* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Motorfreak] Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''  (gelezen 81898 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #80 Gepost op: 22 januari 2011, 23:00:12 »
Leté doet dat ook eventueel. Staat ergens een prijslijstje op het net ook.
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #81 Gepost op: 23 januari 2011, 23:28:26 »
Balhoofd lagerset
&
Mastercilinder revisieset
&
Accu met zuurpakket

Besteld bij Roukema en dus weer wat onderdelen onderweg voor de Blauwe Engel  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #82 Gepost op: 25 januari 2011, 23:20:38 »
Weer wat binnengekomen en nog een gaatje over vanavond dus nog even wat geprutst aan de CX500  :039:



En dus het t-stuk uit de doos gevist om de onderste lagerschaal te verwijderen, ik slijp hem een stukje in en tik hem dan met een felle tik kapot, de lagerschaal breekt en hoppa die ligt er zo af.



Vervolgens de onderste kroonplaat geschuurd en ontvet en hangt nu te drogen, deze moet mooi worden dus alle roest moet weg en dat wordt alle kleine beugeltjes enz spuiten, morgen is het vast droog en dan misschien monteren. Terwijl het hangt te drogen de bovenste en onderste lagerschaal verwijderd uit het balhoofd en gelijk de nieuwe geplaatst, de onderste zat behoorlijk vast  :|



Nog geen tijd om te stoppen dus de voorpoten weer opgezocht, deze waren al voorzien van nieuwe keerringen, stofkappen, circlips en olie maar ik vond ze zo op het gevoel met de hand niet voldoen...........te zachte demping en iets te weinig veervoorspanning. De binnenveren opgemeten en meer dan een cm over de miniumlimiet heen dus deze zijn wel goed qwa lengte maar vind ze wat slapjes, ik hou persoonlijk wel van een wat hardere veerring en de juiste demping, morgen hoop ik ze met een tussenring op te vullen en af te vullen met voorvorkolie van een 0.5 dikker...............we gaan het beleven  :039:





The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #83 Gepost op: 26 januari 2011, 19:02:56 »
Ziet er weer goed uit Freak  :054: O, eh..........Links is de kant waar je duim Rechts zit toch  :070:

Sunny

  • Gast
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #84 Gepost op: 26 januari 2011, 21:19:50 »
In dit geval een halve duim, Mechanic :070:

Offline Specter

  • Wat er ook gebeurt, altijd blijvuh hakkuh!!!!
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 851
  • Geslacht: Man
    • Partyflock
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #85 Gepost op: 26 januari 2011, 21:44:29 »
Leté doet dat ook eventueel. Staat ergens een prijslijstje op het net ook.

Gelijk ff ge-googled.
80 euro voor stralen en 2 lagen poedercoaten van 2 motor velgen!
Lijkt me niet bepaald duur!

http://www.lete.nl/industrie.php3?submenuid=12

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #86 Gepost op: 26 januari 2011, 22:46:37 »
Balhoofdplaten er weer in, onderste balhoofd netjes in de zwarte lak, originele bouten uiteraard weer teruggeplaatst en balhoofd even wat ,,gezet'' en weer losser gezet, afstellen komt nog maar wat draait het nu weer makkelijk!



Voorvorken weer gevuld met nieuwe dikkere olie en vulringen en die voelen nu beter, gelijk maar gemonteerd en het voorwiel gemonteerd zodat het geheel wat steviger staat  :p

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #87 Gepost op: 27 januari 2011, 18:32:30 »
Van de plank uit een hoekje alwaar het al jaren in het donker lag te verstoffen een nieuwe set koppelingsplaten voor de CX500, kunnen de oude platen met de tijd in het blok van Benny want de oude platen zijn zeker nog niet op maar aangezien dat gedeelte van het blok toch open gaat gelijk maar even wisselen.



De werkbank was leeg dus de remklauwen en reservoir eens onder handen nemen, toen ik hem kocht voelde je gewoon dat deze behoorlijke aandacht nodig hebben, 1 remleiding zat dicht [linkerklauw] , 1 remzuiger kwam niet naar buiten [rechterklauw], ontluchtingsnippels verstopt en een rempot die bijna niks meer deed, handen uit de mouwen dus.



Helemaal vast gerot, ik ben zeker wel van plan deze originele remklauwen terug te monteren.



