* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: 996SPS Project  (gelezen 30561 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #180 Gepost op: 29 december 2014, 17:50:09 »
Nu is het mooi weer :034:

Nou, niet in mijn boek hoor  :043:  :023:

 :093:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #181 Gepost op: 31 december 2014, 12:11:18 »
Fiets even op z'n wielen gezet zodat ik de garagevloer eens kan opruimen.
Moet nog meer dan zat aan gebeuren, maar het begint er een beetje op te lijken.
Vandeweek in het kader van 'techniek mag best zichtbaar zijn' de airbox zijkanten en distributiekappen open gezaagd (nee, de staande zit er nog niet op)  :026:  8)  En de luchthappers gemaakt  :034:

Hier dus de laatste voor dit jaar  :048:   Allemaal een fijne jaarwisseling en tot volgend jaar  :054:




Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #182 Gepost op: 29 januari 2015, 18:22:27 »
Vanochtend mooi weer; zonnig en droog (wel veeeeeeel te koud met 2,5 grC maar goed) en eindelijk eens thuis zonder kinder oid xodat ik ff wegkon, dus:

De eerste test kilometers zitten er op!!  :022:  :103:  :034:

Het goeie nieuws:
-motor loopt echt als een zonnetje! Eigenlijk gewoon zoals hij voor de operatie liep: als een kogel. Moest m idd even 'schoonrijden' maar loopt en draait fantastisch!
-Versnellingsbak schakelt als boter! Andere verhoudingen zijn veel beter en bovendien: het schakelprobleem van 6 naar 5 is gelukkig verholpen. Helemaal fijn!
-het geluid is fenomenaal met de 50mm Termignoni's. Echt heerlijk.

Dus ik ben heel blij en kan eindelijk rustig slapen  :018:

Het slechte nieuws:
-de koppeling ging op den duur slippen  :(  Nou ja, toen ik wat meer gas ging geven. Maar hierover later meer.
-er lekt olie  :027:  Maar dit wist ik al want het was al voor deze proefrit. Het is namelijk heel vreemd en ik kan het niet verklaren.
Komt-ie:
Als hij in de garage staat druppelt hij langzaam maar zeker uit de radiator. Het vreemde is dat het eerst koelvloeistof was, maar nu na een maand of het bruinig en vettig (lees: ik moet achterlijk zijn als dit geen olie is)
Maar ja, er zit helemaal geen olie in de radiator... :042:  Het lijkt echt uit de dikke slangen te komen. Ik heb op internet wel begrepen dat silicone slangen moeilijker afdichten dan de rubberen en dat is ook wel op te lossen desnoods met wat extra siliconen. Maar het is wel heeel vreemd dat daar olie uit komt. Ik kan het gewoon niet verklaren.

Het slippen van de koppeling kan een aantal oorzaken hebben:
-versleten, maar voor de revisie was er niks aan de hand
-de nieuwe drukplaat. Ik kan dus nog eens testen met de oude drukplaat en evt met dicht deksel (ivm olie)
-olie. Drukstang, lager en keerring zijn nieuw en na demontage vanmiddag zag ik ook nauwelijks (ben geneigd te zeggen 'geen') vettigheid. Wel was die kant van het motordeksel (bij de oliedruksensor etc) flink vettig. Dat kan toch eigenlijk weer niet van bovenstaand komen want de dikke slangen zitten aan de andere kant. Wellicht is daar een ander lekje dan, maar zou niet weten wat. Ook vreemd.

Iemand enig idee wat dat met die lekkage zou kunnen zijn? Ik vind het echt heel raar.

Hier even een plaatsje ervan, maar het is niet heel goed te zien:

Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #183 Gepost op: 29 januari 2015, 18:56:52 »
Gefeliciteerd met deze geslaagde proefrit Rudi  :021:
Die kleinigheidjes ga jij wel oplossen  :034:
De plaatsen waar het lekt heel goed ontvetten, dan moet je toch kunnen zien waar het vandaan komt.
Olie in de koelvloeistof zou langs het waterpompsealtje kunnen komen, maar meestal lekt het dan andersom, dus koelvloeistof in de olie. Het zou ook langs de koppakking kunnen komen.

