* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: 996SPS Project  (gelezen 30480 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #80 Gepost op: 04 september 2014, 19:04:32 »

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #81 Gepost op: 04 september 2014, 23:09:15 »
Dank je Joop!  :054:
Wel een beetje moeilijk te lezen, maar zal vant weekend m'n best doen. Plaatje linksonder in het duidelijkst
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #82 Gepost op: 06 september 2014, 11:40:06 »
Ik heb de positie van de shifter afgesteld. Was toch wel een dikke mm verschil, dus ik ben zeer benieuwd.
Vanmiddag de pasvlakken schoonmaken, dichtmaken, olie en KVS erin. En hopelijk dan nog wat tijd om te testen. Nu eerst allerlei gezinsverplichtingen...

Deze 2 links had ik nog gevonden die naast de nodige waardevolle info ook nog schitterende plaatjes van wat me wellicht nog te wachten staat (3e link):

http://www.ducati.org/forums/848/30792-sticky-gear-selector-3.html

http://www.europeancycleservices.com/project-bikes/jasons-848/

http://www.europeancycleservices.com/project-bikes/ians-996---1026/

De laatste is natuurlijk prachtig en is eigenlijk waar ik me al op ingesteld heb. De close ratio 748 bak die standaard in de SPS zit bevalt mij ook niet zo best (net als de mensen van de link) en is volkomen nutteloos met dit vermogen. Het liefst zou ik er ook een standaard 916/996 etc bak in zetten. Maar wellicht is het nog iets bij te stellen met een tandje groter voortandwiel.
Dit is allemaal van later belang. Eerst kijken wat dit gedaan heeft.
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #83 Gepost op: 06 september 2014, 14:16:15 »
Eerst kijken wat dit gedaan heeft.

Ik denk, dat het probleem opgelost is  :034:

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #84 Gepost op: 06 september 2014, 15:11:19 »
Eerst kijken wat dit gedaan heeft.

Ik denk, dat het probleem opgelost is  :034:

Nou ja, de rest van alle versnellingen hadden het probleem niet natuurlijk. Dus ik ben nog even voorzichtig met mijn verwachtingen  :048:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #85 Gepost op: 07 september 2014, 19:32:43 »
Ik denk, dat het probleem opgelost is  :034:

Helaas, pindakaas... :017:  Vandaag lekker gestuurd met het ding, maar euvel is totaal niks veranderd.

Ik zit een klein beetje in dubio of ik het blok open ga trekken vandewinter. Ja of nee hebben allebei argumenten:
Nee:
-blok klinkt erg goed en loopt echt als een kanon
-eigenlijk is het maar een klein euvel: alleen van 6 naar 5 terug moet ik harder trappen; Da's alles. Wellicht wendt het; maar op dit moment merk ik elke keer nog (dus stoort me eigenlijk elke keer)
-komen veel kosten bij: pakkingen, shimms, lagers + keerringen (als ik het totaal wil doen), de versleten onderdelen, misschien zuigerveren, etc
-moet allerlei gereedschap regelen: paar lange doppen, momentsleutel(s), trekkers, ander speciaal gereedschap
-ik weet niet of ik een pers nodig heb om bijv. de krukas in en uit de lager te krijgen; heb ik dus niet.
-krijg ik hem helemaal goed en betrouwbaar in elkaar?? Denk het wel, maar duurt toch weer even voor ik het vertrouwen heb moet ik zeggen (dit is niet mijn dagelijkse werk, maar ben vroeger wel 1e automonteur geweest = heel wat anders)

Ja:
-euvel blijft storen; EN: als er echt iets mis is en de bak slaat vast...: aan de koppeling heb ik dan niks meer en zal dus op m'n plaat gaan
-volgens mij zweet de vloeibare pakking tussen de carterhelften een heeeeel klein beetje (mag geen naam hebben eigenlijK)
-carters kunnen wel een schoonmaak en vooral paintjob gebruiken. Blok blijft toch prominent in beeld
-ik heb de fiets gekocht om weer eens lekker te sleutelen. Hier is mijn kans!  :+
-blok gaat er sowieso vanonder. Alles gaat uit elkaar om het frame op te knappen.


