* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: 1987 Transalp XL600V  (gelezen 17278 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2016, 17:40:42 »
Hoogie had toen voor zn scooter nieuwe ophanging gemaakt voor zn scooter remklauwen dat zag er toch wel schitterend uit!
Straight to your face with the truth!

Offline Hoogesteger

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 416
  • Geslacht: Man
  • wat blauw is moet blauw blijven!!!!!
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2016, 20:22:23 »
Dat moet dan wel een handige vent zijn  :071:

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3287
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2016, 23:47:23 »
Dat zou ik ook zeggen. ;)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3287
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #23 Gepost op: 25 januari 2016, 22:41:53 »
Ok, de accu is binnen -andere aansluitingen dan de vorige, dus eerst nog even passen- en de nieuwe connectors voor de CDI aansluitingen ook. Dus daar kan ik binnenkort mee gaan klussen. (Al moet ik eerst nog even een trekhaak onder de auto frommelen.)

Maar goed, dan denk je dat je lekker aan de gang kunt en dan gaan ineens de raderen draaien. Wat wil ik nou eigenlijk van de Transalp gaan maken. Het begon met het idee van een rallykuip, maar al snel denk je dan over een Africa Twin tank en kuip voor meer actieradius. Misschien een motorwissel en... en... en...

Bottom line: Ik weet eigenlijk nog niet precies wat ik met de Transalp wil doen.

Dus dan schiet je in <denkmodus>:

  • Ik heb al een Triumph Tiger. Dus ik heb al een goede motor met genoeg power voor lange ritten op asfalt en her en der een onverhard stuk. (Ja, ik weet het, er zijn mensen die daar wild mee offroad gaan.)
  • Ik had een naked om mee te spelen, maar dat was niet mijn ding, dus wilde ik iets waar ik recht op zat en ook mee offroad zou kunnen.
  • De Transalpkoorts sloeg eerder toe dan ik een fatsoenlijke XR600R kon vinden.
  • Dus, nu heb ik een Transalp staan.
  • Ik neig ernaar om er toch een soort reismotor van te maken, een beetje in rtw stijl met wat meer aandacht voor offroad dan onroad. Dus niet ff 1000km over de snelweg wegtikken, maar de kleinere wegen en zo regelmatig ook naast de wegen.
  • De vraag is of ik de kuip en kappen er op wil houden. Ze zien er op de foto toch beter uit dan in het echt. ;)
  • Ik zat te denken om er een AT tank op te zetten. Voordeel: meer capaciteit, dus meer actieradius. Nadeel: meer gewicht hoger op de motor en héél veel aanpassingswerk. Oh, en hogere kosten, want AT onderdelen zijn goud waard. Dus kan ik dan beter ergens anders extra benzine meenemen als dat nodig is
  • Blijft nu de vraag, rallykuip, standaard kuip, of richting cross kuip?
</denkmodus>

Suggesties?

Offline Floris 500

  • 2 x 500
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 468
  • Geslacht: Man
  • Honda VTR1000f
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2016, 08:06:23 »
Als ik jou was (persoonlijk natuurlijk), zou ik ervoor gaan een beetje het tegenovergestelde van de Tiger in het hoofd te houden. Zodat je fietsen niet echt elkaar gaan overlappen maar juist aanvullen.
Licht, speels en offroad. Dat eventueel met een kuip richting cross en een noodvoorzieningetje benzine ergens.

Maargoed dat is dus echt als ik persoonlijk in die situatie zou zitten, als jij toch meer aan die soort reismotor zit te denken moet je dat natuurlijk gewoon doen.  :039:
It's sad that, in our blindness we gather thorns for flowers

Offline Hans 89

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 785
  • Geslacht: Man
  • TDM 850 3VD
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #25 Gepost op: 28 januari 2016, 21:36:37 »
Je had mijn Alp ook wel kunnen kopen als projectfiets :037:
There are only 2 men I trust; one is me and the other is not you.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #26 Gepost op: 29 januari 2016, 00:56:27 »
Is de voorvork van de NX niet korter?
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3287
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #27 Gepost op: 29 januari 2016, 01:25:34 »
Je had mijn Alp ook wel kunnen kopen als projectfiets :037:
LOL! Nou ja, als ik jouw topic zo lees, dan moet daar ook wel heel veel aan gebeuren. Ik wilde geen motorrevisie doen. En deze is ook nog recht. ;)

Is de voorvork van de NX niet korter?
Nee, net een centimeter of 4 a 5 langer. Veel meer wil ik ook niet. Dat is voor mij wel genoeg. Een XR vork is nog langer. Een NT650 vork is wel korter. Al die N_ dingen van Honda ook. ;)

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #28 Gepost op: 29 januari 2016, 01:31:57 »
Haha.....oké ik had ze zelf verwisseld de vork van een Dominater is inderdaad iets langer !
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3287
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #29 Gepost op: 29 januari 2016, 01:45:12 »
Haha.....oké ik had ze zelf verwisseld de vork van een Dominater is inderdaad iets langer !
Och, toen ze binnenkwamen begon ik natuurlijk ook weer peentjes te zweten. :) Zo heel veel scheelt het namelijk niet. Maar je ziet zeker wel verschil. ;)

