* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976  (gelezen 144705 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3502
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #500 Gepost op: 29 september 2009, 12:59:48 »
freak ik weet niet hoe het zit met 2 cilinders maar op mijn manta zit er meer verschil in hij staat op 10,5 9 10,5 10,5 dat scheelt anderhalve bar en ik heb het her en der na gevraagd maar schijnt niet zo'n probleem te zijn aangezien de blokkie's al wat ouder zijn.
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #501 Gepost op: 29 september 2009, 13:10:01 »
1 bar verschil zal geen problemen geven.

gezien wat ik hier zo eens lees zit het probleem mogelijk in de carb's (afstelling) maar dat komt er dan op een testbank ook wel uit.
btw: veel originele onderdelen voor in de carb zijn vaak nog goed leverbaar via de dealer. ;)
en als de motor draait komt er dan blauwe rook (olie) of zwarte rook (teveel brandstof) uit de uitlaat?

maar een simpele bougie kan ook defect zijn of niet goed werken ,en ook een bobine kan minder worden.
in beide gevallen heb je een minder goede vonk dus ook een mindere ontsteking van het mengsel.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #502 Gepost op: 29 september 2009, 18:34:51 »
Thanks alvast voor het meednaken allemaal  :039:

Orginele onderdelen voor dit model zijn dus nergens meer leverbaar, ook is er al een jaar lang ebay afgespeurd, pietparts, david silver, cms, rene van manen, ftr  enzenz, de sproeiers blijken nu dus opgeboord maar deze worden voorzien van een ingelijmd busje welke bij Ruud F weer opgeboord zal worden maar ik wil hem pas naar Ruud F brengen als het blok dus een beetje redelijk draait.

Uiteraard zijn de carbs ultrasoon gereinigd, ik heb viavia nieuwe pakkingen kunnen kopen en deze zijn geplaatst, nieuwe gazbuisjes zijn onvindbaar maar er is oog op nieuwe naalden al zijn de aanwezige niet krom of ver ingesleten, uiteraard hebben we de carbs synchroon gezet en dus leek het erop dat het blok er best netjes op draaide totdat we gingen proefrijden [belast] en toen kwam de duivel uit het doosje, bij 3000toeren gaat de linkercilinder lopen kloten, je voelt echt dat die een eind wegvalt. Oke vervolgens controle hoe en wat met de vonken en deze lijken keurig................netjes fel en mooi blauw van kleur, nieuwe bougiedoppen en de bobines hebben een goede weerstand binnen de tolerantie! Zowel de linker als rechterdemper spuugt er wat blauwe oliedampen uit maar dat was meer in de begin testfase en vermoedelijk omdat de zuigerveren wat ,,vast'' zaten, ik ga nog wel reiniger toevoegen aan de benzine en dan een 20minuten stationair laten draaien met de grote ventilator als koeling voor de motor, de linkercilinder rookt iets meer blauw dan de rechter nu maar niks overdreven, bij het gazzzz even open getrokken inderdaad wat zwarte rook en onverbrande bezine uit de dempers en dus wederom de carbs opengehaald en alles nagezien [toen kwam ik erachter de dat sproeiers opgeboord waren van 145 naar 155/160].

Al met al werd het dus een hoofdbreker, ontsteking oke, carbs oke op sproeiers na dan maar rechts doet die het er prima op, dan bleef dus de comressie over en deze lijkt dus niet al te erg...........bij 4 bar links wist ik zeker dat de kop eraf moest zeg maar. Ik ga nogmaals de carbs nazien, de vlotterhoogte is trouwens ook perfekt en de carbs lopen niet over, valse lucht lijkt geen sprake van te zijn maar ik zit nog wel te denken om de contaktpunten en condensators te vervangen voor splinternieuwe exemplaren, eventueel steek ik de oude bobines met mindere waarden nog eens terug en dan weer proberen.

Opmerkelijk is ook het feit dat de accu het niet lang volhoudt bij starten, is een hagelnieuwe gekocht in januarie 2009 en steeds keurig behandeld met de optimate3 zodra deze niet werd gebruikt..................kan er eventueel een storing optreden bij de ontsteking waardoor de accu wordt belast en eventueel de bobine's enz ook?/, vreemd dat dan de vonk prima is maar dit is allemaal onbelast, kon ik maar eens kijken in het blok terwijl deze draaide  :026:

Hoe dan ook........................werk aan de winkel en ooit zal deze keurig draaien  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Ballbreaker

  • Gast
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #503 Gepost op: 29 september 2009, 18:39:00 »
misschien heeft Rik nog tips over vonkjes...... :012:


 :+

succes ermee, jullie kennende komt het wel in orde  :039:

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #504 Gepost op: 30 september 2009, 00:26:12 »
Ontstekingstiming van de linker cilinder heb je gecontroleerd?

