* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: 1987 Transalp XL600V  (gelezen 16183 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
1987 Transalp XL600V
« Gepost op: 20 januari 2016, 10:12:39 »
Toen ik een tijdje terug als een hooligan over de Zeeuwse wegen reed, kwam ik erachter dat de Tiger heel veel power heeft die ik nooit gebruik. Ik ben een schakelluie rijder en zeker geen scheurder, dus veel van de potentie van de Tiger laat ik liggen. Dat zette mij aan het denken wat ik nou eigenlijk wil met een motor. Mijn conclusie was dat de XJ550 in ieder geval niet mijn ding was, dus die moest eruit. Ook aan de Tiger begon ik te twijfelen. Hij is nou eenmaal veel zwaarder dan mijn vorige motor, een 89er Transalp 600 en is daardoor ook minder lichtvoetig. Aan de andere kant biedt de Tiger mij wel alles wat ik zoek in snelheid, stabiliteit en comfort dat ik op mijn oude alpje een beetje miste voor mijn tripjes naar Amsterdam en Heidelberg etc. Maar na een jaar Tiger miste ik de Alp wel.

Ik besloot om op zoek te gaan naar wat lichters, maar wel met die hoge rechtop zit, want dat is wel helemaal mijn ding. Dus keek ik naar een XR600, dacht terug aan wat off road motoren die ik had gereden en bladerde Speurders, Marktplaats etc. over. Toen kwam ik, bij toeval, een advertentie tegen op het Transalp Club forum. Een beetje vaag, maar het triggerde me wel om een mailtje te sturen. Na een leuk contact had ik mijn nieuwe project gevonden. Toch weer aan de Transalp. Maar dan nu een 87er, de eerste serie.

Ik heb hem gekocht met in ieder geval de overschrijvingen tot 1995 erbij. En hij heeft heel lang stilgestaan. Schorsingspapieren heb ik tot 2012 in het hoesje zitten, maar de vorige eigenaar verwacht dat hij veel langer heeft stilgestaan. Hoewel hij wel nieuwe olie en filters heeft gekregen, was dat wel te merken.

Even wat plaatjes


Koude handen en foto's met je telefoon nemen is geen goede combi, heb ik gemerkt.


Ik wist natuurlijk van te voren dat ik een projectje kocht. Maar, eigenwijs als ik ben, besloot ik toch om een poging te wagen om er in een keer mee naar huis te rijden. Een van de cilinders vond dat leuk, de andere niet. Die viel dan ook uit. :( Op een cilinder loopt een Alp toch beduidend minder, dus maar aan de kant gezet en de jongens in het geel erbij gehaald. Mijn vingers waren op dat moment te koud om een sleutel vast te houden. De man van de ANWB dacht er niet eens over, dus die belde meteen een berger.


En zo kwam mijn nieuwe projectje toch nog op een trailer thuis.

Hij staat nu in de garage. Nu weer gewoon aan het werk. Moet ook gebeuren. Er zijn genoeg plannen:
  • Kuip uit elkaar halen
  • Knipperlichten maken
  • Nieuwe accu
  • 14 boutjes rondom kuip m6x20mm inbus
  • Motorblok ontvetten
  • Bougies nakijken en vastzetten
  • Alarm verwijderen
  • Zekeringenkast nalopen
  • CDI's testen
  • Aansluitingen CDI's nakijken
  • Stekkers op draden CDI's solderen
  • CDI's liggend monteren
  • Ketting en tandwielen schoonmaken
  • Ketting spannen
  • Beschermkap over uitlaat onder vastmaken
  • Remvloeistof vervangen
  • Koelvloeistof vervangen
  • Achterbrug smeren
  • Wiellagers controleren
  • Vorkolie vervangen
  • Motorolie, oliefilter, luchtfilter benzinefilter controleren evt vervangen
  • Sticker van het voorspatbord halen
  • Remhendel vervangen
  • Dashboardlampjes vervangen
  • Zoeken naar een origineel blauw zadel met die band er overheen of huidig zadel opnieuw vullen en bekleden Verkort en vernieuwd zadel geplaatst.
  • Kappen en tank netjes maken(Blijven zo)
  • Meer grondspeling. Opties: XR600 of NX650 vork en veer achter verhogen of Africa Twin RD04 achterbrug(Blijft voorlopig zo)
  • Misschien een aanpassing naar een rallykuip.
  • Valbeugels vinden en monteren
  • Hepco & Becker kofferrek vinden en monteren
  • Givi topkoffer montageplaat vinden en monteren
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2016, 00:52:20 door Ghulst »