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #184 Gepost op: 30 januari 2015, 07:55:25 »
Haha, dank je Joop  :054:  Het was gewoon jammer dat ik moest stoppen met rijden omdat de koppeling slipte, want hij loopt en rijdt zo lekker. Een verslavend ding (maar dat wist ik al)
Uiteraard dacht ik ook als eerste aan de koppakking(en). Koppakkingen zijn nieuw (ruim 50 euro per stuk!!  :031:), vlakken schoon en koppen met de momentsleutel volgens procedure aangehaald. Maar je weet het nooit natuurlijk.

Waterpompseal (keramisch) heb ik niet vernieuwd maar wel helemaal uit elkaar gehaald en geinspecteerd. Was geen spoortje van slijtage te zien en drukt door de veer goed op het vlak. Bij mijn 916 had ik ooit deze seal lek. Was duidelijk helemaal ingesleten en idd: dan loopt de kvs in de olie. De olie wordt heel licht beige. De olie lijkt nu normaal, maar er zit wel wat sludge voor het kijkglaasje. Maar dat is doorgaans niet raar in de winter na een ritje van een paar km. Maar goed, ik hou die optie nog open, al verklaart dat natuurlijk niet de lekkage bij de radiator.

Net maar even de koelvloeistof eruit laten lopen. Wat eruit kwam was anders dan ik eigenlijk gedacht had, maar wel wat ik gehoopt had:

Daar zit geen spoortje van olie in.... :o

Dat betekent denk ik dat ik de koppakkingen niet hoef te verdenken. De olie op de slangaansluitingen komt blijkbaar niet van binnenuit de radiator. Er boven zit echter nergens olie meer in, dat is het rare. Hier een overzichtje:



Er zit niks meer boven de radiator. Waar komt die olie dan vandaan??

Wat ik nog ben vergeten te melden e misschien ligt daar het antwoord: ik heb alles, dus ook de radiator, schoongemaakt met dieselolie omdat alles gruwelijk goor was en daar wordt het mooi schoon van. Tussen de lamellen van de radiator blijft natuurlijk wel veel zitten, maar heb alle onderdelen dagen laten uitlekken en drogen voor montage. Maar het kan natuurlijk best zijn dat er tussen de lamellen nog allerlei dieselolie zit. Toch heb ik daar een aantal vraagtekens bij:
-dat 'uitlekken' zou dan nu al bijna anderhalve maand duren en wordt nog niet minder... Da's wel erg lang.
-dieselolie is dunner en anders van kleur. Dit lijkt verrekte veel op motorolie.

Om dit laatste uit te sluiten haal ik de radiator er maar even af nu hij toch leeg is en spoel m helemaal grondig schoon met water. Dan kan dat het niet meer zijn.

Oja, het is trouwens zo: als de motor op de zijstandaard staat ligt en alleen aan de linkerkant recht onder de radiatorslangen wat.
Als hij recht staan dan ligt er aan allebei de kanten wat. Hangt blijkbaar onder aan de radiator en zoekt beide hoeken op.
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #185 Gepost op: 30 januari 2015, 08:00:37 »
Hier nog even een foto van de koppelingskant. Hoewel ik eerst het andere probleem aanpak en daarna pas de slippende koppeling, denk ik er wel al een beetje over na natuurlijk  :048:



Zoals te zien is ligt er behoorlijk olie op het randje onder de vuldop. Vuldop en oliedruksensor zitten gewoon vast. Ook de distributiekappen en het hele zwarte motordeksel zitten onder de spetters.
Ik heb eigenlijk eerder de indruk dat dit dezelfde (nog onbekende) bron heeft als het eerste probleem maar dat moet nog even blijken  :026:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #186 Gepost op: 30 januari 2015, 08:57:30 »

Ik heb eigenlijk eerder de indruk dat dit dezelfde (nog onbekende) bron heeft als het eerste probleem maar dat moet nog even blijken  :026:

Ik denk dat je dan een eind in de goede richting zit.
Diesel olie vermengd met wat vettigheid en vuil, wat tussen de lamellen zit is er onder winterse temperaturen en met een stil staande motor, zo maar niet tussen uit.