Renzuigers zaten inderdaad behoorlijk verkleefd maar zien er helmaal netjes uit, hier heeft afgelopen 33jaar vast niemand aangezeten. Of er remolie in zat kan ik niet zeggen, het stonk net als cardanolie, is helemaal ingedikt en behoorlijk gekristalliseerd.



Gelukkig alles netjes los kunnen krijgen en hier ligt het klaar om onder handen genomen te worden, deeltje voor deeltje schoonmaken en klaar leggen voor montage.



De oude en nieuwe mastercilinderset, de oude zat behoorlijk verkleefd en de circlip met moeite er uit kunnen vissen maar wederom gelukt. De nieuwe revisieset komt van Roukema af en ook deze is helaas net iets anders dan het origineel, de drukstift is iets kleiner wat eventueel kan betekenen dat de remhendel deze niet helemaal in kan drukken en dus moet er een aanpassing komen, hier gaan we de gedachte nog eens over laten gaan maar probeer de missende ruimte op te vullen in de rempot en liefst niet een de remhendel.



Hoezo een rommeltje onder de rempot, overal kristallen, ingedikte olie en bagger............tijd voor een schoonmaakbeurt en zorgen dat beide gaatjes weer open zijn.



Poetsen en nog eens poetsen met remmenreiniger, een rotwerkje maar het knapt er altijd weer van op.



Alle overige deeltjes worden ook gepoetst.



De hele middag bezig geweest maar nu is alles weer schoon, opgeschuurd, ontvet en klaar voor montage  :p

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #88 Gepost op: 27 januari 2011, 18:34:03 »
Motorenrevisie met Ravensburger...  :036:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #89 Gepost op: 27 januari 2011, 18:50:02 »
Motorenrevisie met Ravensburger...  :036:
En het mooiste is straks als er geremd wordt, goede remkracht want deze krijgt stalen remleidingen, verse blokken, cups enz, dan remt het en bij loslaten sleept er nog niks ook.............dan weet je pas waarom dit werk allemaal  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2224
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #90 Gepost op: 27 januari 2011, 18:51:13 »
Mag ik van jou van de remmerij de ........................................................ linkercylinder? :+
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #91 Gepost op: 27 januari 2011, 19:01:54 »
Heb ik liggen, waarschijnlijk wel meerdere  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #92 Gepost op: 27 januari 2011, 20:19:10 »
Goed bezig Freak!

Even een "kort" vraagje tussendoor, hoe werken die koppelingsplaten nou? bij een auto zijn het 2 platen die in elkaar grijpen, bij een scooter is het een koppeling die automatisch door de centrifugaalkracht aangrijpt in het koppelingshuis. Maar bij een motor heb ik er nooit iets van kunnen maken. Ook omdat ik het nooit live in werking heb gezien. Ik zie altijd allen maar platen en veertjes voorbij komen  :018:
Straight to your face with the truth!

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #93 Gepost op: 27 januari 2011, 21:13:36 »
ziet er goed uit freak ben benieuwt hoe het er uit gaat zien. :054:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #94 Gepost op: 27 januari 2011, 22:21:13 »
Goed bezig Freak!

Even een "kort" vraagje tussendoor, hoe werken die koppelingsplaten nou? bij een auto zijn het 2 platen die in elkaar grijpen, bij een scooter is het een koppeling die automatisch door de centrifugaalkracht aangrijpt in het koppelingshuis. Maar bij een motor heb ik er nooit iets van kunnen maken. Ook omdat ik het nooit live in werking heb gezien. Ik zie altijd allen maar platen en veertjes voorbij komen  :018:
Ik neem aan dat je de natte platen koppeling bedoeld zoals bij onze motoren, je hebt dus beklede platen met daartussen onbeklede stalen platen, zodra je de koppelingshendel in knijpt dan komen de platen iets van elkaar af en grijpen niet meer in elkaar, de krukas draait wel maar neemt de de as van de versnellingen niet meer [heel eenvoudige uitleg]. Zodra je de hendel loslaat dan komen de gevoerde en stalen platen tegen elkaar aan en deze grijpen als het ware in elkaar door de veren die er tegen drukken, zodra alles goed tegen elkaar aan gedrukt zit wordt je as van de versnellingen weer in beweging gezet. Zelf heb ik nooit begrepen [oke deels] waarom meestal een natte koppeling, de bedoeling is dat de platen elkaar goed grijpen en dan flikkeren wij er olie bij wat geweldig smeert  :011: Evengoed heeft die olie weer de functie van koeling enz. Een droge koppeling heeft wat dat betreft mijn voorkeur, alleen het geluid al  :D
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #95 Gepost op: 27 januari 2011, 22:22:16 »
ziet er goed uit freak ben benieuwt hoe het er uit gaat zien. :054:
Gaat vast wel goed komen toch.............het belangrijkste is dat deze draait zoals een CX500 normaal ook doet, goed en zonder nukken, dan kun je makkelijk weer een paar ton draaien met deze oldie  :+
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #96 Gepost op: 27 januari 2011, 22:27:59 »
thnx! Heldere uitleg!
Straight to your face with the truth!

