* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Motorfreak] Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''  (gelezen 82296 keer)

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #320 Gepost op: 22 mei 2011, 23:54:08 »
Van de kleine heftafel naar de grote heftafel voor de afronding en tussendoor dan natuurlijk even een plaatje buiten voor het huis,



En eenmaal binnen in la garage eerst eens de nieuwe accu erin gezet en dit zijn ze, de Yuasa, deze geeft dus 13,28V zo los op de werkbank na volledig doorladen van de druppellader, de MQP kwam niet verder dan 12,81V , bij het indrukken van de startknop kakt de MQP naar 11,89 en deze blijft de mooie waarde aanhouden van 12,89V heeft tevens een hogere capaciteit en houdt het veel langer vol. Het is vast net als met doktoren, de 1 loopt er mee weg de ander spuugt erop maar geef mij maar een Yuasa  :)



De carbs hebben ook weer een plaats gekregen, BA heeft zich nog uitgeleefd op de kappen welke nu ook weer toonbaar zijn waarvoor mijn grote dank  :039: Carbs hebben een krappe ruimte om weer terug te bouwen maar het is gelukt dankzij de soepele rubbers. Ook zijn natuurlijk de nieuwe bedieningskabels weer aangesloten en de nieuwe chokekabel is eigen geen verbetering ook al is deze nieuw, trek je de choke uit dan wil deze net zo hard weer terug naar beneden vallen, als het goed is heb ik nog zo'n houdertje waarin je de onderzijde van de kabelbevestiging drukt zodat deze omhoog blijft staan evengoed gaat alles nu heel soepel,



Dit ziet er weer behoorlijk compleet uit en eigenlijk niks in de weg om de motor weer eens een keer te starten,



Zij het niet dat er nog 1 kleppendeksel wat netter moest worden maar gelukkig is dat vandaag een feit, ik moet erbij vermelden dat ze zeker niet 100% netjes zijn geworden want de tand des tijds heeft toch teveel verwering achter gelaten en aangezien deze kleppendeksels niet van 100% aluminium zijn maar een legering waarvan ik de naam even kwijt ben zie je nog wat sporen maar nu is het goed bij te houden en ik ben het best beu al dat poetsen de laatste tijd  :+



Oke.............tromgeroffel want nu het blok echt compleet dicht is kan er gestart worden en dus de wasbenzinefles opgezocht met daarop een schenktuitje van de lampenolie die door de originele dop steekt en je dus makkelijk een benzineslang opschuift............hoe makkelijk kan het leven zijn van de sleutelaar!



Oke een klein tankje die aan het plafon hangt is nog beter maar dit werkt ook zo voor de snelle starter, fles op de kop en het werkt. Eerst heb ik nog even doorgestart zonder vonken om er zeker van de zijn dat de olie overal verspreid zit en vervolgens even doorstarten en de Blauwe Engel sloeg direct aan  :039: Op de choke even laten pruttelen en het blok klinkt stil, heel erg stil zelfs en nergens lekt er gassen uit de uitlaten op plaatsen waar het niet mag lekken, ik had het idee dat de enkelwandige voorbochten een iets meer geluid zouden geven maar niks is minder waar...........het is stil.  Lekkage.........jawel we hebben vloeistof onder het blok en dit uit de linker carb, waarschijnlijk is het vlotterniveau iets te hoog want ik heb de carbs gereviseerd en dus zou de vlotterafdichting op orde moeten zijn, rommel ertussen vermoed ik ook niet dus kwestie van vlotterniveau nogmaals meten al hadden we dat eerder ook gedaan, eventueel is er een vlotter lek maar dit gaan we nakijken. Lekkage nummer 2.............ik vermoed niks ernstigs meer er kwamen enkele druppel koelvloeistof uit het gaatje nabij de waterpomp, terwijl het blok warmer werd zag ik ook geen druppels meer en waarschijnlijk is dan de keramische ring op het koolstof ingesleten en gezet.............we houden de moed erin. De carbs moeten nog synchroon gezet worden maar het stationair en gasreactie zijn goed, wel spuugen de dempers er wat demperwol uit maar dit kennen we van de caferacer die ondertussen compleet leeg zijn. Morgen is het blok afgekoeld en weten we weer meer...............voorlopig klinkt het prima en leeft de CX500 weer!