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #187 Gepost op: 30 januari 2015, 09:45:44 »

Ik heb eigenlijk eerder de indruk dat dit dezelfde (nog onbekende) bron heeft als het eerste probleem maar dat moet nog even blijken  :026:

Ik denk dat je dan een eind in de goede richting zit.
Diesel olie vermengd met wat vettigheid en vuil, wat tussen de lamellen zit is er onder winterse temperaturen en met een stil staande motor, zo maar niet tussen uit.


Ik hoop het Joop! Dat zou de mooiste oplossing zijn  :048:
Maar ik ben nog voorzichtig. Kan niet alles verklaren nog dus ga dit eerst doen en alles weer ontvetten dan kan ik dit uitsluiten.
Wordt weer vervolgd maar kan wel weer ff gaan duren hoor want het wil nog niet echt zomeren  :027: :027:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: 996SPS Project
« Reactie #188 Gepost op: 30 januari 2015, 13:43:15 »
Eigenlijk met zekerheid diesel maar zodra je hebt gereden is dat ook warm geweest en dan loopt het er wel makkelijker vantussen, de koppeling is wel apart ja ga er toch vanuit dat alles prima gemonteerd zit niks vergeten  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #189 Gepost op: 30 januari 2015, 19:34:05 »
Hier nog even een foto van de koppelingskant. Hoewel ik eerst het andere probleem aanpak en daarna pas de slippende koppeling, denk ik er wel al een beetje over na natuurlijk  :048:



Zoals te zien is ligt er behoorlijk olie op het randje onder de vuldop. Vuldop en oliedruksensor zitten gewoon vast. Ook de distributiekappen en het hele zwarte motordeksel zitten onder de spetters.
Ik heb eigenlijk eerder de indruk dat dit dezelfde (nog onbekende) bron heeft als het eerste probleem maar dat moet nog even blijken  :026:
Hoe zit het met de carterventilatie?
Het lijkt op drukopbouw en dit gaat een weg zoeken.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #190 Gepost op: 31 januari 2015, 10:48:48 »
Misschien ook wel slim om, als de radiator er toch af is, die even af te persen. Stel dat die zo weinig, maar wel, lekt, dat het water verdampt en de pure glycol overblijft.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3275
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 996SPS Project
« Reactie #191 Gepost op: 31 januari 2015, 12:13:47 »
Dat zou wel apart zijn Joop. Tenzij het systeem ook niet doorpompt, krijg je het nooit zo geconcentreerd in je radiateur.

Hoe heb je de boel precies schoongemaakt? Je zegt 'met diesel', maar heb ze daarna ook nog uitgespoeld? In het verleden heb ik dat, bij een radiateurenbedrijf veel gedaan met industriële ontvetter en een gewone hogedruk reiniger. Wel goed haaks op de radiateur houden, want de lamellen zijn fragiel, maar het werkt prima. In plaats van industriële ontvetter kun je ook best gewoon Dreft gebruiken. Werkt onverwacht goed. Wel echt Dreft en geen huismerk spul. Ook wel gebruikt bij het schoonspuiten van hydrauliek vloeistof en dat krijg je toch weg. Als je dan goed schoongespoten hebt, dan kun je olie/residu van je radiateur in ieder geval wegstrepen.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #192 Gepost op: 31 januari 2015, 18:48:39 »
Dat zou wel apart zijn Joop. Tenzij het systeem ook niet doorpompt, krijg je het nooit zo geconcentreerd in je radiateur.



Nog eens goed lezen Ghulst, dan snap je het..........misschien  :034:

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #193 Gepost op: 31 januari 2015, 20:23:59 »
Misschien ook wel slim om, als de radiator er toch af is, die even af te persen. Stel dat die zo weinig, maar wel, lekt, dat het water verdampt en de pure glycol overblijft.