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #97 Gepost op: 27 januari 2011, 22:30:51 »
heb in het verleden veel aan hondas gewerkt bij menkel in bergen op zoom jaren gerestaureerd aan alles van jaren 60 tot 90.
er was daar ook een groot magazijn was ooit vanuit hobby begonnen.
er werden door hun zelfs toertochten gehouden
was er altijd gezellig en dus veel aaan hondas gewerkt :054:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #98 Gepost op: 27 januari 2011, 22:40:13 »
Weer een los onderdeel op de werkbank...............de carbs deze keer! De bedoeling was deze in het ultrasoonbad te doen maar deze zijn zo zeldzaam mooi schoon aan de binnenzijde............eindelijk eens carbs die netjes zijn  :036:



Alle sproeiers, kanaaltjes enz zijn open, alles werkt prima, overal de originele sproeiers erin, het enigste was dat de linkercarbs overlipe maar dit was te wijten aan de vlotterhoogte, deze is inmiddels bijgesteld , ook hadden ze een beetje curiel over de vlotterbakpakking gesmeerd als zekere afdichting maar de pakkingen zijn vervangen, buitenkant nog een beetje oppoetsen en hoppa die liggen klaar.



De beugel onder de luchtfilterkast heb ik ook gespoten in velgengrijs, is niet de originele kleur maar vindt het niets misstaan, goede rubbetjes erin en met de originele bouten zit ook deze weer op zijn plaats.



Luchtfilterbak weer op zijn plaats net als de binnenbak/achterspatbord .



Zo goed als nieuw accu houdertje gevonden in de stapel en deze is dan ook gemonteerd.



Tijd voor wat elektra zooi terug te plaatsen voor het frame te vol zit  :007:



Aardepunten netjes opschonen zodat we weten dat er overal een lage weerstand aanwezig is straks.



Deze zit oop weer op zijn plaats maar nog niet vast aangezien hieronder nog een aardepunt komt vanuit de kabelboom welke nog wat aandacht vereist maar voorlopig zit de gang er lekker in, alle stekkers natuurlijk goed inspuiten en beschermen, alle bedrading ziet er keurig uit met originele stekkers...........hier hou ik van  :039:

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #99 Gepost op: 27 januari 2011, 22:41:32 »
heb in het verleden veel aan hondas gewerkt bij menkel in bergen op zoom jaren gerestaureerd aan alles van jaren 60 tot 90.
er was daar ook een groot magazijn was ooit vanuit hobby begonnen.
er werden door hun zelfs toertochten gehouden
was er altijd gezellig en dus veel aaan hondas gewerkt :054:
Aha de broertjes die na een tijdje aalleen nog de goldwings deden, ik heb wel eens de aanbieding gekregen om een pallet blokken over te nemen maar veel was echt oudijzer..............jammer dat ze niet meer bestaan  :|
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
142 Reacties
29970 Gelezen
Laatste bericht 08 december 2008, 10:59:35
door kleintje
829 Reacties
143822 Gelezen
Laatste bericht 16 januari 2014, 00:51:05
door Jack
98 Reacties
19651 Gelezen
Laatste bericht 12 augustus 2011, 23:01:47
door MotorFreak
54 Reacties
8845 Gelezen
Laatste bericht 27 februari 2012, 19:17:15
door MotorFreak
6 Reacties
1342 Gelezen
Laatste bericht 24 juni 2019, 11:57:39
door Aladin