Op naar het volgende en hier heb ik me lelijk in vergist, ik had nog een uurtje over en dus wilde ik ,,even'' de radiateur kap terug plaatsen omdat alles hierachter er droog uit zag na draaien blok, poppetje gezien, kastje dicht zeg maar.............helaas je krijgt deze kap er moeilijk tussen met al gemonteerde bochten en remleidingen,



Eenmaal op zijn plaats gefrubelt viel me iets op waar ik eerder al over had gedacht maar dit was een ruim half jaar terug, de onderste koelwaterslang zit echt tegen de beschermkap aan en hierdoor komt het boutgaatje net niet in het zicht door de kap heen, met duwen en rommelen bereik je ook weinig dus alles weer er van tussen gesloopt en de radiateurkap aan de binnenzijde wat uitgedremeld, passen/meten en uiteindelijk zit het dan weer op zijn plaats maar dan ben je zo een anderhalf uur verder,



Ik heb uiteraard de radiateur nog losgehaald om te zorgen dat deze iets naar voren kwam maar ook dit hielp niet, ik zie regelmatig Cxen zonder beschermkap en misschien is dat wel de reden...........ze kregen ze niet terug en meer mensen hebben dan vaak zoiets van.............laat maar zitten/achterwege..........ik moet hem erop hebben en dan maar een uurtje langer kloten,



Zo we zijn weer een stukje verder, nog een paar onderdelen zien te scoren waaronder een zeer nette schakelpook, een net schakelpedaal en een stel nette hitteschildjes maar deze laatste zitten in de pen, als ik de overige delen niet te pakken krijg dan ga ik die hier liggen bewerken tot ze netjes zijn maar eenmaal aangetast chroom is moeilijk netjes te krijgen en dan doel ik op de vele pukkels in het chroom. Wat er wel onderweg is uit Duitsland is een stel nieuwe originele RVS spiegels, deze heb ik mijn eigen kado gedaan van het vakantie geld wat als het goed is onderweg is.............de spiegels welke hierop zaten waren qwa chroom best netjes maar bij beide spiegels was het glas licht verweerd en begon de achterzijde van het glas te verweren waardoor je die lichtplekken krijgt. Spiegels vallen behoorlijk op en straks zijn ze dan gloedje nieuw!

Morgen weer meer CX-plezier en we gaan op zoek naar een taxateur om eens te zien wat een Cx na een grote beurt doet qwa waarde, tevens wil ik de Honda CB500T laten taxeren aangezien dit nog niet is gedaan en ook hier de dagwaarde nihil is, eventueel misschien interessant om met meerdere een taxatiedag te plannen waardoor het bedrag van de taxateur naar beneden kan...............we gaan het beleven!

Deze moet dus nog getaxeerd worden!

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline SiFu

  • Beginnend ZMVCer
  • **
  • Berichten: 136
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #321 Gepost op: 23 mei 2011, 05:52:29 »
 :036: :036:

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #322 Gepost op: 23 mei 2011, 09:53:40 »
mooi allemaal :039:
dus komende zaterdag doe je hier de karolingenrit mee? :+

Offline Lil-Devil

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 240
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #323 Gepost op: 23 mei 2011, 16:20:25 »
is prachtig geworden, na de uitgebreide info met foto's.

in 1 woord : GEWELDIG.

groet lil devil

Offline Twin-Power

  • por op de ketel!!
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 995
  • Geslacht: Man
  • hank is allessssssssss.
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #324 Gepost op: 23 mei 2011, 17:16:58 »
is prachtig geworden, na de uitgebreide info met foto's.

in 1 woord : GEWELDIG.

groet lil devil
ik sluit me hierbij aan  :039:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #325 Gepost op: 23 mei 2011, 18:16:55 »
mooi allemaal :039:
dus komende zaterdag doe je hier de karolingenrit mee? :+
Als jij 2 kids kunt herbergen  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #326 Gepost op: 23 mei 2011, 18:17:53 »
is prachtig geworden, na de uitgebreide info met foto's.

in 1 woord : GEWELDIG.

groet lil devil
Hij is nog niet klaar want geen idee of die goed schakelt, stuurt en remt, dat remmen kon nog wel eens tegenvallen maar hopelijk weten we dat snel  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #327 Gepost op: 23 mei 2011, 20:40:11 »
Druppeltje water bij de waterpomp vandaan is normaal hoor. Is een mechanical seal, en die moeten zelfs een fractie lekken anders gaan ze stuk. (is voor smering)

Mooi stukje werk Freak!  :036:
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #328 Gepost op: 23 mei 2011, 21:26:19 »
netjes geworden :D
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #329 Gepost op: 23 mei 2011, 22:44:19 »
Druppeltje water bij de waterpomp vandaan is normaal hoor. Is een mechanical seal, en die moeten zelfs een fractie lekken anders gaan ze stuk. (is voor smering)


