* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Mr Kik] Honda XR600R  (gelezen 61869 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #80 Gepost op: 15 maart 2011, 09:48:00 »
Pakking ligt er nog, komt goed.

Nokkenassen zijn ook een zwak punt van die dingen, kan goed dat die niet al te fris meer is. Let ook op de tuimelaars. Dat was bij de mijne ook niet al te fris mee, maargoed, die liep om een andere reden in de friet...
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #81 Gepost op: 15 maart 2011, 18:25:13 »
Pakking ligt er nog, komt goed.

Nokkenassen zijn ook een zwak punt van die dingen, kan goed dat die niet al te fris meer is. Let ook op de tuimelaars. Dat was bij de mijne ook niet al te fris mee, maargoed, die liep om een andere reden in de friet...
Tuimelaars/slepers zijn voor de oud-ijzer boer.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Mr. Kik

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Motorisch gestoord.....
    • www.ribverhuur.nl
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #82 Gepost op: 15 maart 2011, 20:27:24 »
Shit, het zit me niet mee in motorenland :

- 1x FJR waar de klepgeleiders van rammelden, dus nieuwe, dus dure reparatie
- 1x Yamaha quad waar van alles mee mis was en ik na 10 minuten rijden stilstond, technisch verneukt blok, zeg maar stevig verneukt.
- 1x XR600 waar een stukje vloeibare pakking een voortijdig ( maar gelukkig tijdelijk  :054: ) einde aan de pret maakt.

Maar goed, het mag de pret niet drukken en de XR600R staat weer op de brug bij Motorfreak, is dus in goede handen en ik heb hele goede hoop op een goede afloop. Zoals Marco Borsato ooit zei : " even slikken en weer doorgaan ". Korte pijn, nu weer richten op het herstel.

Groeten,
Xr. Kik





Komt helemaal goed !

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #83 Gepost op: 15 maart 2011, 22:12:07 »
Tja ... en als het dan komt, lijkt het ook allemaal weer tegelijk te komen.

Sterkte met de portemonnee de komende tijd 

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #84 Gepost op: 15 maart 2011, 22:26:44 »
Tja ... en als het dan komt, lijkt het ook allemaal weer tegelijk te komen.

Sterkte met de portemonnee de komende tijd
Zelfs Gerrits Motoren zei vandaag...............hij heeft echt weer domme pech............motor komt zeker weer goed maar dit is zo onnodig  ;(
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #85 Gepost op: 15 maart 2011, 23:10:13 »
Oke een verslagje..............gevonden is dus vloeibare pakking delen op plaatsen waar dit niet hoort, oliecircuit lijkt voor een deel geblokkeerd te zijn geweest en dus is het gevolg een cilinderkop die veel te warm is geworden en de bekende tik is aanwezig. Olie afgetapt, was een stuk zwarter, zeefjes schoongemaakt maar viel redelijk mee qwa rommel, oliepomp nagezien en zit binnen de limiet maar vertoond wat lichte krassen en dus op naar de cilinderkop alwaar het getik vandaan komt en kijken wat er meer beschadigd is want zonder olie zegt ook een XR bekijk het maar. nadat het blok los was gehaald en iets naar voren was gekanteld kon het kleppendeksel eraf en jawel de geur van verbrande olie kwam ons tegemoet, ook gelijk duidelijk in beeld de nokkenas met de ingevreten middelste glijlager.



De tuimelaars en slepers blijven in het kleppendeksel zitten en deze zijn volledig ingevreten en dus onbruikbaar geworden, het getik kom voor het grootste gedeelte hier vandaan.



Deze foto laat het duidelijk zien wat voor schade er is, op de foto is de linkse tuimelaar/sleper een dikke millimeter ingevreten.



Middelste glijlager in de cilinderkop is ook flink ingesleten, hopelijk kan iemand hier nog een harde laag opnieuw in aanbrengen.



Onderzijde van de cilinderkop ziet er voor de rest niet gelijk slecht uit, de verbranding is best oke en op het 1e zicht geen slechte delen.



De uitlaatklep rechts..............deze heeft het behoorlijk warm gehad en dat zie je gelijk al aan de kleur.



Uitlaatklep links heeft het ook goed warm gehad maar minder dan de rechtse en ook is er hier lichte pitting aan de rand van de klep, deze valt nog weg te slijpen en de klep lijkt ook nog goed recht maar dit moeten we nog verder controleren met micrometers.



Inlaatklep links, deze lijkt behoorlijk verkoold maar je kan met je nagel de laag er makkelijk afkrijgen, dit is dus verbrande olie.



En de laatste klep, de inlaat rechts en deze ziet er ook niet slecht uit, de spelingen op alle klepgeleiders valt ook nog wel mee..........uitlaatkleppen mogen iets strakker zitten maar ik heb het afgelopen week al veel erger gezien bij een SV650............kleppen goed nameten, inslijpen, en dit is weer afhankelijk of deze cilinderkop nog gebruikt kan worden.



