* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976  (gelezen 144551 keer)

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Raytje192

  • Streetfighter
  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #600 Gepost op: 10 maart 2010, 16:44:30 »
Zo dan die uitlaten lijken wel mini guns :075:

Dan zou het meer hier op lijken ;) :
http://www.motormeuk.nl/bekijken/3102/filmpje/tail-gunner-uitlaten-dan-ben-je-de-bom.html



Ziet er netjes uit Freak  :036:
Fighting the streets with my Suzuki

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #601 Gepost op: 10 maart 2010, 23:11:54 »
Thanks allemaal  :p

Vanavond nog wat nieuwe keerringen geplaatst, elektra vanaf de dynamo netjes in de krimpkousen, en ben bezig de koppeling [hevel] af te stellen !



The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #602 Gepost op: 11 maart 2010, 18:58:51 »
Zoals te verwachten, prachtig gewoon weer  :071:
Eh.......misschien heb ik het gemist, maar ik meen een nieuw koppelingsleavertje te zien zitten  :042:
Perongeluk tegen aangelopen  :042:
Lag het doorslijten van het vorige leavertje en ook het beschadigen van de bedrading, niet aan het gebruik van een te brede (o-ring) ketting  :042:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #603 Gepost op: 11 maart 2010, 19:06:00 »
De ketting is orgineel zoals uit de boeken en reeds gemonteerd was een 530 ketting maar het doorslijten van het heveltje is een fout van mijn kant, aan de zijkant moet je dus de M9 bout lossen en dan kun je de hevel ook afstellen en deze stond een eindje naar buiten [eigenlijk naar binnen] toe en bij inknijpen kwam die bijna compleet uit het wormhuis.............nu lijkt het veel beter afgestelt te zijn. Wat betreft de kabel die was doorgesleten dat was ook een oorzaak die we hebben kunnen achterhalen, in het lower-carter zit een inkeping alwaar de kabel moet zitten, de kabel was daaruit gekomen en iets naar beneden gezakt mede omdat de kabel ook niet goed achter de pootjes van de neutraalschakelaar zat, nu lijkt ook dit opgelost te zijn  :039:

En nu weer snel wat onderdelen terug monteren  :026:, de koppeling afstellen blijkt wat dat betreft dus iets complexer met een heveltje, wormwieltje, afstelling aan de hendel en bovenop carterhelft, straks nog ff de zaak nakijken.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #604 Gepost op: 11 maart 2010, 19:07:19 »
Zoals te verwachten, prachtig gewoon weer  :071:
Eh.......misschien heb ik het gemist, maar ik meen een nieuw koppelingsleavertje te zien zitten  :042:
Perongeluk tegen aangelopen  :042:
Lag het doorslijten van het vorige leavertje en ook het beschadigen van de bedrading, niet aan het gebruik van een te brede (o-ring) ketting  :042:
Oja het heveltje is een exemplaar uit een schadegevalletje CB450T, wie wat bewaard heeft wat  :+
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #605 Gepost op: 11 maart 2010, 19:13:51 »
Zoals te verwachten, prachtig gewoon weer  :071:
Eh.......misschien heb ik het gemist, maar ik meen een nieuw koppelingsleavertje te zien zitten  :042:
Perongeluk tegen aangelopen  :042:
Lag het doorslijten van het vorige leavertje en ook het beschadigen van de bedrading, niet aan het gebruik van een te brede (o-ring) ketting  :042:
Oja het heveltje is een exemplaar uit een schadegevalletje CB450T, wie wat bewaard heeft wat  :+

 :054: Tip van Flip...........zorg bij het afstellen van het heveltje, dat, op het moment van aangrijpen van de koppeling, het heveltje een bijna haakse hoek maakt met de kabel, dan is de bediening op z'n lichtst  :034:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #606 Gepost op: 11 maart 2010, 22:43:47 »
Dat was mijn idee ook omdat je hem dan niet over het ,,dooie'' punt heen hoeft te hevelen  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #607 Gepost op: 11 maart 2010, 22:54:31 »
Zo weer een stukje verder en met wat verse benzine hopen we morgenavond wat ploffen te horen uit de dempers  :103: Vanavond gekozen voor de CB500T carbs, die van het 450T blok zijn niet in het ultrasoonbad geweest al zien ze er aan de binnenzijde wel keurig uit maar die verrekte kanaaltjes die altijd dicht kunnen zitten kunnen we niet goed zien en de 500T carbs zijn nu helemaal opgelapt dus hopelijk doen het er goed op  :p



Ontsteking weer compleet gemaakt en alle elektra onder de tank nagezien en nog wat verbeteringen aangebracht en alles lijkt het te doen en de vonken uit de bougies zijn keurig blauw tot zelfs wat felblauw/wit aan toe.