Klopt ook wel maar dan hebben we het over een druppeltje maar nu druppelde het gewoon................voor de 1e start dan want ondertussen lekt er niks behalve de linkercarb  :039: Ik zet veel van deze afdichtingen in de pompen van mijn werk, de beroemde as-afdichting welke bij droog draaien vaak snel de geest geeft.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #330 Gepost op: 23 mei 2011, 23:46:06 »
Ik baal toch wel van die tank, het liefste zou ik hem weg brengen naar de spuiter en bestikkerd weer ophalen en hoppa klaar, monteren en klaar maar helaas dit zit er gewoon niet in zonder superaanbieding, ook de steenslag bij laten werken door middel van airbrush is een kostbare zaak................bestond de grote beurt nog maar dan mochten die het eens voordoen maar ook dit is helaas dus zelf wat prutsen..........de steenslag,



Het wegborstelen van de blanke lak, vervolgens het steenslagpuntje wegdremelen met super kleine steentjes en plastick borsteltjes, heel voorzichtig en vooral niet uitschieten,



Roestpuntjes weg halen zonder al te veel beschadigingen rond de steenslagkrater..........je voorkomt gewoon niet dat het een behoorlijke krater ontstaat en deze moet dan weer opgevuld worden met verf want plamuren met mini-gereedschap is aan mij niet besteed,



De onderlaag van de lak, deze moet je eerst aanbrengen als hechter en voor de kleur die je een beetje door de lak heen ziet als meneer honda dit heeft gedaan,



En na een aantal laagjes verf/lak is de krater opgevuld en ligt de lak net iets hoger dan de originele lak en dit om morgen een poging tot polijsten van de lak uit te voeren.............voorlopig vindt ik het niks en teveel kleurverschil terwijl dit de juiste kleur zou moeten zijn maar na de blanke lak laag weten we meer..........en dat is hopelijk morgen!

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #331 Gepost op: 23 mei 2011, 23:51:47 »
valt inderdaad niet mee is het niet mogelijk om de stikkers af te plakken is wel een secuur werkje en dan over te spuiten en het geheel weer in de vernis te spuiten  :054:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2224
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #332 Gepost op: 24 mei 2011, 16:56:23 »
Misschien een idee om de kratertjes op te vullen met een lakstift? :042:
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #333 Gepost op: 24 mei 2011, 18:25:22 »
Misschien een idee om de kratertjes op te vullen met een lakstift? :042:
Dat ben ik dus aan het doen  :018:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #334 Gepost op: 24 mei 2011, 18:25:52 »
valt inderdaad niet mee is het niet mogelijk om de stikkers af te plakken is wel een secuur werkje en dan over te spuiten en het geheel weer in de vernis te spuiten  :054:
Zit je nog aan die spuitkosten, eerst maar eens kijken hoe dit uit de verf komt  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #335 Gepost op: 24 mei 2011, 20:36:34 »
Maareuhhh.. Wat kost een tank spuiten dan..?? Aangezien ik ook nog een plekje heb weg te (laten) werken..??

Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #336 Gepost op: 24 mei 2011, 22:00:14 »
Maareuhhh.. Wat kost een tank spuiten dan..?? Aangezien ik ook nog een plekje heb weg te (laten) werken..??

Compleet scheelt enrom bij wie en welke kwaliteit maar reken maar op makkelijk 300 euro, ik heb net een airbrusher gemaild  :048:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #337 Gepost op: 24 mei 2011, 22:22:30 »
De lekkende carburateur aan de linkerzijde moet toch een keer afdichten en dus vanavond het vlotterniveau opnieuw bekijken en afstellen, de carbs zijn uiteraard voorzien van een aftermarkt revisiesetje en dus moest de vlotterafdichting wel op orde zijn en dat is ook zo gelukkig. Ook de vlotter zelf is dicht en drijft gewoon keurig op benzine............vlotterniveau nader bekeken en iets minder hoog afgesteld en de vlotterbak weer terug............nog steeds druppelen en dus is er iets niet goed en weer verder zoeken,



Als het vlotterniveau goed staat, de vlotter niet lek is en de vlotterafdichting prima op orde is blijven er maar weinig zaken over waarom de vlotterbak overloopt en uiteindelijk is de fout gevonden!!! Het overloop-pijpje zit onderin de vlotterbak gemonteerd direct in het aluminium en deze is er vanaf fabriek ingeperst............precies op de afdichting van vlotterbak met overloop-pijpje is er een lek ontstaan waardoor de vlotterbak dus langzaam leegdraint...........je verzint het niet maar het kan dus echt wel. Voortaan gaat elke carbs hier gecontroleerd worden op afdichting van het overloop-pijpje  :)