Normaal maak ik een opstelling met papier en een verdeling zodat er niks omgewisseld kan worden maar de kleppen gaan morgen nog niet terug dus even alles gesorteerd in bakjes.



De nokkenas............heeft die het warm gehad of niet, de oliekanaaltjes had ik voor deze foto al iets ingeprikt om te zien hoe dicht ze zaten..............deze lijkt mij onbruikbaar maar ook hier weer meten maar denk eerder dat deze een plaatsje krijgt in de trofeeënkast van de eigenaar.



Op foto wat moeilijker te zien maar de rollagers zitten vol met plakkerige verbrande olie en zijn enorm verkleurd, ook deze hebben veel hitte te verduren gehad maar ze rollen nog best redelijk al hebben ze meer zijdelingse speling, uiteraard onbruikbaar deze lagers.



Jammer van de slechte foto maar deze prut is ook verbrande olie meer daarin deeltjes van het glijlager, uiteraard moet straks alles gespoeld worden want deze deeltjes zitten straks overal en stel dat er iets in een oliepomp zou komen later ................ :012:



Klepzittingen en geleiders..............licht inslag/pitting, behoorlijke verkleuring maar naar mijn idee nog te redden.



De zuiger ziet er toch niet verkeerd uit, we moeten nog de juiste gegevens hebben want uit het dikke Clymerboek staan veel tegenstrijdigheden, zuiger zou nog net binnen de limiet zitten en voor zover ik gezien heb is het geen overmaat.........meten is weten in de volgende fase.



Bovenzijde van de zuiger en is heb ze al vaker veel erger gezien al dan niet voorzien van gespetterde alu-deeltjes.



pistonpen heeft een zeer licht randje maar deze moet je zoiezo vervangen............is in ieder geval niet blauw aangelopen, ook ziet de drijfstang er niet verkeerd uit en het big-end lager voelt ook goed.



De cilinder is ook niet verrot, wel zit er onderaan het hemd van de zuiger een stootrandje en vertoond de cilinder wat vlekken, lijkt wel op wat vochtplekken van lange stilstand, ook deze moet nog nagemeten worden en uiteraard als je dit in handen hebt is een boring voor de 1e overmaat een optie maar overal hangt een prijskaartje natuurlijk, ik gok erop dat een licht zwaai met de hoonstenen voldoende is voor de olie aan de wand en de zuiger voorzien van nieuwe veren.



De laatste 1 cilinder die ik in handen had was er 1 van een frietemmer genaamd DR800BIG, dan is deze een stukje kleiner maar mag er best wezen................hier de andere zijde van de cilinder.



Wordt vervolgt.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #86 Gepost op: 15 maart 2011, 23:17:16 »
Poehee; dat is allemaal geen kattepis! Wordt een volledige revisie zo te lezen/zien? Sterkte met de klus!

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #87 Gepost op: 15 maart 2011, 23:19:14 »
Poehee; dat is allemaal geen kattepis! Wordt een volledige revisie zo te lezen/zien? Sterkte met de klus!
Ja is gelukkig een 1-pitter dus redelijk ,,makkelijk'' te doen maar onderdelen zien zo reteduur, de 1e reacties komen los, ik post ze maar hier voor makkelijk terug vinden.

hier in brabant zit Jos Verstappen (nee niet de coureur) die is gespecialiseerd in het opknappen van giet-aluminium carter en blokdelen, voor een eurootje of honderd heeft hij mijn carter ook opgelast en afgefreest/gekotterd. Resultaat: weer als nieuw!
Is misschien een uurtje of 2 rijden voor je, maar zeker de moeite waard.
(goede) 2e hands XR-koppen worden tenslotte ook schaarser en dus duurder.
Vervolgens zou ik eens kijken naar hc-zuiger en/of big-bore kit en hotcam als je toch de zuiger/nokkenas moet vervangen.
Als je er toch geld aan uit moet geven, kun je er maar beter iets meer voor terugkrijgen, zeg ik altijd maar.. ;)
In Heibloem zit een handelaar in oa XR onderdelen, ikzelf heb er geen goede ervaring mee, maar de meningen op het net zijn verdeeld, misschien heeft hij nog wel een schappelijk geprijsde kop.
Kijk voor de zekerheid ook de andere lagers na, er heeft tenslotte een behoorlijke hoeveelheid metaalslijpsel in rondgedraaid..
Succes


The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #88 Gepost op: 15 maart 2011, 23:22:01 »
Kun je niet ergens een donor vinden voor weinig?

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #89 Gepost op: 15 maart 2011, 23:30:40 »
Kun je niet ergens een donor vinden voor weinig?
Complete motor of blok?  Dan moet die wel super netjes geprijst zijn en spuer stil zijn en wil ik hem eerst open zien voor aankoop, weet je iets voor minder centen dan nieuwe onderdelen dan gelijk even gillen maar vrees ervoor, een andere cilinderkop zou al de beste optie wezen voor weinig  :)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

ba searcher!!