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #505 Gepost op: 30 september 2009, 18:17:43 »
Ontstekingstiming van de linker cilinder heb je gecontroleerd?
Keertje of 10, net als de stand open endergelijke..................vanavond ga ik alles loshalen en opnieuw monteren, van voor af aan en op zoek naar wat nieuwe onderdelen  :026:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #506 Gepost op: 30 september 2009, 23:04:32 »
Oke tromgeroffel........................... :026:

Je kent het misschien wel, je zoekt je rot naar een oplossing voor een bepaald probleem en kan maar niet vinden wat er eigenlijk mis zou kunnen zijn en ineens valt er iets op waar niet over gedacht is, wat je niet voor mogelijk hield maar het kan toch gebeuren en dan heb ik het in dit geval niet over een plotseling sterfgeval en ongeval oid nee ik heb het in dit geval over een klep..............een doorstroomklep zelfs  :D

Het viel BA ineens op dat de afstellingsbout van het synchroon zetten v/d carbs niet tegen de nok viel van de aanslag, verhip dat is niet goed en bij nadere inspektie bleek de borgmoer gelost te zijn en de doorstroomklep welke zich opend wanneer de gazzzhendel zich beweegt was los gekomen van zijn asje  :012: Oftewel de linkercarb had een stand van de gazzzzklep welke zeker een 30graden verkeerd stond en los, zodra de gazzzhendel tot aan de stuit werd getrokken stond die weer zover de verkeerde kant op dat het hele mengsel niet vrij door kon stromen..............ff kloten met borgmoeren en boutje en alles terug monteren, starten en hoppa ineens een gazzzreaktie, een hele goede gazzreaktie en dus snel de helm van de schouwe en rije maar  :103:

 :020: hhuuuffppphhh bah klapt de linkerbougie eruit net voordat ik de 3e versnelling wilde inschakelen, de contaktpunten en condensators worden zoiezo nu vervangen en ik denk dat de orginele bobine's terug geplaatst gaan worden met inbegrip van een bougiekabelverlenger [oude was te kort/afgeknipt]......................zodra we dat voor elkaar hebben weten we weer meer maar voorlopig reageerde de carbs prima en de verkleuring op de bougie lijkt stukker beterder, ook kon ik doortrekken tot een 6000toeren tot de linkerbougie eruit klapte......................er is hoop aan de horizon  ;)

BTW, als de wegligging zo is als ik vanavond heb mogen voelen dan wordt dit de beste wegligging ooit met en ceebee [van ons zelf] behaald..................hard maar ik voelde gewoon de juiste demping en niks naveren enz  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2224
  • Geslacht: Man
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #507 Gepost op: 30 september 2009, 23:21:53 »
Hoop dat wij mogen zeggen.......................................van harte...... :026:
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #508 Gepost op: 01 oktober 2009, 07:54:04 »
:021: voor BA..

ba searcher!!

  • Gast
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #509 Gepost op: 01 oktober 2009, 14:24:14 »
 :011: thanx, het was maar een kleine moeite om het even aan het licht te brengen.
Maar kloppen deed het niet qua stand van de gas kleppen in de carb.

Wat ook nog aan het licht kwam was dat links ineens na de afstelling van de carbs en het vervangen van diverse pakkingen in de linker carb, dat ie netjes mee ging draaien.
Oftewel, ie draait op alle 2 zijn cilinders! :036:
Wat wel te horen was is geplof uit de rechter cilinder........vreemd.
Links deed het keurig gisteren.
Ook de bougies gisteren gecheckt, rechts werd iets donkerder dan normaal, links is zwart en bleef ook zo..
De contact punten weer opnieuw gesteld....stonden naar mijn idee wat ruim en dat bleek ook wel, kon het voeler maatje van 0,40 met gemak er tussendoor halen zonder weerstand, deze weer op de goede waardes gezet.
Weer checken met de bougies naast de cilinders........links vonkt nu keurig blauw paars, rechts wil nog al is een fel witte vonk laten zien tussendoor, vandaar dat rechts ook deed ploffen toen de cb eindelijk voor het eerst met mijn bijzijn op 2 cilinders draaide.