Het geheel wat nu klaar is ziet er steeds beter uit en ik mag het graag zien, een brik maar wel met heel veel nieuwe en opgelapte onderdelen  :054:



We hebben nog 1 punt om over na te denken, dit blok/ de CB450T heeft een tandwielverhouding van 15-35, dat wat we hier hebben en dus orgineel voor het 500T blok is dat heeft de verhouding 15-33 ,we hebben dus nu een vertanding met 2 tanden kleiner achter en dat is jammer want dat betekent minder trekkracht en in theorie een hogere top terwijl wij eerder een groter tandwiel willen hebben waardoor de topsnelheid wat zakt maar het optrekken wat versneld. De mogelijkheid is een 14 tands voortandwiel maar lijkt niet te krijgen, een groter achtertandwiel wel maar ik zie er ook geen probleem in om dit eerst te proberen en mocht blijken dat er een groter achtertandwiel op moet dan weten we ondertussen wel hoe we dit moeten monteren  :+
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #608 Gepost op: 12 maart 2010, 12:27:25 »
zo'n mooi fietsje kun je toch eigenlijk geen brik noemen?

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #609 Gepost op: 12 maart 2010, 18:16:21 »
zo'n mooi fietsje kun je toch eigenlijk geen brik noemen?
Volgens sommigen moet je er niet eens mee gaan rijden................nou alles wat hier zo netjes mogelijk gemaakt wordt, wordt dus echt niet ontzien qwa rijden.....................straks hopelijk wat geluiden uit het blok die als muziek gaan klinken  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #610 Gepost op: 12 maart 2010, 19:56:48 »
is het zo'n wezenlijk verschil tussen 15-33 en 15-35 dan? Het gaat maar om 2 tandjes  :042:
Straight to your face with the truth!

Sunny

  • Gast
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #611 Gepost op: 12 maart 2010, 22:59:13 »
De tijger is weer los :074: :103:! Zie filmpje:

ba searcher!!

  • Gast
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #612 Gepost op: 12 maart 2010, 23:04:19 »
De CB500/450T moet mij niet  ;(....dat liet ie duidelijk merken ook vanavond... :043:  :+
Ik liep er achterlangs terwijl de twin liep.....word ik haast onderuit geschoten door een mooie oranje steekvlam van een centimeter of 8  :032:

Het blijft een mooi ding, en dit keer gelukkig een blok wat keurig reageert op het gas  :039:

eliminator

  • Gast
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #613 Gepost op: 12 maart 2010, 23:40:59 »
klinkt goed!! :054:
Is de champagne al open?? Proost! Mooi werk! :039:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #614 Gepost op: 14 maart 2010, 22:28:54 »
De champagne kon weer dicht zaterdagmiddag en wat al een tijd door de kop spookte werd werkelijkheid  :017: Elke keer als we via de startknop de motor wilde starten dan kakte de spanning compleet in van ruin 12V naar 7V op zowel de accu, startrelais en startmotor, ergens moet er een fout zitten en een goede ook dus heel veel werk aan de winkel, vanaf de accu alle draden opnieuw controleren en ik heb alle circuits gescheiden gehouden met + en - voor overal de juiste spanning en aarde.



Na een poosje alles doormeten en wisselen van startrelais niet meer dan een klik uit het relais en af en toe kreeg de startmotor de zuigers door de compressie terwijl de startmotor bij een volle accu vaak wel gewoon draaide, na nog meer meten uiteindelijk uitgekomen bij de startmotor. Om deze te verwijderen voor controle moet eigenlijk de olie uit het blok en de linkercarterhelft worden verwijderd............net een nieuwe pakking, alle lijkt keurig dicht dus ff een peuk roken en nadenken en met ty-wraps het startmotor gedeelte tegen het blok kunnen houden en de rest verwijderd...........hoppa die vergeten we nooit meer, op deze manier kan het tandwiel en ketting van startkoppeling niet naar beneden vallen  :039:



Na het verwijderen van de rest van de startmotor duidelijk waarom er iets goed mis was tijdens het starten................de startmotor is gewoon compleet uitgefikt, de koolborstels compleet weggesmolten en overal zijn er stukjes te vinden  :019: Getverdemme zeker als je nagaat dat dit type startmotor redelijk zeldzaam is, niet meer te leveren nieuw en vindt je er wel 1 ergens op de plank dan kost die gewoon 996,= euro EX  :046: Links de uitgefikte, rechts nog een exemplaar wat we zelf hadden liggen maar ook doorgebrand was, deze werd loeiheet zodra je de startknop maar aanraakte..............werk aan de winkel en gisteravond met een paar biertjes eens kunnen denken hoe dit aan te gaan pakken  :026:



Tijd om eerst weer de elektra te testen aan de motor zelf, een startmotor van een CB750fa opgescharreld en jawel deze draaide keurig rond via de startknop en niks inkakken die spanning................ :054:



Testen en nog meer testen en kijken waar de breuken of fouten zitten.............pokkewerk en gelukkig hebben we daar wat oude testaccu's voor want soms worden de draden zo heet dat de connectors wegsmelten  :012:



Oke de startmotor die slechte wikkelingen heeft lijkt de beste om mee aan de slag te gaan, zooitje uit elkaar gehaald en wat slechte plekken gevonden in de blanke lak laag.



Helaas niet alle foto's gelukt maar ik heb het voor elkaar gekregen dat de startmotor uiteindelijk weer draaide op de werkbank aan een direkt aangesloten accu  :022: Setje andere koolborstels geplaatst die ik zelf op maat kon maken, alle vlakken opgeschuurd, met dat speciale spul van mijn werk een overdosis blanke lak over de wikkelingen en drogen met de verfbrander op de koudste stand.