  • Gast
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #90 Gepost op: 15 maart 2011, 23:32:39 »
Het gevaar van een donor is ook weer van hoe de kop er van binnen uit ziet, het kan zijn dat je em niet hoort tikken.....maar toch al beginnende schade aanwezig is.......je kan geluk hebben, maar vaak koop je iets wat miscchien nog wel veel rotter is dan je eigen spul......
Om er zeker van te zijn dat het weer goed is als je het terug monteerd, is gewoon dit blok weer fixen.(even gewoon doen..  :032:..alsof het niks kost aan onderdelen en arbeid   :X)

Freak was me al een beetje voor  :051:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #91 Gepost op: 15 maart 2011, 23:49:03 »
Eigenlijk zou ik tijd moeten maken om hier naar toe te gaan...........een rtije in combinatie, of een klus voor de baas in de buurt daar..............evengoed hoop ik hier wat te kunnen scoren.

http://www.offroadcentrum.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=159:motorblokdelen-veel-losse-onderdelen&catid=38:onderdelen&Itemid=62
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #93 Gepost op: 16 maart 2011, 08:25:04 »
Kleppen kan ik zo voor je afdraaien om ze weer vlak te maken (al meer gedaan)
Zittingfrees ben ik aan het zoeken, laat ik nog ff weten of ik die kan vinden.
Trial and error... vooral veel 'error'.

eliminator

  • Gast
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #94 Gepost op: 16 maart 2011, 13:29:16 »
Eigenlijk zou ik tijd moeten maken om hier naar toe te gaan...........een rtije in combinatie, of een klus voor de baas in de buurt daar..............evengoed hoop ik hier wat te kunnen scoren.

http://www.offroadcentrum.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=159:motorblokdelen-veel-losse-onderdelen&catid=38:onderdelen&Itemid=62


Dat is een mooie site!! Je zou er zo een weekendje aan wagen! (met gevulde portemonnee! :054:

Offline Twin-Power

  • por op de ketel!!
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 995
  • Geslacht: Man
  • hank is allessssssssss.
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #95 Gepost op: 16 maart 2011, 20:18:52 »
Is wel nodig zo te zien aan dit uitgebreide verslag met duidelijke plaatjes :054: t,is te hopen dat je het tegen een schappelijk bedrag uit kan voeren. :026:

Offline Pepe

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3308
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #96 Gepost op: 16 maart 2011, 20:31:54 »
Eigenlijk zou ik tijd moeten maken om hier naar toe te gaan...........een rtije in combinatie, of een klus voor de baas in de buurt daar..............evengoed hoop ik hier wat te kunnen scoren.

http://www.offroadcentrum.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=159:motorblokdelen-veel-losse-onderdelen&catid=38:onderdelen&Itemid=62

 :034: die honda sm is wel leuk
Dat is een mooie site!! Je zou er zo een weekendje aan wagen! (met gevulde portemonnee! :054:

Offline Mr. Kik

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Motorisch gestoord.....
    • www.ribverhuur.nl
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #97 Gepost op: 16 maart 2011, 22:06:42 »
Hallo mensen,

Tof om te zien dat de hulp van alle kanten komt ! Ik wacht rustig af wat eruit gaat komen, het ligt in goede handen gelukkig.  :036:

Evengoed baal ik nog steeds als een stekker.....maarja, dat lijkt me logisch.

Groeten,
Martin





Komt helemaal goed !

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #98 Gepost op: 17 maart 2011, 08:24:41 »
Heel karwei, leuk om te doen, niet leuk voor de eigenaar. Succes! :054:
Zoekende naar..

Offline Pepe

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3308
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #99 Gepost op: 17 maart 2011, 08:58:35 »
Hallo mensen,

Tof om te zien dat de hulp van alle kanten komt ! Ik wacht rustig af wat eruit gaat komen, het ligt in goede handen gelukkig.  :036:

Evengoed baal ik nog steeds als een stekker.....maarja, dat lijkt me logisch.
Groeten,
Martin

Tuurlijk iedereen wil rijden ipv zijn motor in stukken op een werkbank te zien liggen. Komt wel weer goed, maar leuk is anders..

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
18 Reacties
5096 Gelezen
Laatste bericht 19 september 2008, 14:00:30
door Border
144 Reacties
28544 Gelezen
Laatste bericht 04 juni 2012, 19:17:27
door MotorFreak
17 Reacties
5067 Gelezen
Laatste bericht 14 november 2009, 15:57:16
door eliminator
79 Reacties
14309 Gelezen
Laatste bericht 13 augustus 2014, 17:02:53
door Ghulst
133 Reacties
21182 Gelezen
Laatste bericht 09 juni 2015, 23:47:11
door Sledge HaMMeR