Zo ver ik weet zijn de nieuwe onderdeeltjes voor de onsteking besteld, we zullen zien wat dit gaat brengen, ik hoop voor Sunny en Freak dat de "T" snel de weg op kan zodat ze kunnen genieten van het resultaat van de vele arbeid die hun er aan verricht hebben  :039:

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #510 Gepost op: 01 oktober 2009, 15:03:33 »
Ik vind het een beetje jammer dat het grootste gedeelte van de foto's zijn verdwenen. Zeker nu ik zelf een projectje heb met voorlopig meer vragen dan antwoorden had ik wellicht hier wat antwoorden kunnen vinden. Die dan waarschijnlijk weer vragen opwerpen maar dat terzijde..

Is het mogelijk om die foto's toch een beetje terug te zetten.
Dat zelfde geldt eigenlijk voor het Mechanic Project van destijds....
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #511 Gepost op: 01 oktober 2009, 18:08:14 »
Daar heb ik over gedacht maar aangezien het bijna 200 foto's waren die bij bepaalde berichten stonden is dat vele uren werk en die uren ben ik liever bezig in de garage, evengoed staat vragen altijd vrij en wie weet komen ze er nog eens bij, ik heb wel ergens een link met alle foto's die ik zal bijwerken  :034:

Bestelde onderdelen zijn onderweg las ik  :054:

Van onderstaand rijtje is alleen de contaktpuntenset leverbaar, de rest hopen we toch nog eens tegen te komen, Roukema zou ons dus nu de condensators opsturen  :053:

- sproeiers:                        #140     99114-292-1400    2x
- sproeiers:                        #145     99114-292-1450    2x
- sproeiers:                        #150     99114-292-1500    2x
- gasbuisjes:                                  16139-292-004     2x
- gasnaaldenset:                            16012-346-004      2x
- condensator:                                30250-292-670     1x
- contactpuntenset:                        30203-292-003     1x
- contactpuntenset met grondplaat:  `30200-292-154     1x
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Chupra Cabra

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 673
  • Geslacht: Man
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #512 Gepost op: 01 oktober 2009, 18:24:40 »
:011: thanx, het was maar een kleine moeite om het even aan het licht te brengen.
Maar kloppen deed het niet qua stand van de gas kleppen in de carb.

Wat ook nog aan het licht kwam was dat links ineens na de afstelling van de carbs en het vervangen van diverse pakkingen in de linker carb, dat ie netjes mee ging draaien.
Oftewel, ie draait op alle 2 zijn cilinders! :036:
Wat wel te horen was is geplof uit de rechter cilinder........vreemd.
Links deed het keurig gisteren.
Ook de bougies gisteren gecheckt, rechts werd iets donkerder dan normaal, links is zwart en bleef ook zo..
De contact punten weer opnieuw gesteld....stonden naar mijn idee wat ruim en dat bleek ook wel, kon het voeler maatje van 0,40 met gemak er tussendoor halen zonder weerstand, deze weer op de goede waardes gezet.
Weer checken met de bougies naast de cilinders........links vonkt nu keurig blauw paars, rechts wil nog al is een fel witte vonk laten zien tussendoor, vandaar dat rechts ook deed ploffen toen de cb eindelijk voor het eerst met mijn bijzijn op 2 cilinders draaide.

Zo ver ik weet zijn de nieuwe onderdeeltjes voor de onsteking besteld, we zullen zien wat dit gaat brengen, ik hoop voor Sunny en Freak dat de "T" snel de weg op kan zodat ze kunnen genieten van het resultaat van de vele arbeid die hun er aan verricht hebben  :039:

als de uitlaat niet gasdicht is gaat hij ook ploffen.
RSV 1000 R (MILLE) GRC RRz **37**

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #513 Gepost op: 01 oktober 2009, 18:35:19 »
Yepzzz net als bij Benny, bij gazzz dicht neemt de uitlaat wat zuurstof tot zich en dat geeft mooie effekten  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #514 Gepost op: 01 oktober 2009, 19:05:33 »
Hartstikke mooi BA, Freak en last but not least Sunny  :022: Was dus echt een rottigheidje waar je oog maar net op moet vallen.
Maaruh........wat moet ik me voorstellen bij die "er uitgeklapte bougie"  :042:
Wil dat zeggen dat de draad er uit is en er nu een helicoil in moet  :042:
Ik heb overigens nog een setje nieuwe contaktpunten liggen voor een black bomber, zouden wel eens dezelfde kunnen zijn. Kan je zo van me krijgen  :034:

ba searcher!!

