Auteur Topic: Een oudje CZ 175  (gelezen 16002 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3687
  • Geslacht: Man
  • Last Login:13 juli 2019, 20:02:15
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #60 Gepost op: 23 januari 2016, 17:39:12 »
En er was licht ;)
Straight to your face with the truth!

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4877
  • Geslacht: Man
  • Last Login:26 april 2019, 19:36:35
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #61 Gepost op: 23 januari 2016, 19:04:14 »
Komt dik voor mekaar Dick. Wordt weer een prima machientje  :071:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #62 Gepost op: 29 januari 2016, 01:07:38 »
Geweldig en goed bezig hier! Ja de vondst en de particulier vroeger kon niet wachten tot die in de kiosk lagen en maar rennen naar de telefooncel als er weer een motor ergens veel te ver weg stond voor weinig en bij aankomst net iemand voor dat ding opgehaald had. .....het was een sport zo je onderdelen vergaren [emoji2]
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #63 Gepost op: 27 februari 2016, 17:18:05 »


Balhoofdlagers in de draaibank aangepast ivm te veel pitten.
Nieuwe kogeltjes er in.



Bovenste deel.



Met speciaal vet lekker er in geplakt.
Goed te gebruiken tijdens wintertochten  Geremd tegen corrosie en is uitstekend bestand tegen water
De nuttige operationele temperatuurbereik is -73 ° C tot + 149 ° C
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #64 Gepost op: 27 februari 2016, 17:22:57 »



Onderzijde ook lekker in het vet. :026:



Achter schokbreker nr 1 gestraald en gespoten.
Nog 1 te  gaan.

De opbouw geen hobbels meer in de lagers.
Weer als nieuw.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #65 Gepost op: 27 februari 2016, 17:37:30 »



Zit ook weer op zijn plaats.
Jammer van de chrome huls.
Misschien wat voor later,kost niet veel nieuw.
Maar eerst de rest in orde voor een RDW keuring.
En de belangrijkste dingen inwendig kosten het meest, dus die gaan voor op uiterlijk.

Enigste probleem om naar de RDW te kunnen is vervoer.
Geen trekhaak dus een aanhanger is ook niet mogelijk.



BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Motormuis

  • KTM 1090 R adventure
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3235
  • Geslacht: Man
  • Last Login:19 oktober 2019, 19:47:17
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #66 Gepost op: 27 februari 2016, 18:28:16 »
Lekker bezig Dick. Als je nog 5 jaar wacht kun je naast. Me zundapp op de aanhanger zetten richting Roosendaal..
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • 3rd King Of ZMVC
  • ***
  • Berichten: 2690
  • Geslacht: Man
  • Last Login:20 oktober 2019, 22:08:01
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #67 Gepost op: 27 februari 2016, 20:40:13 »
Busje lenen of huren is misschien een optie. Of een dagkenteken. Dat zou ook moeten kunnen.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #68 Gepost op: 27 februari 2016, 21:37:16 »
Lekker bezig Dick. Als je nog 5 jaar wacht kun je naast. Me zundapp op de aanhanger zetten richting Roosendaal..
Oke maar euh kan het een paar jaar eerder.
Kun je hem niet verder restaureren als je in je vaste hotel zit :)
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #69 Gepost op: 27 februari 2016, 21:42:27 »
Busje lenen of huren is misschien een optie. Of een dag kenteken. Dat zou ook moeten kunnen.
Busje of iets dergelijks is de best optie.
Een dag kenteken wordt niet veel,ivm de top snelheid is al niet hoog.
Moet dat blok straks ook nog inrijden na revisie.
Wordt dan binnendoor rijden met een rustig gangetje.
De cz heeft 10 hele pk,s en ingereden een top van 100 km per uur.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Ghulst

  • 3rd King Of ZMVC
  • ***
  • Berichten: 2690
  • Geslacht: Man
  • Last Login:20 oktober 2019, 22:08:01
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #70 Gepost op: 28 februari 2016, 08:28:52 »
Wordt dan binnendoor rijden met een rustig gangetje.
De cz heeft 10 hele pk,s en ingereden een top van 100 km per uur.
Maar dan liggen er toch prachtige tussendoor weggetjes? Tegenwoordig is dat allemaal 60 en 80, dus prima om in te rijden. Wel een dagje uittrekken voor een rondje Roosendaal. ;)

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4877
  • Geslacht: Man
  • Last Login:26 april 2019, 19:36:35
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #71 Gepost op: 28 februari 2016, 09:07:25 »


Balhoofdlagers in de draaibank aangepast ivm te veel pitten.
Nieuwe kogeltjes er in.





Zijn die cups niet nieuw te krijgen dan Dick want nabewerken in de draaibank lijkt me nu niet zo'n geweldige actie..........

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #72 Gepost op: 28 februari 2016, 10:28:50 »


Balhoofdlagers in de draaibank aangepast ivm te veel pitten.
Nieuwe kogeltjes er in.





