* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: 996SPS Project  (gelezen 28922 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
996SPS Project
« Gepost op: 16 juli 2014, 19:51:11 »
Pas geleden mijn 900ss naked knutsel Duc verkocht. Zoals ik al aangaf in een ander topic had ik zin om weer eens wat te verbouwen etc te sleutelen etc.  Al een paar jaar heb ik ideeen om een Duc uit de superbike-familie (dus van 851 via 916 naar 1198 etc) te verbouwen. Dat ga ik natuurlijk niet met een pracht exemplaar doen maar eentje met werk/schade/onderhoud/weet-ik-veel-wat. Dus een soort opknapper. Nou, toevallig 1 gevonden voor een werkelijk belachelijke prijs. 900ss verkocht en een klein beetje bijgelegd voor deze:



Voorwaarde was wel dat het minimaal een 916 was. Het is een 996SPS geworden  :103: Op zich een prima motor. Beetje schade aan de rechter flank en een imitatie topkuip erop. De rest van de lak is werkelijk smetteloos!



Maar echt waarde zit er niet echt in dus ik kan rustig wat verbouwen eraan. Nu ben ik eigenlijk van plan om het dusdanig te doen dat het wel terug te bouwen is. Dus de kuip en alles, voorkant (koplamp en zooi) etc allemaal bewaren en zorgen dat het terug kan. Dit om er wellicht ook eens mee naar een circuit te gaan. Iets houdt me tegen om dat met mijn 848 te doen...

De bedoeling is dus eerst de voorkant aanpakken. SBK stuur met risers erop. Andere voorkant bouwen (koplamp, tellers). Achterkant komt daarna.



Nu eerst dus maar op zoek naar:
-extra kroonplaat
-superbike stuur (22mm) met risers
-geschikte koplamp met bevestiging

Of ik meteen ga beginnen weet ik nog niet. Wellicht eerst nog even op rijden om de motor een beetje te leren kennen (al heb ik er al ca 500km opgezet). Rijd zoals het hoort. Wegligging is natuurlijk superieur, koppel is bruut.
Hij stinkt best wel naar benzine in de garage dus de pomp unit zal aan de onderkant wel wat zweten. Bedrading (massa) moet ook even nagekeken worden (teorenteller danst mee met knipperlicht etc), maar dat komt sowieso als hij helemaal uit elkaar gaat.
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Online Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4901
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2014, 19:59:18 »
Zo te zien nog een best wel mooie motor.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij bmw rijden

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2014, 20:38:54 »
We hangen weer aan je lip Rudie  :052:

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3254
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 996SPS Project
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2014, 23:53:33 »
Ik ben heel benieuwd!

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2014, 09:45:49 »
Zo te zien nog een best wel mooie motor.

Ja, het is ook eigenlijk een mooie motor. Even die lelijke originele uitlaten en velgen daargelaten dan... :020:     :018:

Het zal niet gelijk helemaal los gaan hoor met updates. Gaat wel wat tijd overheen  :048:

Maar het eerste vraagteken wat ik eigenlijk heb is de kroonplaat. Daar wil ik (net als bij de 900ss) risers en een sbk stuur opzetten. Maar de kroonplaat is niet vlak (zie foto's). In het midden is hij vlak en loopt naar beide kanten een aantal graden af. Wat zou de beste oplossing zijn. Risers zijn vlak en die in die hoek krijgen is een vrij rottig werkje (en onnauwkeurig) zo met alleen een vijl ofzo....  Heb gekeken naar een andere passende kroonplaat (ander model Duc), maar dat gaat denk ik niks worden.
Of soort aflopende vulplaatjes laten maken.







Heeft er verder iemand ervaring met het zelf maken van soort paneeltjes ofzo (denk aan een radiator kapje etc)? Van polyester ofzo? Dat moet toch kunnen?
Heb er totaal geen ervaring mee, maar als dat lukt zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Iemand die daar iets over kan roepen?
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline V-Strom Pierrio

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2192
  • Geslacht: Man
  • I'll see you on the dark side of the moon
Re: 996SPS Project
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2014, 14:36:55 »
Mooi project weer, we gaan het volgen.


Is there anybody out there

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2014, 15:04:02 »




Heeft er verder iemand ervaring met het zelf maken van soort paneeltjes ofzo (denk aan een radiator kapje etc)? Van polyester ofzo? Dat moet toch kunnen?
Heb er totaal geen ervaring mee, maar als dat lukt zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Iemand die daar iets over kan roepen?
Zeg maar wat je maken wilt, kan je van mij horen hoe en wat. En wat die risers betreft, ik weet niet hoe dik die kroonplaat is, maar het mooist zou zijn om een dikke vingerfrees neer te zetten op de plaats, waar de bouten van de risers moeten komen. Kan je aan de onderkant, als het daar ook schuin loopt, spietjes leggen.

Offline Oemoemenoe

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 343
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2014, 15:26:38 »
mooi spul die Ducatis  , waarom staat er 748 op als het een 996 is  :093:

Online Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4901
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2014, 18:38:14 »
Citaat van: Dick op Gisteren om 19:59:18
Zo te zien nog een best wel mooie motor.


Ja, het is ook eigenlijk een mooie motor. Even die lelijke originele uitlaten en velgen daargelaten dan... :020:     :018:
5 spaaks velgen staan ook wel mooi :103:
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij bmw rijden

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2014, 21:14:39 »




Heeft er verder iemand ervaring met het zelf maken van soort paneeltjes ofzo (denk aan een radiator kapje etc)? Van polyester ofzo? Dat moet toch kunnen?
Heb er totaal geen ervaring mee, maar als dat lukt zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Iemand die daar iets over kan roepen?
Zeg maar wat je maken wilt, kan je van mij horen hoe en wat. En wat die risers betreft, ik weet niet hoe dik die kroonplaat is, maar het mooist zou zijn om een dikke vingerfrees neer te zetten op de plaats, waar de bouten van de risers moeten komen. Kan je aan de onderkant, als het daar ook schuin loopt, spietjes leggen.