Dus ja, het zal wel JA worden, maar de NEE's houden we toch nog erg bezig...
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2016, 09:09:33 door Sabel »
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #86 Gepost op: 08 september 2014, 10:50:51 »
Jammer dat het schakelen niet verbeterd is  :/

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: 996SPS Project
« Reactie #87 Gepost op: 08 september 2014, 13:19:06 »
Waarom niet doen zodra je toch het blok open moet maken voor iets......snap je twijfel zeker wel!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #88 Gepost op: 08 september 2014, 16:09:54 »
Het kan ook in de veren zitten, die het schakelpedaal na iedere schakelbeweging weer "neutraal" zetten.
Gewoon tzt dat deksel los halen en die dingen controleren. Kan je ook je schakelwals handmatig (met een tang) bedienen.

Dit nog geprobeerd?
Kan je meestal wel voelen of er vanaf daar niets hapert.

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #89 Gepost op: 08 september 2014, 20:31:45 »
Het kan ook in de veren zitten, die het schakelpedaal na iedere schakelbeweging weer "neutraal" zetten.
Gewoon tzt dat deksel los halen en die dingen controleren. Kan je ook je schakelwals handmatig (met een tang) bedienen.

Dit nog geprobeerd?
Kan je meestal wel voelen of er vanaf daar niets hapert.

Nou, niet met een tang gedaan, maar wel heel veel geschakeld met het pedaaltje terwijl hij open lag en ik aan het afstellen was. Er is dan echt geen verschil te voelen van 6 naar 5.
Maar punt is natuurlijk dat hij na belasting moeilijk gaat. En toen ik eraan bezig was was hij zo onbelast als het maar kan. Kortom: het moet gewoon van binnen zitten. Eigenlijk ben ik ook gewoon hartstikke nieuwsgierig wat daar nou aan 'euvel' aan te treffen is  :026:  :034:  Persoonlijk gok ik een beetje op een versleten schakelvork waardoor er iets (mof)  scheef trekt zodra en goede belasting op komt...  Ofzoiets  :+

En stiekum vind ik het natuurlijk ook prachtig om te doen  :X dus het komt er echt wel van. Blok gaat er binnenkort sowieso van onder dus dan weet ik het wel. Dekseltje eraf, nog een bout en moer los... Voor ik het weet ligt hij uit elkaar natuurlijk  :018: :026:

Ik ben me even aan het verdiepen in zaken als:
-het benodigde gereedschap
-waar haal ik pakkingen en krukasshims
-welke type lagers moet ik hebben (2rs etc) en waar (liefst direct bij SKF wat bij ducati kost echt een fortuin)

Daar ben ik een beetje mee bezig. De rest van het process heb ik zo'n beetje wel voor ogen. Moet niet echt een probleem zijn.

Ondertussen door met het cockpitje   8)   :048:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline RLooise

  • Beginnend ZMVCer
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #90 Gepost op: 08 september 2014, 22:43:10 »
Ik weet wel dat we bij ons op de zaak (meeuwsen in yerseke)veel soorten SKF lagers verkopen. Weet niet welk type je moet hebben. Kan wel eens kijken of die in het standaardassortiment zitten.

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #91 Gepost op: 14 september 2014, 15:11:47 »
De laatste dagen lekker bezig geweest. Ik dacht: eersg maar eens wat ruimte maken zodat ik wat kan zien her en der. Dus zadel, tank, airbox hup eraf en opbergen.
Vloeistoffen maar weer eruit, kabels los en van het 1 kwam het ander.... 'next thing I know, everything was in pieces...'   :018: :018: :018:

Maar steeds meer redenen om toch voor een open hart operatie te gaan. Eigenlijk had ik het al besloten. Dus hier de status op het moment:



De koppen we in het frame al afgehaald wat dat scheelt serieus gewicht:



Nou, eigenlijk ben ik ietsje verder al. Beide zijdeksels zijn eraf. Helaas heb ik nu een lange dop 30 en 22 en een trekker nodig voor het primaire tandwiel. Die moet ik dus eerst gaan bestellen (of lenen van iemand..... Iemand iets te leen???  :048: :048: )

Cilinders er zuigers zijn eraf en zien ik? Prachtig blinkende titanium drijfstangen.  :103:  Het is echt een sps blok maar daar had ik al niet veel twijfels meer over gezien de versnellingsbak en vliegwiel.

