Oke een verslagje..............gevonden is dus vloeibare pakking delen op plaatsen waar dit niet hoort, oliecircuit lijkt voor een deel geblokkeerd te zijn geweest en dus is het gevolg een cilinderkop die veel te warm is geworden en de bekende tik is aanwezig. Olie afgetapt, was een stuk zwarter, zeefjes schoongemaakt maar viel redelijk mee qwa rommel, oliepomp nagezien en zit binnen de limiet maar vertoond wat lichte krassen en dus op naar de cilinderkop alwaar het getik vandaan komt en kijken wat er meer beschadigd is want zonder olie zegt ook een XR bekijk het maar. nadat het blok los was gehaald en iets naar voren was gekanteld kon het kleppendeksel eraf en jawel de geur van verbrande olie kwam ons tegemoet, ook gelijk duidelijk in beeld de nokkenas met de ingevreten middelste glijlager.
De tuimelaars en slepers blijven in het kleppendeksel zitten en deze zijn volledig ingevreten en dus onbruikbaar geworden, het getik kom voor het grootste gedeelte hier vandaan.
Deze foto laat het duidelijk zien wat voor schade er is, op de foto is de linkse tuimelaar/sleper een dikke millimeter ingevreten.
Middelste glijlager in de cilinderkop is ook flink ingesleten, hopelijk kan iemand hier nog een harde laag opnieuw in aanbrengen.
Onderzijde van de cilinderkop ziet er voor de rest niet gelijk slecht uit, de verbranding is best oke en op het 1e zicht geen slechte delen.
De uitlaatklep rechts..............deze heeft het behoorlijk warm gehad en dat zie je gelijk al aan de kleur.
Uitlaatklep links heeft het ook goed warm gehad maar minder dan de rechtse en ook is er hier lichte pitting aan de rand van de klep, deze valt nog weg te slijpen en de klep lijkt ook nog goed recht maar dit moeten we nog verder controleren met micrometers.
Inlaatklep links, deze lijkt behoorlijk verkoold maar je kan met je nagel de laag er makkelijk afkrijgen, dit is dus verbrande olie.
En de laatste klep, de inlaat rechts en deze ziet er ook niet slecht uit, de spelingen op alle klepgeleiders valt ook nog wel mee..........uitlaatkleppen mogen iets strakker zitten maar ik heb het afgelopen week al veel erger gezien bij een SV650............kleppen goed nameten, inslijpen, en dit is weer afhankelijk of deze cilinderkop nog gebruikt kan worden.
Normaal maak ik een opstelling met papier en een verdeling zodat er niks omgewisseld kan worden maar de kleppen gaan morgen nog niet terug dus even alles gesorteerd in bakjes.
De nokkenas............heeft die het warm gehad of niet, de oliekanaaltjes had ik voor deze foto al iets ingeprikt om te zien hoe dicht ze zaten..............deze lijkt mij onbruikbaar maar ook hier weer meten maar denk eerder dat deze een plaatsje krijgt in de trofeeënkast van de eigenaar.
Op foto wat moeilijker te zien maar de rollagers zitten vol met plakkerige verbrande olie en zijn enorm verkleurd, ook deze hebben veel hitte te verduren gehad maar ze rollen nog best redelijk al hebben ze meer zijdelingse speling, uiteraard onbruikbaar deze lagers.
Jammer van de slechte foto maar deze prut is ook verbrande olie meer daarin deeltjes van het glijlager, uiteraard moet straks alles gespoeld worden want deze deeltjes zitten straks overal en stel dat er iets in een oliepomp zou komen later ................
Klepzittingen en geleiders..............licht inslag/pitting, behoorlijke verkleuring maar naar mijn idee nog te redden.
De zuiger ziet er toch niet verkeerd uit, we moeten nog de juiste gegevens hebben want uit het dikke Clymerboek staan veel tegenstrijdigheden, zuiger zou nog net binnen de limiet zitten en voor zover ik gezien heb is het geen overmaat.........meten is weten in de volgende fase.
Bovenzijde van de zuiger en is heb ze al vaker veel erger gezien al dan niet voorzien van gespetterde alu-deeltjes.
pistonpen heeft een zeer licht randje maar deze moet je zoiezo vervangen............is in ieder geval niet blauw aangelopen, ook ziet de drijfstang er niet verkeerd uit en het big-end lager voelt ook goed.
De cilinder is ook niet verrot, wel zit er onderaan het hemd van de zuiger een stootrandje en vertoond de cilinder wat vlekken, lijkt wel op wat vochtplekken van lange stilstand, ook deze moet nog nagemeten worden en uiteraard als je dit in handen hebt is een boring voor de 1e overmaat een optie maar overal hangt een prijskaartje natuurlijk, ik gok erop dat een licht zwaai met de hoonstenen voldoende is voor de olie aan de wand en de zuiger voorzien van nieuwe veren.
De laatste 1 cilinder die ik in handen had was er 1 van een frietemmer genaamd DR800BIG, dan is deze een stukje kleiner maar mag er best wezen................hier de andere zijde van de cilinder.
Wordt vervolgt.