Dat stel ik enorm op prijs Joop!  :036:  :054:  We moeten er maar eens over babbelen ofzo. Ik neem wel eens even contact met je op (maar ik weet nog niet op welke termijn hoor  ;) )

Dat van die kroonplaat en riser volg ik neit helemaal. Ben niet helemaal thuis in die terminologie en in metaalbewerken. Maar daar kun je me ook vast veel meer over vertellen  :103:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2014, 21:30:58 »
Ik ben nog niet echt heel officieel eraan begonnen, maar hij stond zo te stinken in de garage dat dat eerst even verholpen moet worden!
Kwam vandaag op de brommer langs Scarpa Barendrecht dus de eerst onkosten gemaakt  :018: : nieuwe o-ring voor de pompunit en 2 kleine o-ringetjes voor snelkoppelingen van de brandstofslangen.

Dus vanavond maar meteen aangepakt: tank eraf....  Wat ik toen aantrof.... :| :| :| :| :( :( :(   Een zeldzaam stukje gebeun van de aller bovenste plank.... Goeie genade, zo heb ik nog maar zelden gezien:



Pomp unit eruit gehaald en pompunit en tank ontdaan van alle kit en (soort) plamuur:   :X





Ik had eerder al eens verhalen gehoord/gelezen over tank die gewoon onbruikbaar geworden waren puur omdat een beunhaas met dom geweld de pompunit eruit haalt. Ik vreesde dus een beetje wat ik aan zou treffen en idd was de boel niet helemaal meer in vorm. Toch kon ik vrij gemakkelijk het afdichtvlak van het gat weer rond en schoon krijgen.
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2014, 21:35:48 »
Toen de tank van binnen schoongemaakt en me voorbereid op de montage. Ik heb dat bij mijn Stoner 996 wel eens gedaan (jaaaaaaren geleden) en weet nog dat het een PITA was. Maar dat viel nu alles mee en hij ging er werkelijk probleemloos in (wel met de juiste methode natuurlijk  8) ). Benzine erin en verrek: hij is nog dicht ook! (met een litertje of 3 dan maar dat zou niet uit moeten maken).

Gek hoor dat hij lekt als de ring zo toetakelt:



Even in de gaten houden wat hij doet de komende tijd.
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Arnemuiden-RS

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1079
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2014, 22:13:33 »
Mooi project, en het juiste merk :007:
Kom graag een keer kijken

Online Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4901
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2014, 19:17:48 »
Gaat lekker met zulke hobby praktijken van de vorige eigenaar :016:
Kijk gelijk eens naar de distributie riemen,olie en filter en oliezeef.
Voor daar ook rare dingen te voorschijn komen en schade aan kunnen richten.
Benieuwd wat je nog meer tegenkomt,hopelijk niet te veel.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij bmw rijden

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #14 Gepost op: 19 juli 2014, 09:59:16 »
Gaat lekker met zulke hobby praktijken van de vorige eigenaar :016:
Kijk gelijk eens naar de distributie riemen,olie en filter en oliezeef.
Voor daar ook rare dingen te voorschijn komen en schade aan kunnen richten.
Benieuwd wat je nog meer tegenkomt,hopelijk niet te veel.

Nou ja, gelukkig was het goed op te lossen. Even vreesde ik dat de tank was afgeschreven (anders ga je niet zo te werken met al die kit meen ik aan), maar dat was gelukkig niet zo.
Riemen, olie en filter zijn net gedaan (rekeningen aanwezig), maar uiteraard inspecteer ik ze zelf nog. Ik wil hem na het seizoen toech helemaal demonteren en waarschijnlijk het blok ook wel (deels) uit elkaar. En wat ik allemaal nog tegenkom...tsja, als ik het zelf kan oplossen vind ik het nog niet zo erg (en stiekum nog leuk om te doen ook)  :026:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2014, 10:06:38 »
(en stiekum nog leuk om te doen ook)  :026:

Volgens mij kun je hier wel een uitroepteken achter zetten  :D

Offline Mr Bullmastiff

  • Beginnend ZMVCer
  • **
  • Berichten: 143
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2014, 20:46:48 »
Succes en veel plezier, dit gaat een mooi project worden.

Offline Veloce

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 229
Re: 996SPS Project
« Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2014, 22:19:03 »
Op de kroonplaat van een SPS hoort een plaatje met nummer te zitten. Bovendien horen er vijfspaaks velgen ipv driespaaks in.

Is het wel een echte SPS?

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2014, 23:30:19 »
Op de kroonplaat van een SPS hoort een plaatje met nummer te zitten. Bovendien horen er vijfspaaks velgen ipv driespaaks in.

Is het wel een echte SPS?

Nee, ik ga natuurlijk geen originele SPS verkloten. Blok en bekabeling en electronica (p8 ECU) zijn van een 996SPS. Tis gewoon een samengeraapt zootje  :026:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Veloce

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 229
Re: 996SPS Project
« Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2014, 23:43:53 »
Ooh gelukkig ik schrok al!

Het blijft iig een fraai model .

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
80 Reacties
17502 Gelezen
Laatste bericht 21 juli 2006, 23:28:53
door Enrico
359 Reacties
63427 Gelezen
Laatste bericht 25 maart 2016, 12:38:02
door Floris 500
226 Reacties
34120 Gelezen
Laatste bericht 27 november 2012, 06:55:38
door CBRenee