En als de vlotters afdichten dan rest er qwa afstelling nog 1 ding en dat is het synchroon zetten van de carbs en dit was deze keer wel een erg makkelijke klus want na warm draaien van het blok, monteren van de pijpjes op de inlaatrubbers en de vaccuüm-meters aansluiten hadden we een synchroon afstelling waar Benny de caferacer jalours op zou worden.............beide carbs staan dus gewoon netjes gelijk ook bij gas geven en gas lossen, spulletje weer opgeruimd en met nieuwe schroefjes en afdichtringen is ook deze klus weer gedaan,



De nieuwe spiegels waren vandaag aangekomen en alvast even gekeken hoe deze uitkomen, de linkerspiegel krijgt nog een verlengbout zodat ze gelijk staan want deze zit immers op de koppelingshendel-houder en de rechter op de rempot-houder waardoor ze nu ongelijk uitkomen,



Zicht zonder ,,weer'' plekken in het glas...............heerlijk!



De tank gaan we het verder niet meer over hebben, dat is geen suc6 met die lakdruppels en dus is er een bekende airbrusher gemaild met een aantal vragen en een afspraak om eventueel een deel van de tank te spuiten.............we gaan het afwachten!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #338 Gepost op: 25 mei 2011, 23:41:17 »
De buddy is de originele en het dekje is nog prima in orde, lekker soepel en de naden/stiksels niet uitgedroogd, de onderzijde is de metalen versie en werkelijk keihard maar er is een klein beetje vliegroest aanwezig dus deze vanavond onder handen genomen,



Geschuurd, goed ontvet en afgeplakt want verf en een dekje gaat zeker weten uitdrogen, de onderzijde is nog voorzien van de originele kettingsluiting om jatten van de buddy te voorkomen, ook de borgclipjes van de riembouten zitten er nog op en we hebben een complete buddy in handen...............laagje voor laagje komt de verf erop,



Lekker even laten drogen en de onderzijde is weer tip-top naar mijn idee.............ik kan me herinneren dat ik een aantal jaar terug een buddy op mijn Rode duivel CX500 had waarvan de grondplaat bijna compleet verteerd was, deze heb ik toen vervangen door een exemplaar met een plastieken grondplaat maar de pasvorm was nooit 100% ook niet na afstellen vast-houd beugel , afijn dit gaat hem worden,



En op de motor staat het dan ook weer netjes, de buddy zit keurig recht en ik heb weer even proefgezeten en het zit ook gelijk een stuk hoger dan de rode duivel indertijd  :)



Ik ben trouwens nog op zoek naar 2 dingen, het 1e is de afdekkapjes van de radiateur beschermkap, deze worden niet meer geleverd door Honda, ik heb gezocht maar niks gevonden en helaas waren ze hier ook niet aanwezig toen ik deze motor kocht........hier zitten deze 4 kapjes dan eigenlijk,



Het 2e onderdeel is een mooie achterremhendel, de mijne hier is voorzien van behoorlijk wat roest en pitting, overspuiten is helaas geen optie.............wie o wie?

Ik was nog op zoek naar hitteschildjes voor de collector maar deze zijn gevonden en rollen vast van de week binnen, het schakelpookje heb ik helemaal bewerkt en gepolijst en kan er mee door, is voorzien van een nieuwe rubber en goedgekeurd dus die is ook weer van de lijst af. Ook de linkercarb is dicht...........nog steeds dicht en de vlotterkamer zit vol met benzine.........gelukkig maar  :039:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

kleintje

  • Gast
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #339 Gepost op: 26 mei 2011, 00:34:53 »
je kan op die van mij kijken af dat wat beter is dan de uwe die van mij mag zwart geschilderd zijn zit straks toch tussen de bak in  :054:

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
142 Reacties
30067 Gelezen
Laatste bericht 08 december 2008, 10:59:35
door kleintje
829 Reacties
144319 Gelezen
Laatste bericht 16 januari 2014, 00:51:05
door Jack
98 Reacties
19677 Gelezen
Laatste bericht 12 augustus 2011, 23:01:47
door MotorFreak
54 Reacties
8872 Gelezen
Laatste bericht 27 februari 2012, 19:17:15
door MotorFreak
6 Reacties
1352 Gelezen
Laatste bericht 24 juni 2019, 11:57:39
door Aladin