Ja, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Voor mij in elk geval; daar heb ik de middelen niet voor.
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #194 Gepost op: 31 januari 2015, 20:33:54 »
Misschien ook wel slim om, als de radiator er toch af is, die even af te persen. Stel dat die zo weinig, maar wel, lekt, dat het water verdampt en de pure glycol overblijft.

Ja, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Voor mij in elk geval; daar heb ik de middelen niet voor.
Afpersen met een druk van 1 bar middels compressor of fietspomp met een metertje.
En onderdompelen in een grote bak water.
Maar was het geen te hoge carterdruk ivm de olie lekkage.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #195 Gepost op: 31 januari 2015, 20:34:44 »
Hoe heb je de boel precies schoongemaakt? Je zegt 'met diesel', maar heb ze daarna ook nog uitgespoeld? In het verleden heb ik dat, bij een radiateurenbedrijf veel gedaan met industriële ontvetter en een gewone hogedruk reiniger. Wel goed haaks op de radiateur houden, want de lamellen zijn fragiel, maar het werkt prima. In plaats van industriële ontvetter kun je ook best gewoon Dreft gebruiken. Werkt onverwacht goed. Wel echt Dreft en geen huismerk spul. Ook wel gebruikt bij het schoonspuiten van hydrauliek vloeistof en dat krijg je toch weg. Als je dan goed schoongespoten hebt, dan kun je olie/residu van je radiateur in ieder geval wegstrepen.

Nee, gewoon met een kwast in een bak met diesel lekker alles schoongekwast. Daarna laten uitlekken en drogen.
Maar ik geloof dat dat een vergissing is geweest en een beetje naief van me. Die vrijwel alle overige onderdelen is dat prima, maar tussen de lamellen van de radiator blijft natuurlijk van alles zitten. Dan nog vind ik het veel wat er uit is gekomen, maar goed.

Vandaag ruim ontvetter door de lamellen laten lopen. Toen met heel veel water uitgespoeld. Wat er toen op het water dreef vertoonde opvallend veel overeenkomsten met wat er telkens op mijn garagevloer lag...  :012:  Daarna nog met een waterspuit op de compressor uitgebreid de boel doorgespoten. Als laatste een poos met de luchtspuit en nu licht hij na te drogen. Dit moet afdoende zijn; kan niet anders.

Ik geloof nu toch wel dat dit het geweest moet zijn. Om een aantal redenen:
-op het water dreef hetzelfde bruine, vettige goedje
-de kvs die eruit kwam was brandschoon, dus het bruine spul kwam niet van binnenuit
-radiator is breeder dan het blok en de vettigheid zal aan beide kanten van het blok. Ook waar geen wateraansluiting zit.

Maar goed, we gaan het zien. Binnenkort de boel weer in orde maken.
Qua koppeling ga ik eerst maar eens met de originele drukplaat rijden en eventueel met dicht deksel. Dan kan ik de verandering van drukplaat uitsluiten en de binnenkomst van vettigheid van buitenaf. Daarna weer verder kijken.  :026:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #196 Gepost op: 31 januari 2015, 20:41:30 »
Misschien ook wel slim om, als de radiator er toch af is, die even af te persen. Stel dat die zo weinig, maar wel, lekt, dat het water verdampt en de pure glycol overblijft.

Ja, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Voor mij in elk geval; daar heb ik de middelen niet voor.
Afpersen met een druk van 1 bar middels compressor of fietspomp met een metertje.
En onderdompelen in een grote bak water.
Maar was het geen te hoge carterdruk ivm de olie lekkage.

Dan moet ik een paar grote gaten afdoppen. Dat zou misschien met wat pijn en moeite nog wel lukken. Ik zal eens kijken wat ik kan doen.