Na een halve middag prutsen de startmotor weer op zijn plaats en hoppa alles oke  :036: Als je nu de startknop induwt dan lijkt er stukken minder compressie te zijn, hij draait hem er makkelijk doorheen en dhet blok slaat dan gelijk aan met wat dikke ploffen..............heerlijk dat dit gelukt is en weer het een en ander opgestoken van de wereld van de startmotor en dat je niet altijd je WPH moet geloven  :018:

Nog tijd over en dus nog wat anders aanpakken, gevonden enige tijd terug een originele gereedschapbak en deze willen we gaan plaatsen op de originele plaats aan het frame.........heerlijk tegenstrijdig, een orgineel onderdeel op een zo weinig originele motor  ;) 



Beetje schuren, spuiten, beetje drogen en dat een aantal keer achterelkaar!



Ondertussen de cilinderbalk nog wat bijgewerkt met de kwast en verf uit de spuitbus want er waren wat beschadigingen toen de tape er af ging na het spuiten van de kleur zilver.............is ook weer netjes  :)



De dag is nog niet voorbij dus op naar het volgende wat we nog in gedachten hadden en daar hebben we 2 zuigers voor nodig  :+



Die las je wat aan elkaar en boor je wat gaten in, vervolgens wat kloten met een tapboor en het begin is gemaakt  :007:



Na wat buiten, boren en prutsen aan het schuine gedeelte van het frame hangen de zuigers dan boven het gereedschapbakje en tussen de luchtfilters.......................what the fuck is dit nu weer  :037: Heel simpel..............de meeste nemen een blikje van redbull of iets dergelijks om de zooi uit de carterontluchtting op te vangen, wij hebben nu een soort van opvangbakje gemaakt met een stel oude zuigers  :070: Deze vallen straks overigens een beetje achter iets wat we nog gaan maken maar meer daarover later in dit topic  :+



Vers gespoten ziet alles er toch altijd weer heerlijk uit  :057:



Ook vandaag op het gevoel de ontsteking afgesteld, de contactpunten iets wijder gezet en de carbs wat beter afgesteld en uiteraard gelijk maar zo goed als mogelijk de carbs synchroon gezet  :054:





En ik moet zeggen dat het blok best netjes draait, loopt keurig stationair, loopt netjes op in toeren en reageert goed op de gazzzhendel, uiteraard proberen we deze nog op de bank te krijgen bij ome Ruud want ik vermoed toch nog iets teveel benzine maar kan dat zelf niet makkelijk meten al staat er hier wel een kast maar de kunde moet daar nog voor uitgebreid worden............voorlopig staat de CB500T er weer een stuk verder af bij  :p





The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #615 Gepost op: 14 maart 2010, 22:40:39 »
Mooi hoor, gaat met rasse schreden vooruit.. en dat allemaal zonder een meter de rijden..

Wat is dat een gekloot zeg, zo'n startmotor.. tenminste.. uit elkaar is niet zo moeilijk.. in elkaar daarintegen :X

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #616 Gepost op: 14 maart 2010, 22:44:37 »
Och is goed te doen maar belangrijk is wel om deze om goed uit te simmen, de veertjes doe de koolborstels met enige kracht op de as drukken is wel een gekloot maar de aanhouder wint  :018:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #617 Gepost op: 14 maart 2010, 23:42:33 »
Het zag er gisteren somber uit maar nog geen dag later is het weer gefixt!! :021:
Die paar pilsjes hebben je goed gedaan geloof ik!! ;)

ba searcher!!

  • Gast
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #618 Gepost op: 14 maart 2010, 23:50:46 »
Bier is de inspiratie!  :018:

Weer veel werk verzet aan de "T" freak  :039: hopelijk is de caferacer snel buiten te horen en te zien op de zeeuwse wegen  :054: ( moet eerst die rot pekel weg wezen)

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [MotorFreak] Honda CB500T caferacer 1976
« Reactie #619 Gepost op: 15 maart 2010, 08:20:32 »
Lijkt mij om gek van te worden als je tegen zo'n probleem aanloopt..  :032:

Ik snap nu waarom er bij jullie wel een grote accu onder de kont past. Daar waar bij jullie de accu staat zit bij mij een beugel. Is die hier weggezaagd..?? Gaat dat niet ten koste van de stijfheid van het frame..?

verder ziet alles er weer gelikt uit..  :053:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
142 Reacties
30085 Gelezen
Laatste bericht 08 december 2008, 10:59:35
door kleintje
210 Reacties
35213 Gelezen
Laatste bericht 11 april 2011, 07:29:42
door V-Strom Pierrio
28 Reacties
6729 Gelezen
Laatste bericht 29 oktober 2011, 09:42:59
door Peugeot103
29 Reacties
6939 Gelezen
Laatste bericht 04 februari 2016, 12:31:59
door MotorFreak
54 Reacties
8882 Gelezen
Laatste bericht 27 februari 2012, 19:17:15
door MotorFreak