  • Gast
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #515 Gepost op: 01 oktober 2009, 19:34:54 »
Hartstikke mooi BA, Freak en last but not least Sunny.
Maaruh........wat moet ik me voorstellen bij die "er uitgeklapte bougie"  :042:
Wil dat zeggen dat de draad er uit is en er nu een helicoil in moet  :042:


 :031: Schroefdraad uit de kop.....NEEJJ, gelukkig niet zeg..... :032:

Wat ik der mee bedoel is dat de bougie is doorgeslagen qua vonk, ie vonkt niet meer mooi blauw, maar heel fel wit of geel.
Soms wil het nog wel is zo zijn als je de punten opnieuw stelt dat de kleur van de vonk verandert.....maar in dit geval helaas....toch bougie kapot

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #516 Gepost op: 01 oktober 2009, 21:13:30 »
Hartstikke mooi BA, Freak en last but not least Sunny.
Maaruh........wat moet ik me voorstellen bij die "er uitgeklapte bougie"  :042:
Wil dat zeggen dat de draad er uit is en er nu een helicoil in moet  :042:


 :031: Schroefdraad uit de kop.....NEEJJ, gelukkig niet zeg..... :032:

Wat ik der mee bedoel is dat de bougie is doorgeslagen qua vonk, ie vonkt niet meer mooi blauw, maar heel fel wit of geel.
Soms wil het nog wel is zo zijn als je de punten opnieuw stelt dat de kleur van de vonk verandert.....maar in dit geval helaas....toch bougie kapot
OK, gewoon een DOORGESLAGEN bougie dus  :069: Gelukkig maar  :026:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #517 Gepost op: 01 oktober 2009, 23:05:36 »
Scheelt een hoop werk en ellende ja  :007: Hou me aanbevolen voor een setje punten, extra wat we nog meer vinden is altijd welkom  :071:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #518 Gepost op: 02 oktober 2009, 12:29:39 »
Ik vind het een beetje jammer dat het grootste gedeelte van de foto's zijn verdwenen. Zeker nu ik zelf een projectje heb met voorlopig meer vragen dan antwoorden had ik wellicht hier wat antwoorden kunnen vinden. Die dan waarschijnlijk weer vragen opwerpen maar dat terzijde..

als je vragen hebt stel je ze toch gewoon in je topic.
dan komen de antwoorden vanzelf wel. ;)

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #519 Gepost op: 02 oktober 2009, 12:34:12 »


Van onderstaand rijtje is alleen de contaktpuntenset leverbaar, de rest hopen we toch nog eens tegen te komen, Roukema zou ons dus nu de condensators opsturen  :053:

- sproeiers:                        #140     99114-292-1400    2x
- sproeiers:                        #145     99114-292-1450    2x
- sproeiers:                        #150     99114-292-1500    2x
- gasbuisjes:                                  16139-292-004     2x
- gasnaaldenset:                            16012-346-004      2x
- condensator:                                30250-292-670     1x
- contactpuntenset:                        30203-292-003     1x
- contactpuntenset met grondplaat:  `30200-292-154     1x

al eens bij Ruud F te Goes geinformeerd?
hij kan sproeiers op iedere gewenste grotere maat maken.
hij kan ook veel leveren zoals sproeiers/gasbuis/naald of alternatieven.

en anders zijn er toch nog andere Honda specialisten en dealers (motoport) ,lijkt me sterk dat er niet meer van je lijstje te vinden is.

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
142 Reacties
30133 Gelezen
Laatste bericht 08 december 2008, 10:59:35
door kleintje
210 Reacties
35216 Gelezen
Laatste bericht 11 april 2011, 07:29:42
door V-Strom Pierrio
28 Reacties
6730 Gelezen
Laatste bericht 29 oktober 2011, 09:42:59
door Peugeot103
29 Reacties
6939 Gelezen
Laatste bericht 04 februari 2016, 12:31:59
door MotorFreak
54 Reacties
8883 Gelezen
Laatste bericht 27 februari 2012, 19:17:15
door MotorFreak