* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Eliminator] DR 350  (gelezen 84696 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #60 Gepost op: 22 maart 2010, 18:29:30 »
er is niet zoveel berm in de stad.. :+ Tenminste lijkt me niet zo fijn met die noppen op de weg? Hoe doe jij dat dan? :042:
Noppen op het asfalt is geweldig  :103:

Ja maar niet iedereen wilt elke bocht driftent uit komen  :093:
Straight to your face with the truth!

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #61 Gepost op: 22 maart 2010, 18:32:13 »
 :018: maar dat is zo lekker  :D
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #62 Gepost op: 22 maart 2010, 18:33:21 »
Ik kom altijd driftig de bocht uit..  :030:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #63 Gepost op: 22 maart 2010, 18:36:52 »
:018: maar dat is zo lekker  :D

Hard aanremmen en de achterkant laten zwabberen vind ik wel tof maar driftent de bocht in en uitgaan.... Mij nog iets te tricky. Net als die "echte" wheelys  :018:
Straight to your face with the truth!

eliminator

  • Gast
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #64 Gepost op: 22 maart 2010, 18:55:54 »
Dat gezwabber door de blubber vond ik ook wel kicken, maar op het asfalt val je zo hard!! :046:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #65 Gepost op: 22 maart 2010, 19:12:14 »
Dat gezwabber door de blubber vond ik ook wel kicken, maar op het asfalt val je zo hard!! :046:
Niet met de juiste kleding...............paatjes en andere zooi waar je tegen aan kan komen dat zuigt, asfalt glijdt prima zelfs na 60 meter  :+

Oke mijn Fireblade vond het minder  :012:

 

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #66 Gepost op: 13 april 2010, 19:48:25 »
Even een vraagje aan de DR bezitters; welke olie gooien jullie in het blok?
Op de dop staat 10W40 maar die is er volgens mij ook in allerlei soorten en maten...
Welke is de beste?

(net het peil even gechecked en tot mijn schrik zit ie ver beneden niveau :o)
Snel maar even bijvullen dus!

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #67 Gepost op: 13 april 2010, 20:46:55 »
10w40 is 10w40 toch...

De verschillen die er zijn is vol of half synthetisch en benzine of (turbo) diesel.

Zou gewoon lekker half synthetisch nemen en de benzine variant.
Straight to your face with the truth!

eliminator

  • Gast
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #68 Gepost op: 13 april 2010, 21:00:11 »
Dank je! Het ging me ook om het synthetische deel...ik weet dat daar nogal eens discussies over zijn; tenminste bij de eliminators wel; heeft dan ook weer te maken met de leeftijd van de motoren begreep ik...en de te verwachten prestaties..

de een zweert bij half, de ander bij mineraal.. Vol is volgens mij sowoeso niet goed bij oude motoren...
Vandaar dus mijn vraag..ik zal je antwoord ter harte nemen Stealth! :054:

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #69 Gepost op: 13 april 2010, 22:57:20 »
Correct me if im wrong...

Maar Vol synthetisch is dunner, en zeker bij de ouwe hokjes smeert dat gewoon te weinig.
Straight to your face with the truth!

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #70 Gepost op: 13 april 2010, 23:01:58 »
Correct me if im wrong...

Maar Vol synthetisch is dunner, en zeker bij de ouwe hokjes smeert dat gewoon te weinig.
Nee het smeert juist te goed maar allee de vraag was voor DR-bezitters en die heb ik niet  :+

Toch bemoei ik me er ff mee..............op de juiste manier olie gemeten want het is dry-sump en dat peilt behoorlijk anders dan je ZL  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #71 Gepost op: 13 april 2010, 23:35:38 »
Haha, zo bedoelde ik het niet hoor Freak...is ook voor mensen die hier verstand van hebben...
Aangezien ik bij het eliforum al heel wat gehoord heb over de verschillende olie's voor die oude beestjes (wordt mineraal of halfsynthetisch voor aanbevolen) vroeg ik me af of het voor de DR ook zo nauw komt..

Ik heb gepeild met de stok die boven in het frame steekt, en waar je volgens mij dus ook de olie in moet gieten.. Hier staan ook de levels op en bij mijn DRetje stond ie lager dan laag.. Net nog minimum! Ik neem toch aan dat die peilstok daarvoor erin zit? :042:

eliminator

  • Gast
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #72 Gepost op: 13 april 2010, 23:43:11 »
Enne....dry-sump?? :042:
Haha, mag je me ook nog een keer uitleggen! (als je daar zin in hebt natuurlijk)

ba searcher!!

  • Gast
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #73 Gepost op: 13 april 2010, 23:51:23 »
Eigenlijk heel simpel.......een Dry-Sump heeft zijn olie opvang buiten het motorblok, en gaat met leidingen richting olie pomp.
Wet Sump is dus olie in het carter van je motorblok, geen leidingen en appart olie opvang...want dat is je carterpan.

Bij een Dry-sump is het heel belangrijk dat je het olie systeem dus goed ontlucht.....is ie dat niet....dan piept je blok vast met alle schade van dien...affijn Klei kan je daar veel meer over vertellen  :+

Citaat
De normale of meest gebruikte motoroliesmering
Alle motoren met een wet sump motoroliesmeersysteem hebben een conventionele carterpan met peilstok waarin de motorolie zit. De hoeveelheid kan, afhankelijk van het type en de grootte van de motor, variëren van 3 liter tot wel meer dan 10 liter.


