* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [MotorFreak] Suzuki DR500s  (gelezen 46983 keer)

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #40 Gepost op: 03 juni 2008, 23:17:58 »
Zo 1 heftafel was leeg en dus tijd om de Dr500s aan te gaan pakken en ondertussen wat info over kunnen vergaren dus wederom een nieuw projektje....................met vonken deze keer  :093:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Sratch

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 642
  • Geslacht: Man
    • http://spaces.msn.com/nighttimebirds17/PersonalSpace.aspx?_c02_owner=1
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #41 Gepost op: 03 juni 2008, 23:26:13 »
Zo 1 heftafel was leeg en dus tijd om de Dr500s aan te gaan pakken en ondertussen wat info over kunnen vergaren dus wederom een nieuw projektje....................met vonken deze keer  :093:

En een hoop onrustig gerammel  :012:  :018:

Greetz Sratch & zoef!!!
XL600V Trans-Alp & Citroen ZX 1.4 Advantage
Citroen ZX 2.0 16V FSO Caro 1.6 GLI
Fiat Marea Weekend 1.6

Sex is mijn religie, laat ons bidden
[

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #42 Gepost op: 04 juni 2008, 17:53:12 »
Ja die knikker moet wel ff uit het blok want dit kan niet goed blijven gaan.....................tis een echt rammel blok maar ik heb goede hoop  :022:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #43 Gepost op: 04 juni 2008, 23:09:59 »
Nou begonnen met het wat beter berijbaar maken van de Dr500 en die knikker uit het blok zien te krijgen, op de heftafel en natuurlijk gelijk alles verwijderen om ruimte te maken voor wat sleutelwerk, viel gelijk al tegen want 1 bout waarmee de tank vastzit was dolgedraaid en zxat schijnbaar al jaren er zo in.............na veel gefreubel met een dikke schroevendraaier kregen we de bout eruit, gaan we maar een helicol inzetten  :026:

Ik wilde de nokkenaskettingspanner even wat spannen want daar zit volgens mij de boosdoender van de knikker maar dit verliep niet goed..................gelukkig draaide het blok niet want bij het ontspannen klonk er vanuit het blok een doffe tik en leek er iets onderin het blok te vallen  :011: Gelijk even met de kickstarter geprobeerd het blok rond te draaien klapte het blok/kickstarter vast .....shit van de regen in de drup dus en er zat niks anders op dat de rechtercarterhelft te verwijderen en de krukas even tegen de richting in te draaien in de hoop dat de nokkenasketting gewoon ,,geblokeerd'' stond, na het verwijderen viel al gelijk op dat de nokkenasketting heel slap stond en met dop 30 even de krukas verdraaid en toen bleef de nokkenasketting op zijn plaats terwijl het tandwiel vrolijk rondraaide  :046: , nouja was da nou weer, oke nokkenasssen dus van tijd af en een spanner die zijn werk niet doet. Wordt straks dus de hele handel boven het blok verwijderen, cilinder gelijk maar nameten, zuigerveren, kleppen, pakkingset..............noem maar op, het is het beste maar de zin moet ff komen......................wordt dit een rommelfiets of zullen we de DR500S eens een grote beurt gaan geven, compleet met ander voorkantje, betere veerring, beetje verf, andere................lees dikke noppen, beetje vet, lichtschakelaar en meer elektrik........................twijfel, is de DR het wel waard......................ik wil toch weer eens baggeren en dan een beetje betrouwbaar blokkie is meegenomen........ :|
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Border

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1819
  • Geslacht: Vrouw
  • bietunakkunaje
    • www.siereveld.eu
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #44 Gepost op: 05 juni 2008, 10:21:07 »
Leuk om te zien dat je die onderdelen op een karton legt, dan weet je precies waar ze terug op moeten, neem ik aan.
SP1 en SP2