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2016, 10:17:29 »
Mocht je nu nog eens een motor halen. Er staat hier een trailer. En bij gebrek aan trekhaak is er altijd de mogelijkheid dat ik of Diana even rijd voor je.

Leuk project. En have fun. Lekker blubberen en knutselen.
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2016, 10:55:57 »
Bedankt voor het aanbod. :) Ik heb er nog over zitten denken om de kar van mijn schoonouders te halen, maar als avonturier wilde ik hem eigenlijk het liefst gewoon naar huis rijden. Dat viel dus ff tegen. ;)

Oh, klussenlijstje ook bijgewerkt.

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2016, 11:06:00 »
Gaaf, nieuw project. Veel posten aub!  :039:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2016, 11:17:09 »
Gaaf, nieuw project. Veel posten aub!  :039:
Ik ga mijn best doen. Maar deze week ligt het in ieder geval verder stil, want ik heb wat verjaardagen te doen. ;)

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2016, 11:43:09 »
Succes met je nieuwe project en zoals gezegd show us!
Straight to your face with the truth!

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2016, 12:52:46 »
Leuke motor ,succes met je project.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Floris 500

  • 2 x 500
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 468
  • Geslacht: Man
  • Honda VTR1000f
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2016, 15:26:33 »
Leuk, succes met het projectje!
It's sad that, in our blindness we gather thorns for flowers

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2220
  • Geslacht: Man
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2016, 16:16:02 »
http://www.zeelandnet.nl/prikbord/motoren/250-500-cc/8136072-Kawasaki_kle_500.html

Ehhhh beetje te laat, maar zuukses met je "nieuwe"aanwinst
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2016, 19:53:41 »
Ja, die zag ik maandagavond ook staan, maar toen had ik al een deal met deze verkoper. En de Alp was goedkoper dan deze KLE. Al ziet die er wel goed uit. Ik heb destijds de KLE ook wel gereden, maar ik vond hem wat minder stabiel -zeker met zijwind- en je moet meer "werken", omdat hij niet dat 'dikke' koppel onderin heeft zoals de alp. Nou ja, dik koppel, alles is relatief natuurlijk. ;)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2016, 11:39:06 »
Ik zou niets meer doen, maar gisteravond toch die foeilelijke sticker van het voorspatbord afgehaald. Daarna de zijkappen en het zadel gedemonteerd om de acculader er even met klemmen aan te hangen. Toen zag ik dat de CDI's nog in de originele positie hangen. Dat is balen, want dan gaan ze vrij snel stuk. Daar moet dus een ander rubber voor komen, zodat ze liggend gemonteerd zijn. En er moeten heel wat nieuwe boutjes komen. Die van de kappen zien er niet uit en onder het zadel zit er maar een en dat is gewoon een schroef.



