Auteur Topic: Een oudje CZ 175  (gelezen 16001 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 892
  • Geslacht: Man
  • Last Login:19 september 2019, 13:58:18
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #20 Gepost op: 26 november 2015, 16:23:07 »
Leuke klus!
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4877
  • Geslacht: Man
  • Last Login:26 april 2019, 19:36:35
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #21 Gepost op: 26 november 2015, 19:13:07 »
Lekker om naar die plaatjes te kijken Dick  :071:
Ik zie dat ie, net als Jawa, een mechanische quick-shifter heeft. Dat had die van mij niet (was een 3 bak).

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #22 Gepost op: 26 november 2015, 19:24:16 »
Lekker om naar die plaatjes te kijken Dick  :071:
Ik zie dat ie, net als Jawa, een mechanische quick-shifter heeft. Dat had die van mij niet (was een 3 bak).
Dat zal de uitvoering voor deze zijn geweest.
Ergens in de jaren 50 moesten de merken Jawa en CZ  samen gevoegd worden in opdracht van de staat.
Vandaar dat de zelfde blokken onder beide merken zitten.
http://www.jawa.nl/index.php?op=viewpage&page=11
Die blokken zijn nog bij meer merken gebruikt.
De bout op de cilinderkop van de 175 waar ik aan bezig ben werd ook voor de driewieler van velorex gebruikt.
Daar zit de kap voor de geforceerde koeling op vast.
IVM geen rijwind.
De driewieler heeft de motor achterin.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #23 Gepost op: 26 november 2015, 19:27:17 »
Leuke klus!
Lekker bezig ,geen sleutelwerk aan de Ducati.
Blijkbaar zijn die Ducati,s erg degelijk.
Is een leuk werkje in de winter.
Of hij volgend jaar al rijd is wat anders.
Geen haast mee.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Ghulst

  • 3rd King Of ZMVC
  • ***
  • Berichten: 2690
  • Geslacht: Man
  • Last Login:20 oktober 2019, 22:08:01
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #24 Gepost op: 26 november 2015, 21:15:43 »
Och, volgend jaar is nog lang en je hebt de tijd. ;)

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 892
  • Geslacht: Man
  • Last Login:19 september 2019, 13:58:18
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #25 Gepost op: 28 november 2015, 13:47:49 »
Och, volgend jaar is nog lang en je hebt de tijd. ;)

Nee, dat duurt nog wééééken!  :007:

Maar dat was eigenlijk ook 1 van de redenen van mij vorig jaar om die 996 helemaal te reviseren en te verbouwen. Deze winter de 848 flink onderhoud plegen en de 996 wat dingen afmaken en een storing proberen op te lossen.
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #26 Gepost op: 30 november 2015, 21:09:50 »
Toevallig iemand een hydraulische pers om een krukas uit elkaar te persen.
En natuurlijk weer met een nieuw lager en drijfstang set in elkaar te persen. :103: :026:
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #27 Gepost op: 02 december 2015, 12:48:48 »
Helaas niet, hoeveel tons moet die zijn?
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #28 Gepost op: 02 december 2015, 13:01:52 »
Helaas niet, hoeveel tons moet die zijn?
Ongeveer 7 tons is genoeg.
4 tot 5 ton is wat er ongeveer nodig is.
Een tafelmodel zou dus voldoende zijn.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #29 Gepost op: 05 december 2015, 16:52:06 »


Van de koppeling is het glijlager waar de versnelling bak as door komt gaar.
Tussen de bus en het koppelingshuis kun je door kijken :016:
Van de primaire overbrenging is het voortandwiel al eerder vervangen.
Wat op de koppeling zit is erg versleten.
Komt ook wel door het glijlager.
Tandwiel is door het scheeftrekken aan beide kanten flink afgesleten,dus dat moet vervangen worden.




Ziet er verder tot nu toe goed uit.


Koppeling veren zitten aangedrukt door stiftjes.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #30 Gepost op: 05 december 2015, 16:55:49 »


Zou een leuke zijn voor wel onderdeel is dit,en waar dient het voor. :)



De achterkant van dit onderdeel :103:



Tandwiel en as van de start en versnelling pedaal.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #31 Gepost op: 05 december 2015, 17:01:47 »


Blok is met enige moeite open.
Een kleine versnelling bak en een iets groter krukasje.
En dat voor een 175 cc best veel massa.



Tandwielen versnelling bak lijken wel nieuw ,zelfs de nokken zijn erg netjes.


Blok is eerder duidelijk al eens open geweest.
Met enige schade,wat duidelijk is dicht gekit.
Gelukkig geen belangrijk stuk daarachter zit een holle ruimte.
Wel repareren,aluminium is ook te solderen. :026:
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #32 Gepost op: 05 december 2015, 17:10:27 »

Toen lag het stukje er uit.

Het kleine krukasje er uit.
Weegt een paar kilo.

Netjes in een plastic zak en de werkbank leeg maken.
In ieder geval duidelijk wat er nodig is.

2 lagers en een labyrint keering aan de versnelling bak zijde.
1 lager krijgt de smering vanuit de versnelling bak en de ander via te tweetakt olie.
De labyrint keering zou dit moeten afdichten.
Werkte vorige eeuw al niet.
Dus dit gaat veranderen in een keering.
Binnendeel er uit draaien en een zelfde keering als de andere kant er in monteren.
Alle lagers worden vervangen.
Zitten een paar glijlagers in deze gelijk maar vervangen.
Kogellagers worden skf.
Geen zin in lagers vanuit Tsjechië
Voorlopig verder met het rijwielgedeelte.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #33 Gepost op: 05 december 2015, 17:49:05 »
Ziet er zeker nog netje uit........misschien is de versnellingsbak al eens vervangen omdat de tandjes nog lekker scherp zijn!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2179
  • Geslacht: Man
  • Last Login:11 oktober 2019, 17:11:52
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Kawasaki Voyager 1200II `86

I

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4877
  • Geslacht: Man
  • Last Login:26 april 2019, 19:36:35
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #35 Gepost op: 09 december 2015, 19:23:44 »
Is weer leuk om te volgen Dick! En het gaat, zeker weten, weer perfect in orde komen  :071:

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #36 Gepost op: 09 december 2015, 20:04:45 »
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 892
  • Geslacht: Man
  • Last Login:19 september 2019, 13:58:18
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #37 Gepost op: 10 december 2015, 20:28:58 »
Dit zijn de plaatjes die ik wil zien!  :054:
Wat een minuscuul versnellingsbakje  :031: :048:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #38 Gepost op: 11 december 2015, 08:24:55 »
Dit zijn de plaatjes die ik wil zien!  :054:
Wat een minuscuul versnellingsbakje  :031: :048:
Het vermogen is ook niet erg hoog ,dus de versnellingsbak is zeker sterk genoeg.
Is nog uit de tijd dat vermogen 10 pk bij ongeveer 5800 rpm voldoende was om je mee te verplaatsen,met een laag verbruik.
Met een beetje geluk draait deze met een gangetje van 80km 1 op 40
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #39 Gepost op: 12 december 2015, 16:05:51 »


Van de middenbok was het scharnierpunt flink uitgelopen.
Motor stond flink te wiebellen.
Dus maar uitboren en bussen er in.
Zelfde met de gelaste pen door de onderste framebuis gedaan.





Bussen in middenbok en een nieuwe pen gedraaid van een stuk oud gereedschap.
Lekker taai materiaal kan weer even tegen.
Met grafiet vet in elkaar gezet.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.