Zodra ik gereedschap heb kan ik verder het blok open te maken en spullen bestellen. Dan tijdens het wachten op de onderdelen ga ik weer verder met het dashbourd. Dit moest even eerst.  :048:
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2016, 09:12:09 door Sabel »
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: 996SPS Project
« Reactie #92 Gepost op: 14 september 2014, 16:22:13 »
Je gaat als een Ducati de brandweer  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #93 Gepost op: 14 september 2014, 16:37:11 »
Je gaat als een Ducati de brandweer  :054:

Ja, slopen gaat wel  :+  :018:

Nee, ik probeer het wel heel beheerst en gecontroleerd te doen. En alles goed bekijken voor ik iets uit elkaar trek. En veel foto's maken. Duurt toch wel een paar weekjes (op z'n minst) voordat ik weer kan gaan opbouwen.

Maar gaat wel lekker zo idd  8)  Point of no return is wel gepasseerd nu  :018:
Kom al met al toch wel wat tegen. Niks onoverkomelijks en dus goed om het op de juiste manier aan te pakken. De drukstang van de koppeling zit er gewoon in twee stukken in  :007:  Werkt prima, maar hoort 1 stuk te zijn. Toch maar vervangen dus. Dynamo deksel zit een scheurtje in en zweet wat olie. Schijnt wel te lassen te zijn, maar schijnt daardoor ook nogal behoorlijk krom te kunnen trekken...
En blok is ook lekker uitgeshimd: uitgaande as van de versnellingsbak heeft een milimeter axiale speling. Moet geloof ik iets van 0.1 zijn ofzo.

Ach ik heb lekker wat te doen en dat was de opzet  :054:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #94 Gepost op: 14 september 2014, 21:07:34 »
http://www.datona.nl/lange-krachtdoppen-1-2-opname.html

Niet duur en snel in huis.
Heb er voor de st2 ook een hoge dop 30 van om de moer van het vliegwiel los te krijgen.
Is een dop voor de luchtsleutel en dus extra sterk.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #95 Gepost op: 15 september 2014, 10:52:02 »
Lekker bezig Rudi  :054:

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #96 Gepost op: 16 september 2014, 12:39:59 »
Gereedschap is besteld want niemand waar ik het van kon lenen.
Complete versnellingsbak en nieuwe koppakkingen zijn ook onderweg.
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: 996SPS Project
« Reactie #97 Gepost op: 16 september 2014, 12:43:26 »
 :039: kun je straks toch weer verder.........en het gereedschap is toch nooit weg  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #98 Gepost op: 17 september 2014, 22:17:04 »
Update voor eventuele geinteresseerden:

Gereedschap was vandaag binnen, dus vanavond een uurtje in de garage bezig geweest. Blok is aan beide kanten helemaal kaal en klaar om gesplitst te worden.
Ging allemaal voorspoedig los, inclusief dit schatje:  (primaire tandwiel dus die nogal erg vast kan zitten)



Blokje staat er nu zo bij:



Alleen de rotor van de dynamo was echt een PITA. Die hoor je er zo af te kunnen pakken maar zat echt muurvast (niet de moer dus maar de rotor zelf). Met een trekker en wat warmte erin kwam hij uiteindelijk nog vrij makkelijk (maar wel heel zwaar) eraf. Eén of andere malloot heeft die volgens mij helemaal ingesmeerd met loctite. Kan iemand dat bevestigen uit de foto? Zijn dat resten borgmiddel? Hoe haal ik dat er het beste af?



Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #99 Gepost op: 17 september 2014, 22:20:25 »
Oh, ik had nog meer text:
Maar vrijdag de carterhelften splitsen en de carters en andere onderdelen helemaal reinigen (in dieselolie toch?). De versnellingsbak in onderweg, maar zal nog wel even duren, dus kan ik de carters indien nodig nog uiterlijk wat opknappen etc.
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
80 Reacties
18094 Gelezen
Laatste bericht 21 juli 2006, 23:28:53
door Enrico
359 Reacties
65212 Gelezen
Laatste bericht 25 maart 2016, 12:38:02
door Floris 500
226 Reacties
35425 Gelezen
Laatste bericht 27 november 2012, 06:55:38
door CBRenee