Jammer, jammer, jammer...Wat spijtig dat Adje Patatje niet meer onder ons is
Ik heb weer wat DUCATI tekst en DUCATI foto matriaal dus hij was zeker te weten intens gelukkig geweest met zijn pure DUCATI hart (zeker al een maand of 3....)
Nou ja, hoe dan ook
de komende tijd wil ik nog klussen aan deze masjien. Een paar dingen die ik op het lijstje heb staan:
-remleiding vóór vervangen
-distributieriemen vervangen
-de zijkanten van de koplamp moet ik nog afwerken op 1 of andere manier
-probleempje met uitvallen van 1 cilinder uitzoeken/oplossen
Vandeweek eerst de remleiding vervangen. Afgelopen seizoen was me opgevallen dat hij eigenlijk voor het goede nèt een fractie aan de korte kant is. Al hij flink uit z'n veren aan de voorkant komt komt hij een beetje strak te staan. Dat is geen fijne gedachte; moet er niet aan denken dat hij knapt... Dus vervangen door een stalen leiding van ruim 10cm langer. Meer dan genoeg lengte nu
Gisteravond had ik wat tijd over dus even nieuwe riemen erop gefietst. Was in een half uurtje gepiept, met dank aan het feit dat alles open is. Kan zo de kappen eraf halen en daarna de riemen. Vorig jaar was ik voornamelijk eerst eens benieuwd of het blokje na al mijn gesleutel uberhaupt nog wel wou draaien dus had de oude (nog prima) riemen er maar weer even opgezet. Bleek als een kogel ga lopen en de riemen raakten in de vergetelheid. Nu maar gedaan voor die paar centen. Dus check; ook weer afgevinkt
Hier een plaatje op het moment dat de laatste er weer op ging:
Dan het gebeuren met die koplamp moet ik nog eens goed over nadenken.
Maar over het uitvallen van 1 cilinder zijn meedenkers altijd welkom
Tijdens mijn op 1 na laatste ritjes vorig jaar viel 1 cilinder af en toe helemaal weg. Ik zomaar alleen een flinke rondte aan het rijden (meer dan 200km). Was al uren probleemloos onderweg dus hij was door en door warm. Rij ik op het laatste stuk de OSK op en daar valt duidelijk 1 cilinder uit. Ik weet niet welke (alles bloedheet) en wilde absoljuut niet stoppen. Ik kon een beetje vaart houden maar als ik zou stoppen kom ik nooit meer thuis vreesde ik.
Tot mijn verbasing kwam na 1 of 2 minuten (moeilijk te schatten; de minuten duren in zo'n situatie lang) opeens hup weer erbij en gewoon full power, niks aan de hand. Weer een paar minuten later herhaalde alles zich. Dat is zo een aantal keren (5, 6 of 7 ofzo) doorgegaan.
Ik wilde nog over Walcheren naar huis, maar ben meteen over Noord Beveland recht naar huis gegaan (zoals hij nog liep snel thuis zien te komen). Dus nadat het een paar keer gebeurd was, was inmiddels bij Kats en die laatste paar km is er niks raars meer gebeurd. Daarna nog een rondje gereden zonder probleem.
Ik ben er vrijwel zeker van dat 1 cilinder volledig uitviel en daarom denk ik niet dat het mechanisch is. Blijft electronica en brandstof over. De injectoren hebben een gedeelde brandstofgalerij dus als daar iets zou falen komen ze beiden zonder benzine.
Kortom, mijn verdenkingen gaan uit naar de ontsteking. Maar ja dat kan vanalles zijn. Bobine, pickup, bougie (denk ik niet eigenlijk want daarna liep hij weer super) of (niet te hopen) ECU. Wat ik eigenlijk wil doen is alle stekkers nazien en wat dingen doormeten (bobines en pickups, maar ik verwacht dat de metingen goed zullen zijn omdat hij nu gewoon goed loopt).
Dus als iemand nog suggesties heeft: komt u maar!
Wat ik verder denk ik niet handig heb gedaan is de plaatsing van de SR. Hij hangt eigenlijk vlak bij/boven de achterste uitlaatbocht (is op de foto duidelijk te zien). Die zal het best warm krijgen en daar is niet veel rijwind. Ik weet niet precies wat er dan gebeurt. Of hij kapot gaat of tijdelijk gaat falen ofzo tot hij is afgekoeld. Maar ik denk dat ik een ander plekje probeer te zoeken hiervoor. Hoe lastig dat ook is...