Hroeten uut de polder

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #45 Gepost op: 05 juni 2008, 10:53:43 »
Ja een stuk karton met daain een gaatje zodat de bouten daarin blijven hangen, ze zijn niet allemaal gelijk van lengte en zo heb je altijd de juiste weer op de juiste plaats  :039:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #46 Gepost op: 05 juni 2008, 16:35:33 »
Oke ik zou Freak niet zijn als ik het off de roadje aan de kant zou gooien bij wat tegenslag...............nee gewoon vrolijk verder aan dit verhaal  :018:

Met het aftappen van de olie viel het gelijk op dat er zaken in de olie zaten die er niet in thuis hoorde, ook was de olie zeer oud en stroperig en dus gaat het verhaal bij Freak niet op dat olie echt lang in een blok kan blijven zitten, het voelde zeker niet aan als of het nog goed zou smeren...............afijn als dit door je aftaplug komt dan is er iets mis  :046:



Wat is het................een stuk van de nokkenaskettingspanner en dat is voor mij overduidelijk, oke er zijn meer filters in het blok en dus verder slachten en ja daar zag het er nog minder uit want het filter zat vol met aludeeltjes, echt helemaal vol dus en zo zag het er bij Stealth vast niet uit  :/



Nu maar hopen dat het fijn filter in het blok er beter uitziet en niet al teveel zooi verbergt..................helaas niets is minder waar en het blok lijkt wel vergeven van de rommel, hier zie je duidelijk dat er veel stukken van de nokkenaskettingspanner kapot zijn geslagen en dus was de gedachte oke wat het probleem van de knikker kon zijn maar zo erg had ik niet verwacht want het rammelde wel wat maar heb al erger gehoord.



Gelukkig zitten er niet voor niets filters in een blok want ze doen echt wel hun werk, stel dat dit steeds rond gepompt werd...............oke de aludeeltjes zitten werkelijk overal in het blok  :012:



Nouja oke dit is allemaal niet goed maar we geven de moed niet op en dus het blok demonteren en daar viel gelijk op dat er een aantal bouten dol gedraaid zijn, ook hebben ze aan elke bout een dot kit/vloeibare pakking gedaan en dus zijn de dotjes in de olie resten van die smerige kit, afijn alles is los en de kartonnen voorbeelden gevuld.



Kit en vloeibare pakking, echt overal op gemeerd en dat geeft dan weer aan dat er niet echt netjes gewerkt is................niet mijn idee dit  :017:





Aangekomen bij de spanbladen van de nokkenasketting was het gelijk duidelijk welke het ergst voor de broek heeft gehad, de beide zijkanten zijn volledig weg en er zijn stukken van de ophangpunten compleet afgebroken.



Misschien zijn sommigen nu benieuwd waar die aluminiumdeeltjes dan vandaan komen, dat komt van het slaan van de nokkenasketting tegen het blok, elke keer schraapt de ketting wat aluminium van het blok weg wat dus in je olie terecht komt, hier kun je goed zien dat er delen zijn afgesleten.





Afijn na een hoop gesloopt te hebben ziet de Dr500s er dus weer mietig uit en hebben we weer wat zicht op wat we hebben...............zo staat die er nu dan bij................moet je nagaan.....gisteren nog ff op gereden  :044:



Nu moet ik echt een plan gaan trekken wat te doen met de DR500S..............opknappen, voor onderdelen......ppfffff, de cilinder ziet er nog best redelijk uit naar mijn idee maar ik zie het nooit goed, voor mij als snel prima terwijl deskundigen bepaalde zingen zien waardoor een cilinder rot is, tsja wel wat op en neer sporen maar niet een stootrand oid.



Nokkenas moet naar mijn idee ook nog kunnen en geen blauwe sporen of grove pitting.