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #30 Gepost op: 29 januari 2016, 09:23:42 »
1 op 1 over te zetten daar gaat het om en bij korter gewoon kortere achterveer inkorten  
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3287
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #31 Gepost op: 29 januari 2016, 09:55:08 »
LOL, nee, het was nou juist de bedoeling dat ze 1-op-1 over konden en toch de motor wat hoger zouden zetten. Bij de XR vind ik de vork wat te lang worden voor het mooi. En ik heb begrepen dat de boel dan wel veel 'zwabberiger' wordt vanwege het hogere zwaartepunt. Dit zou het wat naar boven moeten trekken zonder echt hoog te worden.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #32 Gepost op: 30 januari 2016, 00:42:44 »
Ik heb ooit mijn XL600R omgebouwd met een halve XR600 en deze kwam toen ook hoger aan de voor en achterzijde maar niks zwabberen hoor, ben er toen nog eens een keer mee naar Elefantentreffen geweest ☺
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3287
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #33 Gepost op: 30 januari 2016, 08:25:38 »
ben er toen nog eens een keer mee naar Elefantentreffen geweest ☺

Dat vind ik geen argument hoor... Jij zou overal mee naar het Elefantentreffen gaan. Zelfs met een bakfietsbrommerding. Oh, wacht.  :007:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #34 Gepost op: 30 januari 2016, 08:44:37 »
Nee moet wel een beetje gang in zitten natuurlijk
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3287
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #35 Gepost op: 30 januari 2016, 14:18:53 »
Ja, ja... ;)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3287
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #36 Gepost op: 06 februari 2016, 14:43:19 »

Net weer eens even bezig geweest. Intussen is gebleken dat van de voorste cilinder een bougie los zat en ik vermoed dat de bougiekabel van de andere bougie niet eens contact maakte. Dat zou wel wat verklaren. ;)


Goed, inmiddels is de alp er wel weer kaler op geworden. De tank is eraf en de radiateur linksvoor is los. Het lijkt er inmiddels wel op dat er al lange tijd niets meer is gedaan aan het blok, behalve een oliewissel en nieuwe bougies. De klemmen waarmee de 'snorkel' op het luchtfilterhuis vast zit, is volledig vastgeroest en de aansluiting op de rechter carburateur ook. De linker heb ik wel los kunnen krijgen met wat geweld. Als iemand nog tips heeft om ze los te krijgen... WD40 al geprobeerd. Met een dremel oid kom je er in ieder geval niet bij. Het zit allemaal goed verstopt.

Dit is nu een van mijn uitdagingen:

De groene draden aan de rechterkant komen naar het zekeringenhuis en zijn daar op een weerstand vastgesoldeerd.


Ik zou denken dat zo'n weerstand daar niet thuishoort...

Geen flauw idee waar die draden van zijn, maar ze lopen terug richting de motor. Daar zitten ze weer vast in een connector:

Aangezien de kleuren van de bedrading nogal random gekozen lijken door meneer Honda, zal dit wel weer een poosje puzzelen worden. De kleuren lijken weinig met de Haynes te maken te hebben in ieder geval...

En dan is er nog dit ding:

Het enige dat ik uit heb kunnen vinden, is dat als de schakelaar in de ene positie staat er niets lijkt te gebeuren. Als je de schakelaar in de andere positie zet, dan gaat de toeter aan zodra het contact aangaat. Maar goed, het lijkt een ingewikkelder systeem dan dat ik zou denken. Het lijkt op een soort motor-alarmsysteem van 30 jaar terug of zo... Iemand ideeën?


Er lijkt ook wel een soort kwik-schakelaar in te zitten.

Nou ja, die bedrading moet ik in ieder geval uit het systeem gaan vissen, want daar schiet ik niets mee op.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2016, 15:08:51 door Ghulst »

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #37 Gepost op: 06 februari 2016, 15:47:44 »
Wbt het lossen van boutjes enz....enkele dagen geduld en af en toe inspuiten met kruipolie, eventueel met hete föhn warm stoken en misschien dat het zo loskomt!

De bedrading is zeer zeker niet origineel,  voorzichtig met zomaar weghalen hiervan ze kunnen belangrijker zijn dan dat je nu misschien denkt!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4921
  • Geslacht: Man
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #38 Gepost op: 06 februari 2016, 17:04:45 »
Lijkt op een soort van beweging sensor die met dat kleine schakelaartje in en uit geschakeld lijkt te worden.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3504
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #39 Gepost op: 06 februari 2016, 17:07:41 »
Wd 40 is geen kruipolie. Maar dat hoef ik je niet te vertellen natuurlijk. Gewoon een busje imal ofzo.
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
105 Reacties
24472 Gelezen
Laatste bericht 05 maart 2009, 20:50:51
door Racegirl
45 Reacties
8945 Gelezen
Laatste bericht 06 oktober 2011, 22:15:45
door Twin-Power
111 Reacties
15654 Gelezen
Laatste bericht 22 juni 2014, 00:42:44
door MotorFreak
12 Reacties
5052 Gelezen
Laatste bericht 10 januari 2014, 13:28:02
door Ghulst
116 Reacties
14618 Gelezen
Laatste bericht 24 februari 2016, 23:12:18
door Ghulst