De champagne kon weer dicht zaterdagmiddag en wat al een tijd door de kop spookte werd werkelijkheid
Elke keer als we via de startknop de motor wilde starten dan kakte de spanning compleet in van ruin 12V naar 7V op zowel de accu, startrelais en startmotor, ergens moet er een fout zitten en een goede ook dus heel veel werk aan de winkel, vanaf de accu alle draden opnieuw controleren en ik heb alle circuits gescheiden gehouden met + en - voor overal de juiste spanning en aarde.
Na een poosje alles doormeten en wisselen van startrelais niet meer dan een klik uit het relais en af en toe kreeg de startmotor de zuigers door de compressie terwijl de startmotor bij een volle accu vaak wel gewoon draaide, na nog meer meten uiteindelijk uitgekomen bij de startmotor. Om deze te verwijderen voor controle moet eigenlijk de olie uit het blok en de linkercarterhelft worden verwijderd............net een nieuwe pakking, alle lijkt keurig dicht dus ff een peuk roken en nadenken en met ty-wraps het startmotor gedeelte tegen het blok kunnen houden en de rest verwijderd...........hoppa die vergeten we nooit meer, op deze manier kan het tandwiel en ketting van startkoppeling niet naar beneden vallen
Na het verwijderen van de rest van de startmotor duidelijk waarom er iets goed mis was tijdens het starten................de startmotor is gewoon compleet uitgefikt, de koolborstels compleet weggesmolten en overal zijn er stukjes te vinden
Getverdemme zeker als je nagaat dat dit type startmotor redelijk zeldzaam is, niet meer te leveren nieuw en vindt je er wel 1 ergens op de plank dan kost die gewoon 996,= euro EX
Links de uitgefikte, rechts nog een exemplaar wat we zelf hadden liggen maar ook doorgebrand was, deze werd loeiheet zodra je de startknop maar aanraakte..............werk aan de winkel en gisteravond met een paar biertjes eens kunnen denken hoe dit aan te gaan pakken
Tijd om eerst weer de elektra te testen aan de motor zelf, een startmotor van een CB750fa opgescharreld en jawel deze draaide keurig rond via de startknop en niks inkakken die spanning................
Testen en nog meer testen en kijken waar de breuken of fouten zitten.............pokkewerk en gelukkig hebben we daar wat oude testaccu's voor want soms worden de draden zo heet dat de connectors wegsmelten
Oke de startmotor die slechte wikkelingen heeft lijkt de beste om mee aan de slag te gaan, zooitje uit elkaar gehaald en wat slechte plekken gevonden in de blanke lak laag.
Helaas niet alle foto's gelukt maar ik heb het voor elkaar gekregen dat de startmotor uiteindelijk weer draaide op de werkbank aan een direkt aangesloten accu
Setje andere koolborstels geplaatst die ik zelf op maat kon maken, alle vlakken opgeschuurd, met dat speciale spul van mijn werk een overdosis blanke lak over de wikkelingen en drogen met de verfbrander op de koudste stand.
Na een halve middag prutsen de startmotor weer op zijn plaats en hoppa alles oke
Als je nu de startknop induwt dan lijkt er stukken minder compressie te zijn, hij draait hem er makkelijk doorheen en dhet blok slaat dan gelijk aan met wat dikke ploffen..............heerlijk dat dit gelukt is en weer het een en ander opgestoken van de wereld van de startmotor en dat je niet altijd je WPH moet geloven
Nog tijd over en dus nog wat anders aanpakken, gevonden enige tijd terug een originele gereedschapbak en deze willen we gaan plaatsen op de originele plaats aan het frame.........heerlijk tegenstrijdig, een orgineel onderdeel op een zo weinig originele motor
Beetje schuren, spuiten, beetje drogen en dat een aantal keer achterelkaar!
Ondertussen de cilinderbalk nog wat bijgewerkt met de kwast en verf uit de spuitbus want er waren wat beschadigingen toen de tape er af ging na het spuiten van de kleur zilver.............is ook weer netjes
De dag is nog niet voorbij dus op naar het volgende wat we nog in gedachten hadden en daar hebben we 2 zuigers voor nodig
Die las je wat aan elkaar en boor je wat gaten in, vervolgens wat kloten met een tapboor en het begin is gemaakt
Na wat buiten, boren en prutsen aan het schuine gedeelte van het frame hangen de zuigers dan boven het gereedschapbakje en tussen de luchtfilters.......................what the fuck is dit nu weer
Heel simpel..............de meeste nemen een blikje van redbull of iets dergelijks om de zooi uit de carterontluchtting op te vangen, wij hebben nu een soort van opvangbakje gemaakt met een stel oude zuigers
Deze vallen straks overigens een beetje achter iets wat we nog gaan maken maar meer daarover later in dit topic
Vers gespoten ziet alles er toch altijd weer heerlijk uit
Ook vandaag op het gevoel de ontsteking afgesteld, de contactpunten iets wijder gezet en de carbs wat beter afgesteld en uiteraard gelijk maar zo goed als mogelijk de carbs synchroon gezet
En ik moet zeggen dat het blok best netjes draait, loopt keurig stationair, loopt netjes op in toeren en reageert goed op de gazzzhendel, uiteraard proberen we deze nog op de bank te krijgen bij ome Ruud want ik vermoed toch nog iets teveel benzine maar kan dat zelf niet makkelijk meten al staat er hier wel een kast maar de kunde moet daar nog voor uitgebreid worden............voorlopig staat de CB500T er weer een stuk verder af bij