd het schroefdraad goed in met een goede kruip olie(wd40 oid).
Zet 2 moeren M8 op je restant van je schroefdraad waar je je bochten mee vast zet (als dat nog mogelijk is), zet deze 2 moeren contra vast tegen elkaar zodat je grip krijgt op je draadeindje.
Zo is het mogelijk om met een dop of sleutel 13 je draaideindje te kunnen bewegen.

Okee, als je zover bent...kan je gaan beginnen met het verwarmen van het alu rond je schroefdraad van je draadeind die in je cilinderkop zit.
Verwarm dit goed, het liefste met een open vlam( verffohn werkt niet zo geweldig bij dit soort klusjes), zo'n brandertje waar je van die blauwe of oranje campinggas busjes inschroeft zeg maar..

Na een paar minuten goed verwarmen kan je voorzichtig gaan proberen om het los te draaien, doe dit in stapjes en niet gelijk proberen om de draaideind er in 1x uit te draaien.
Het beste is om steeds een stukje los te doen en dan weer vast, los.. vast, zo geef je namelijk de schroefdraad de kans om van oude roest resten te komen en je draad vrij te maken.
Wees wel voorzichtig hiermee, het betreft een oude brik....de kans dat er een stuk alu uit je cilinderkop weg breekt is aardig aanwezig.
Blijf dit steeds zo herhalen totdat je voelt dat je em vrij makkelijk uit kan draaien, tussentijds inspuiten met kruipolie mag....dat geeft smering en zorgt ook dat oude roest restanten weg spoelen uit de draad van je cilinderkop en van je draaideindje die nog in je blok zit.

Meerdere keren verwarmen mag ook, merk je dat ie weer steeds moeilijker gaat draaien(afkoeling van alu) verwarm dan je alu rond je draadeind nog een keer......

Ik hoop dat het hiermee wel lukt om hem er uit te krijgen. :026:

Succes Paul! :054:

 

+1

zo heb ik het ook gedaan bij m'n GS. Toch brak ie nog af en toen zo'n linksdraaiende tap in het draadeind gedraaid (klote werk btw!!) en toen zo eruit gedraaid...
Straight to your face with the truth!

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #218 Gepost op: 30 januari 2010, 19:40:01 »
Goed om te zien, dat je met het echte werk begonnen bent Paulusssttt  :054:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #219 Gepost op: 30 januari 2010, 20:49:46 »
Ik vindt dat stuk tapeind eigenlijk nogal lang, is die wel afgebroken want ik zocht eigenlijk iets wat tegen de cilinderkop zelf was afgebroken, zoiezo beter kruipolie als WD-40 wat dat ,,kruipt'' net ff beterder zeker als je alu verwarmd, 2 moertjes en zowel Mmuis al BA hebben al de tips gegeven, goed bezig  :054:

p.s. wel het frame gelijk bijgewerkt nadat je de beugeltjes had afgeslepen, roest het stukken minder en een mooie droge, vetvrije ondergrond gelijk.

Carbs inderdaad ff naar Ruud en laat hem ff beslissen of de naalden, sproeiers en gasbuisjes aan vervanging toe zijn  :034:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
157 Reacties
32154 Gelezen
Laatste bericht 02 november 2008, 19:20:15
door The Mechanic
[Screwbeast] HONDA CBR 600RR

Gestart door SCREWBEAST « 1 2 ... 9 10 » De Garage - Onze Motoren

194 Reacties
40565 Gelezen
Laatste bericht 04 augustus 2008, 23:50:18
door Loki
17 Reacties
4950 Gelezen
Laatste bericht 14 november 2009, 15:57:16
door eliminator
9 Reacties
3588 Gelezen
Laatste bericht 10 augustus 2011, 21:24:10
door Dick
4 Reacties
3350 Gelezen
Laatste bericht 11 mei 2013, 09:25:29
door Pepe