Zijn die cups niet nieuw te krijgen dan Dick want nabewerken in de draaibank lijkt me nu niet zo'n geweldige actie..........
Zijn wel nieuw te verkrijgen :026:
Vanaf bouwjaar 56 deze heeft afwijkende maten (geen export uitvoering primitief)
Van 54 tot 56 hebben ze waarschijnlijk de zooi die van de vorige uitvoeringen was maar opgemaakt.
Keeringen blok en lagers wijken ook erg af niets past. :016:
Dus de gok van niet de goede onderdelen thuis krijgen niet genomen.

Voor die tijd werkten ze niet samen daarna moesten ze van de toenmalige overheid.
Daarom kom je zo veel jawa onderdelen tegen op een cz.

Aanpassen valt mee beiteltje slijpen in de radius.
Heeft de draaibank ook nog een functie.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4877
  • Geslacht: Man
  • Last Login:26 april 2019, 19:36:35
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #73 Gepost op: 28 februari 2016, 18:41:11 »
Ach, het is geen superbike hè dus dat stuur zal best weer soepeltjes heen en weer gaan. Maar het feit, dat lagercupjes zo zacht zijn, dat ze te draaien zijn, doet vermoeden, dat ze snel weer zullen inslaan.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #74 Gepost op: 28 februari 2016, 19:38:06 »
Ach, het is geen superbike hè dus dat stuur zal best weer soepeltjes heen en weer gaan. Maar het feit, dat lagercupjes zo zacht zijn, dat ze te draaien zijn, doet vermoeden, dat ze snel weer zullen inslaan.
Maximum snelheid is toch niet hoog.
Het inslaan kwam waarschijnlijk doordat de schokbrekers niet meer werkten.(geen olie er meer in).
Zitten zelfs deuken in de voorvelg,mogelijk ook wel eens een aanrijding of iets dergelijks mee geweest.

Het materiaal is redelijk hard.
Maar goed te bewerken.
Maar dat lukt hier ook met gereedschapstaal.
Daar is de pen voor de middenbok van gedraaid.
Geduld en erg dunne laagje tegelijk er af draaien,en koelen met olie :026: :103:
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #75 Gepost op: 28 februari 2016, 21:15:16 »
En dan dikkere kogeltjes erin voor de juiste passing?
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #76 Gepost op: 29 februari 2016, 12:24:13 »
En dan dikkere kogeltjes erin voor de juiste passing?
Klopt oude maat was toch niet meer verkrijgbaar.
Schijnt dat ze in 1954 toch wel andere maten hadden.
Er wordt nog wel meer aangepast, wat beter kan dan af fabriek.
Zeker in het blok :103: :026:
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2016, 18:45:59 door Dick »
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #77 Gepost op: 08 mei 2016, 19:19:07 »



De lagers in een naaf van deze CZ zitten aan de andere zijde tegen een aluminium rand en aan de andere kant tegengehouden door een veerring.
Dus 1 lager mag alles opvangen aan zijwaartse krachten.
Andere lager kon niets opvangen ivm geen randen om tegen te houden.
Dus als het vaste lager speling kreeg ging het lager aan de ander zijde schuiven.
Resultaat een uitgelopen lagerhuis.

Opgelost door aan de andere zijde het losse tegen te houden door groeven er in te draaien.
Hier passen netjes veer ringen in.
Dus 2 vaste lagers.
Had nu ruimte over ivm vervallen vilten stofringen die voor de open lagers zaten.
Nu gesloten lagers er in.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #78 Gepost op: 08 mei 2016, 19:29:55 »


Onder de pers nieuwe lagers er in persen.

Verroeste velgen en aangetaste spaken.
Niet meer veel om aan te poetsen.
Velg zou een soort nikkellaagje op moeten zitten.
Deze CZ was een lokale markt motor,dus zo armzalig als maar mogelijk was uitgevoerd.
De spaken zit origineel een zinklaagje op.


Naaf gestraald en in de velgen spray.
Maar een nieuwe velg en spaken monteren.
Ziet er wat beter uit.
Is wel een chromen velg en spaken,blinkt goed.
Makkelijk als je wat onderdelen in de schuur heb liggen. :103:
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2016, 19:42:58 door Dick »
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #79 Gepost op: 08 mei 2016, 19:38:20 »


Nou is dit een erg makkelijke naaf.
de spaken er van binnenuit in.
De velg er omheen en de juiste plaats opzoeken waar de spaken goed passen.



De spaaknippels er op draaien ongeveer 15 minuten werk.
Dan de schuifmaat er bij en de nippels verder aan draaien.
En na een paar ronden gelijkmatig aandraaien,heb je een wiel.
Makkelijk werkje met deze wielen.
Geen slingering in de velg en ook geen wiel wat hobbelig is.
Als laatste een rondje met het handvat van de schroevendraaier en horen of er de zelfde toon inzit .
Dus dat duidelijk is dat de spaken gelijk aangespannen zijn. :026:
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.