Net ook even de belastingdienst gebeld, om te vragen hoe het zit met het aanvragen van de overgangsregeling. Blijkt dat hij er al in zit, omdat de vorige eigenaar dat had gedaan. Ik had er dus eigenlijk helemaal niet mee op de weg mogen komen dinsdag. Lekker dat ze je dat ook vertellen bij het overschrijven. Maar goed, hij staat nu hier en ik heb dus tot 1 maart voor hij de weg weer op mag. Al hoop ik voor die tijd al wel een rondje door de straat te doen op 2 cilinders. ;)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2016, 16:42:04 »

Tsja, dit is dus niks doen. ;)

Vanmiddag kwam ik terug en besloot ik mezelf toch even een uurtje vrij te geven. Alleen maar om te kijken of de CDI's nog goed zijn. Nou ja, van het een komt het ander. De accu is inderdaad gewoon dood en starten ging dus sowieso niet. Dan kun je maar beter meteen even kijken hoe het met de zekeringen zit. En of de bougies eigenlijk wel vast zitten. Maar voor dat laatste moeten de kappen er af. Eerste grote probleem, want er zijn schroeven ingedraaid die er niet horen en die draaien wel, maar komen niet los. Grom. (Tips heel welkom.)

Dus de hele kuip er maar afgehaald in een stuk. Dat was de enige optie. Toen de CDI's nog eens bekeken, maar de draden die daar naartoe liepen hebben helemaal geen stekkers. Dat is allemaal los grut. Dat schiet ook niet op. En dan kom je onder de kap ook nog een schakelaar tegen die de toeter aanzet. Misschien ooit eens als anti-diefstal erop gezet, maar die moet dus wel weg.

Nou ja, het lijstje is wat langer geworden. Maar ook weer wat korter, want ik heb wel de remhendel vervangen voor een nieuwe. :)

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2016, 18:04:08 »
Kun je die schroeven van de kappen nu ze eraf zijn niet terug drukken vanaf de achterkant en tegelijkertijd losschroeven?
Straight to your face with the truth!

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2016, 22:13:23 »
Kun je die schroeven van de kappen nu ze eraf zijn niet terug drukken vanaf de achterkant en tegelijkertijd losschroeven?
Nee, geprobeerd. Ze gaan wel rond, maar ze komen er niet uit. :(

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2016, 17:47:17 »
Nou, gefeliciteerd en succes met je project! Altijd leuk!  :026:  :054:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2016, 21:09:08 »
Bedankt. Dat gaat vast wel goed komen. :)

(Genoeg te doen in ieder geval.)

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2016, 11:33:30 »
Ik lees even mee,  leuk leuk

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2016, 12:01:35 »
Gezellig :)

Het lijkt erop dat ik inmiddels voor een vriendelijk prijsje een NX650 vork op de kop heb getikt. Volgens de gegevens zou die zo in de Transalp triple tree (wat is daar eigenlijk een goed Nederlands woord voor) moeten schuiven. Dus dat maakt het makkelijk. De as zou hetzelfde moeten zijn, waardoor het Transalp wiel er gewoon weer inpast. Alleen het onderste montagepunt voor de remklauw zou anders zijn, dus daar moet dan een plaatje voor gemaakt worden. Als iemand hier nog iemand weet die dat kan doen tegen die tijd, dan hou ik me aanbevolen. ;)

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #18 Gepost op: 23 januari 2016, 12:02:33 »
Misschien dat hoogesteger iets voor je kan betekenen.
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2016, 12:45:48 »
Bedankt. :) Goede suggestie. Eerst de boel maar eens binnenkrijgen. Ik las ook, dat je dan de remklauw kan vervangen voor die van een Honda Hawk NT650, omdat die groter is dan die van de Transalp, maar verder wel gewoon past. Overigens zou het blok van de Hawk ook gewoon passen en meer power geven...

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
105 Reacties
23396 Gelezen
Laatste bericht 05 maart 2009, 20:50:51
door Racegirl
45 Reacties
8431 Gelezen
Laatste bericht 06 oktober 2011, 22:15:45
door Twin-Power
111 Reacties
14661 Gelezen
Laatste bericht 22 juni 2014, 00:42:44
door MotorFreak
12 Reacties
4770 Gelezen
Laatste bericht 10 januari 2014, 13:28:02
door Ghulst
116 Reacties
13686 Gelezen
Laatste bericht 24 februari 2016, 23:12:18
door Ghulst