De olie wordt opgezogen door een oliepomp, gefilterd en vervolgens onder druk (de oliedruk) naar de lagers van de motor gepompt. Vervolgens loopt de olie weer terug naar de carterpan.

Het dry sump systeem
Bij het dry sump systeem wordt de olie niet opgevangen in een carterpan maar meteen weggepompt door een of meerdere spoelpompen naar een los oliereservoir. De spoelpompen pompen zo snel mogelijk olie en eventuele lucht naar het reservoir en in sommige gevallen ook nog door een oliekoeler. De olie wordt vervolgens vanuit dat reservoir weer naar de lagers van de motor gepompt door een drukpomp. Er zijn dus twee soorten pompen aanwezig.

Het is gebruikelijk om bij een dry sump systeem de drukpomp en de spoelpompen buiten de motor te monteren en apart door V-snaren of getande riemen aan te drijven. Dit heeft het voordeel dat de pompen eenvoudig vervangen kunnen worden of dat er extra pompen bij gemonteerd kunnen worden.

[/qoute]

De laatste 2 regels is bij motorfietsen niet van toepassing zodat je de pompen makkelijk kan vervangen omdat ze buiten het blok zouden zitten, deze zitten bij motorfietsen in het motorblok gebouwd....dus niet makkelijk te vervangen zonder het blok open te maken...
« Laatst bewerkt op: 14 april 2010, 00:00:06 door BA Searcher »

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #74 Gepost op: 14 april 2010, 11:11:28 »
er is niet zoveel berm in de stad.. :+ Tenminste lijkt me niet zo fijn met die noppen op de weg? Hoe doe jij dat dan? :042:

Och, op noppen kun je prima rijden hoor, ook over de weg. Enige nadeel is dat je motor iets minder stabiel rijd en je noppen vrij snel slijten, maar dat valt allemaal best mee hoor.
Trial and error... vooral veel 'error'.

eliminator

  • Gast
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #75 Gepost op: 14 april 2010, 13:18:11 »
Maar heb ik nu goed gepeild? En kan ik de olie gewoon ook op die plek (dus boven in het frame )bijvullen?
Het leek zo simpel! :p

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #76 Gepost op: 14 april 2010, 13:37:22 »
Bij Dry-Sump (Droog-Carter) wordt de smeerolie die de motor al ingepompt is (en dus al "gebruikt" is)  en dus binnenin het blok naar beneden lekt tijdens het draaien van de motor continu opgeslobberd en naar het reservoir in het frame gepompt (daar waar je peilstok in zit). Daarvandaan pompt een tweede pomp de olie naar de onderdelen die smering nodig hebben. Dat riedeltje gaat tijdens het draaien dus continu door.

Als een motor met dry-sump een poosje staat kan het gebeuren dat het tankje in het frame wat leegloopt naar het motorblok toe. Dan lijkt het of het peil te laag staat, maar zodra de motor even heeft gelopen is het weer goed (of als je dan net hebt bijgevuld is ie te hoog)
Het is dan dus het beste (staat als het goed is ook in het boekje) om de motor even warm te laten draaien, dan stil te zetten, en meteen te peilen met rechtop staande motor. Dan heeft de "slobberpomp" kans gehad heel het blok even leeg te zuigen en zit alle olie weer waar die hoort.

Een motor met Wet-Sump (Nat-Carter) heeft de olievoorraad, net als de meeste auto's gewoon onderin het carter. De "verbruikte" olie loopt daar gewoon onderin het carter bij de rest en daar zuigt de smeeroliepomp (meestal maar 1 pomp) de olie op en perst die naar de te smeren onderdelen.

Trial and error... vooral veel 'error'.

eliminator

  • Gast
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #77 Gepost op: 14 april 2010, 13:41:48 »
Ik had gisteren gepeild nadat ik gereden had; had m inderdaad wel even af laten koelen.
RR heeft een WPH, ik niet helaas, maar zal m eens kopieren ofzo..
Je vult de olie dan wel bij op dat punt begrijp ik?

In elk geval bedankt voor alle uitleg! Is toch weer een heel ander motortje dan de ZL! ;)

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #78 Gepost op: 14 april 2010, 13:44:36 »
Jups, daar vul je hem inderdaad bij.

Bij peilen:  stilzetten en gelijk peilen, dan weet je het zeker (kan zijn dat ie niks naar het motorblok toe "lekt" en het niets uitmaakt, maar zo weet je het wel het zekerste)
Trial and error... vooral veel 'error'.

eliminator

  • Gast
Re: De DR 350 van eliminator..
« Reactie #79 Gepost op: 14 april 2010, 17:09:09 »
Zooo, het ei is gelegd; olie is bijgevuld..onder het toeziend oog van de oude wijze mannen uit de buurt...
Lachen als je ze een verhaal kunt vertellen wat ze nog niet kennen (over de dry-sump)..
 :D jaja stoer doen met jullie kennis, haha

oliedop gaat erg beroerd dicht..lijkt wel of de draad niet goed meer is,maar toch gelukt.. :054:

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
[Eliminator] Kawasaki ZL

Gestart door eliminator « 1 2 ... 14 15 » De Garage - Onze Motoren

296 Reacties
53080 Gelezen
Laatste bericht 06 juni 2012, 10:12:09
door V-Strom Pierrio