De zuiger lijkt me wel toe aan nieuwe zuigerveren, de verbrande olie zit tussen de veren, onder en boven de veren, voor de rest lijkt de zuiger wel in orde en alles daaronder zoals big-end lijkt ook prima nog  :|



En dus is de werkbank gevuld met DR goodies en kan er gedacht worden over hoe en wat met de DR................ik zou bijna een poll openen met deze vraag...............aan beginnen of lekker laten doen..............zegt u het maar  :+

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Taranis

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1502
  • Geslacht: Man
  • Strevers bereiken waar dromers van dromen.
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #47 Gepost op: 05 juni 2008, 17:36:37 »
Opknappen natuurlijk!  :039:

Heb nog steeds spijt dat ik de DR verkocht heb :046:

Grappig te zien overigens dat de filters en dergelijke allemaal volledig identiek zijn aan die van een DR600 die volgens mij iets jonger was, weinig veranderd dus :012:
Einde reclamezuil :-)

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #48 Gepost op: 05 juni 2008, 17:44:19 »
Das 1 voor opknappen  :021:

Volgens mij zijn bijna al die bouwjaren met diezelfde blokken want deze is dan van 1986 [kenteken] terwijl je overal bouwjaar 1981-1984 en vanaf 1989 , daartussen schijnt niks te zitten en ik denk dat deze ook valt in de bouwjaren 1981-1984...............hoe dan ook opkanppen hier is meestal ook gelijk alles weer netjes maken en de zin groeit wel mits de onderdelen niet al te duur zijn want we hebben weer wat nodig op nokkenasketting/spanner enz gebied  :012:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3502
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #49 Gepost op: 05 juni 2008, 18:00:41 »
opknappen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #50 Gepost op: 05 juni 2008, 18:24:16 »
opknappen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Das ook duidelijk  :+
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #51 Gepost op: 05 juni 2008, 18:40:14 »
Hier nog een voor opknappen natuurlijk  :026:  :026:  :026:

Offline Bright

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1661
  • Geslacht: Man
  • Ride your bandit like you stole it!
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #52 Gepost op: 05 juni 2008, 19:01:16 »
Foto's kijken en lezen is altijd leuk... Dus opknappen natuurlijk  ;)
.: Always Look On The Bright Side Of Life :.

Offline Mr. Kik

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Motorisch gestoord.....
    • www.ribverhuur.nl
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #53 Gepost op: 05 juni 2008, 19:13:18 »
Een professionele amateur moet toch gewoon sleutelen ?

Opknappen die handel !!

Succes....

 :054:
Komt helemaal goed !

R.O.E.M.H.

  • Gast
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #54 Gepost op: 05 juni 2008, 20:52:31 »
+1 voor opknappen

Gaaf om het opknap-proces te lezen zeker met foto´s ! (wie weet kan ik ook nog eens meepraten over onderdelen van een motor  ;) ...)

Daarnaast zelf pas een DR650SE aangeschaft, wordt nog leuker om te lezen hoe je, je offroad opknapt  :)

Offline *Aqua*

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Vrouw
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #55 Gepost op: 05 juni 2008, 20:54:31 »
Puur om het verhaal met de foto's hier te lezen zeg ik opknappen. :018:
Technisch gezien kan ik er geen zinnig woord over zeggen. Wel wat over vragen:

Onderdelen vervangen voor betere snap ik nog, maar kan dat geen kwaad die stukken alu die her en der weggesleten zijn? Het heeft origineel toch niet voor niks een bepaalde vorm van binnen?

En waarom zit er zoveel van die blauwe rommel overal tussen, is ie zonder lek of zo? :042:
Thervain is onmisbaar (op donderdag, als de kliko buiten moet)

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3502
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #56 Gepost op: 05 juni 2008, 22:02:12 »
hey aqua, als je 2 metalen delen op elkaar bevestigd heb je idd kans op opneningen of lekages. normaal gesproken doe je daar een pakking tussen dat is een soort papier/karton wat je indrukt als je de 2 delen aan elkaar bevestigd. aangezien de persoon die aan de DR gesleuteld heeft niet de orginele pakkign heeft gehad, heeft ie er vloeibare pakking op gedaan dat ziet er een beetje uit als kit. dat smeer je op 1 of beide delen en schroeft ze dan aan elkaar die pakking komt er dan een beetje van tussen en dan laat je het drogen. heeft het zelfde effect dat een orginele papieren pakking.

hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb.
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline V-Strom Pierrio

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2192
  • Geslacht: Man
  • I'll see you on the dark side of the moon
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #57 Gepost op: 05 juni 2008, 22:17:05 »
Opknappen als het blok maar niet teveel op zijn sodemieter heeft gehad. Als ik die foto's zo zie ben je er nog wel ff zoet mee. Maar in ieder geval suc6 ermee :036:


Is there anybody out there

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #58 Gepost op: 05 juni 2008, 23:21:14 »
hey aqua, als je 2 metalen delen op elkaar bevestigd heb je idd kans op opneningen of lekages. normaal gesproken doe je daar een pakking tussen dat is een soort papier/karton wat je indrukt als je de 2 delen aan elkaar bevestigd. aangezien de persoon die aan de DR gesleuteld heeft niet de orginele pakkign heeft gehad, heeft ie er vloeibare pakking op gedaan dat ziet er een beetje uit als kit. dat smeer je op 1 of beide delen en schroeft ze dan aan elkaar die pakking komt er dan een beetje van tussen en dan laat je het drogen. heeft het zelfde effect dat een orginele papieren pakking.

hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb.

Lijkt me duidelijk, een pakking laat niets los en vloeibare kan afbrokkelen, wegsmelten en overal terecht komen dan blijft het taaie troep waardoor je oliekanalen kunnen verstoppen.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Suzuki DR500s
« Reactie #59 Gepost op: 05 juni 2008, 23:31:04 »
Oke ik ben overtuigd dat ook deze motor weer off road moet kunnen en dan bedoel ik ook echt off de road dus dikke noppen [heb ik nog setjes van liggen  :007: ] en voor de rest zo orgineel mogelijk opknappen, reviseren, restaureren noem het zoals je wilt en dus vanavond een knoop aan het doorhakken geweest en de jacht naar onderdelen is geopend, ondertussen een beetje werk verrichten en dus eerst het blok flink gespoeld met goedkope blikken olie  :039:



Daarna de verdere schade opgenomen wat de nokkenasketting heeft aangericht en dat is best redelijk veel en zal inderdaad een aardige klus worden om dit blok weer netjes draaiend zonder vreemde geluiden te krijgen maar ik zie het dan weer als een uitdaging  8) Het blok is al eens eerder uit elkaar geweest maar wie dat heeft gedaan die kan voortaan beter met lego gaan spelen want de kicstarteras was verkeerd bevestigd, de starterkrans en tandwielen verkeerd om en zaken zoals circlips vergeten, koppelingsplaten en ijzeren platen verkeerd om, asspietjes die missen enz................oke gaan we nakijken en ondertussen de kickstarteras en tandwielen al gefixst en nu heeft die veel meer slag om aan te kicken, voorlopig is het frame al aardig kaal dus dat gaan we dan maar gelijk een nieuwe verfjas geven binnenkort................ik merk al dat het gewoon weer netjes zal worden en dat we niks overslaan..................vertel eens iets nieuws Freak  :+



Het blok staat dus ondertussen op de werkbank en gaan we nog wat verder strippen en alles schoon en aludeeltjes vrij maken, de juiste pakkingen zoeken, andere zuigerveren, kleppen slijpen, andere klepseals en andere keerringen vervangen......................reviseren dus en als het blok in elkaar zit ook maar ff een nieuwe verfjas geven voor de afwerking....................ik heb er zin àn  :022:

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
19 Reacties
5261 Gelezen
Laatste bericht 01 juli 2010, 10:07:21
door Raytje192
22 Reacties
6888 Gelezen
Laatste bericht 16 juli 2010, 16:11:04
door Bright
359 Reacties
65210 Gelezen
Laatste bericht 25 maart 2016, 12:38:02
door Floris 500
106 Reacties
16360 Gelezen
Laatste bericht 14 juni 2016, 12:23:31
door Dick
39 Reacties
5375 Gelezen
Laatste bericht 12 april 2015, 00:34:22
door MotorFreak