Nee hoor, een hoge carterdruk geloof ik niks van. Wil absoluut niet betweterig overkomen, maar nee hij kan vrij ademen. Er zit een nieuw filter op de carterontluchting; juist ook om oliespugen (bij wheelies dan voornamelijk) tegen te gaan.
Bovendien is dat juist de plek op het blok waar juist totaal geen olie of vettigheid zit  :048:  Alles zit aan de voorkant van het blok; zeg maar in het 'waaigebied' van de radiator. Dus ook op de voorkanten van de bulten op de motordeksels (dynamo en koppeling); niks aan de achterkanten.
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #197 Gepost op: 31 januari 2015, 20:54:49 »
Misschien ook wel slim om, als de radiator er toch af is, die even af te persen. Stel dat die zo weinig, maar wel, lekt, dat het water verdampt en de pure glycol overblijft.

Ja, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Voor mij in elk geval; daar heb ik de middelen niet voor.
Afpersen met een druk van 1 bar middels compressor of fietspomp met een metertje.
En onderdompelen in een grote bak water.
Maar was het geen te hoge carterdruk ivm de olie lekkage.

Dan moet ik een paar grote gaten afdoppen. Dat zou misschien met wat pijn en moeite nog wel lukken. Ik zal eens kijken wat ik kan doen.

Nee hoor, een hoge carterdruk geloof ik niks van. Wil absoluut niet betweterig overkomen, maar nee hij kan vrij ademen. Er zit een nieuw filter op de carterontluchting; juist ook om oliespugen (bij wheelies dan voornamelijk) tegen te gaan.
Bovendien is dat juist de plek op het blok waar juist totaal geen olie of vettigheid zit  :048:  Alles zit aan de voorkant van het blok; zeg maar in het 'waaigebied' van de radiator. Dus ook op de voorkanten van de bulten op de motordeksels (dynamo en koppeling); niks aan de achterkanten.
Was ook met het idee dat de carterontluchting dicht kon zitten en dus op een andere plek zijn weg aan het zoeken is.
Zit er geen klep bij te carteronluchting?
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3275
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 996SPS Project
« Reactie #198 Gepost op: 01 februari 2015, 09:34:52 »

Nog eens goed lezen Ghulst, dan snap je het..........misschien  :034:
Vast niet... Te weinig kennis en te veel interpretatie...

Als ik jouw opmerking lees, dan interpreteer ik dat als een klein lek in een gesloten, circulerend, systeem op druk. Als het water uit het systeem via een lek alleen maar langzaam zou verdampen en er niet uit zou stromen, dan zou dat de enige manier zijn waarop de glycol concentratie in de koelvloeistof omhoog kan gaan. Als het er wel uit loopt, dan vloeit er ook glycol uit en gaat de totale concentratie weer naar beneden. Om glycol in te dampen en pure glycol over te houden, moet je dus een hoeveelheid vloeistof hebben waarbij de verdamping groter is dan de aanvoer. Bij een reguliere rit en een normaal werkende motor, zou er genoeg nieuwe vloeistof rondgepompt moeten worden, dat je dat punt niet bereikt tenzij de hele boel na lange tijd helemaal droog gedraaid is. Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben, want ik ben geen monteur.
Blijft dan natuurlijk nog wel het punt dat glycol van origine kleurloos is en fabrieken kleurstoffen toevoegen alleen voor de verkoop.
Of, dat is mijn interpretatie.

Maar goed, met het opnieuw reinigen zijn er mogelijk al wat dingen opgelost, toch?

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: 996SPS Project
« Reactie #199 Gepost op: 01 februari 2015, 13:24:07 »
Diesel, olie enz wat tussen lamellen zit kan dagen druppelen, wordt het warm gaat het er vanzelf van tussen maar dat moet het geweest zijn want.............je KVS is schoon  :026:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
80 Reacties
18117 Gelezen
Laatste bericht 21 juli 2006, 23:28:53
door Enrico
359 Reacties
65524 Gelezen
Laatste bericht 25 maart 2016, 12:38:02
door Floris 500
226 Reacties
35589 Gelezen
Laatste bericht 27 november 2012, 06:55:38
door CBRenee